Blöjfri/potträning - hur?
Min son blir tre år i oktober. Vi har precis börjat potträna för två dagar sedan. Det går sådär - tips & råd välkomna!
- han har aldrig visat intresse för pottan (som han haft sedan han var 1,5 år gammal) och skriker så fort han kommer i närheten av den. Idag satt han två minuter på den vilket var ett stort framsteg - dock inget kiss. Vägrar toa också. Stor integritet för övrigt (vill ej bada, borsta tänder, klippa hår, tvätta öron etc.) Har försökt få till det lustfyllt vid pottan eller toa men det är ju totalvägran direkt.
- vägrar bära kalsonger
- har läst pottbok och han vet nog vad han ska göra; men vill inte..
- han har byxor på sig som han kissar igenom. Säger: oj, så kommer det kiss. Nu typ tredje paret byxor på 40 min. Då säger vi: ok, vad bra attdu kissar. Nästa gång säg till när du behöver kissa.
- Kissar rätt ofta, Ca 3-4 ggr per timme. Är han redo?
- Vi e ute mkt i naturen nu, på stranden etc. Så då kan han kissa i buske etc. (Men mest på sig) Så vi har inte med pottan hela tiden. Ibland har han också gått utan underdel i vattenbrynet. Förvirrande?
- när jag läser om potträning är det rätt träffande hur en inte ska göra - ta till sig tips från höger och vänster, ingen riktig plan från föräldrars sida och ett väldigt missnöjt barn. Rädd att vi traumatiserar honom. Tips på bra bok inom ämnet välkomnas också!
Tack samma för hjälp, gärna steg för steg, vi känner oss desperata här!