• elin1989

Blöjfri/potträning - hur?

Om han kissar så ofta så kanske han inte är redo. Men har också hört om barn som slutar småskvätta väldigt snabbt när de får koll på potträningen. Min son var äldre än din när jag äntligen började försöka (han har försenat tal/språk så ville inte stressa fram det). Han var nästan 3.5. Han visade heller aldrig intresse och blev också arg när man satte honom på pottan. Jag är ingen expert förstås men mina råd är:

-Sätt honom på pottan några gånger om dagen bara för att han ska vänja sig, även fast han inte vill. Tvinga inte att sitta kvar tills det kommer nåt, så länge han går med på att sitta en liten stund.

-Försök att sätta honom på pottan när ni vet att han brukar behöva. Med min son funkade det att sätta honom direkt på morgonen eftersom han alltid gick då. Det hjälpte honom att förstå vad pottan var till för.

-Efter typ en vecka ta bort blöjan och kör på kalsonger istället, även om han inte vill.

-Ta med på pottan kanske en gång i timmen till att börja med. Jag har sett råd om att man ska ta med dem en gång i kvarten men det funkade verkligen inte på min son iaf, han blev bara arg.

-Prata om pottan mycket, påminn etc. Men för många barn tar det ett tag innan de säger till ordentligt så de kan behöva din hjälp att säga till när det är dags ett bra tag.

-Dra ut på det tills du säger till honom kanske var 3-4 timma istället. Förhoppningsvis börjar han säga till själv vid det laget. Tog lång tid för min son dock.

-Kan försöka med typ klistermärken om han faktiskt gör något. Min son brydde sig inte så mycket om det dock. Jag brukade ge honom russin eller nåt om han vägrade sitta på pottan i början, men man vill ju inte göra det till en vana.

-Natten beror mycket på barnet, min son var torr på natten innan vi ens hade börjat försöka på dagen men vissa barn är inte redo på ganska länge. Om han alltid vaknar med kissig blöja är han nog inte redo att bli torr på natten.

-Om ni inte har gjort några framsteg efter typ två veckor så är han nog inte redo. Jag skulle vänta tills han var närmare tre i så fall.

Lycka till! :)

• elin1989
    Donaldduck1234 skrev 2017-07-17 10:43:06 följande:

Tog av honom blöjan nu för någon timme sedan. Högljudda protester, svarar nej om han vill ha kalsonger, börjar agera smått hysteriskt eftersom han då förmodligen märker av att han är kissnödig. Vägrar toa eller potta, pappa sätter honom ned på pottan i typ tio sekunder och sonen börjar då gråta. Vi säger han var duktig att sitta ner, han är ff ledsen. Kissar sedan på golvet och gråter hejdlöst, vi säger vad duktig han var att kissa. Kanske nästa gång på potta.

Efter någon kvart är det dags med nästa hat-procedur - solkräm. Nu hysterisk gråt.

Hmm.. traumatiserad..inte? Redo?

Pallar inte det här. När jag pratar med kompisar om deras barn är det kanske någon som protesterar med solkrämen men inte så här pass mycket (o resten bada, klippa hår, tvätta öron, byta blöja etc. har alltid gått utan problem). Potta har också kunnat ses som något lustfyllt redan från start. Är det vår pedagogik det är fel på eller kan barn reagera såhär pass olika?!

Jag tror inte alls att han ar traumatiserad men daremot kanske han inte ar redo. Han ar ju anda ganska liten, varfor inte vanta tills han ar 3 eller kanske t om 3.5? Forstar ordentligt vad han ska gora pa pottan? Tror inte min son skulle klarat det vid den aldern... Menar inte att du maste ge upp meddetsamma men om det inte gar battre alla efter 1-2 veckor skulle jag lagga det pa is. Potta var definitivt inte lustfyllt fran start hemma hos oss!
Svar på tråden Blöjfri/potträning - hur?