• Anonym (Knasigt)

Motsatta veckor

Idag är skilsmässor och varannan vecka så vanligt att många barn lever så. Men med det ökar ju också sannolikheten att barn i familjer har motsatta veckor.

Ligger i umgängestvist med mitt ex och om han får umgänget som han vill kommer det att innebära att vårt barn aldrig träffar kusinerna på min sida som har exakt motsatt schema på grund av jobb.

Förstår så klart att barnets umgänge med pappan går före i stort men att aldrig få träffa vissa kompisar eller släktingar blir helt fel tycker jag.

Själva anledningen till att jag nekar varannan vecka är den totala bristen på samarbete hos pappan som aldrig skulle kunna tänka sig att rucka på schemat åt något håll.

Någon som känner igen situationen?

• Svar på tråden Motsatta veckor
  • Anonym (Knasigt)
    Brumma skrev 2017-08-07 13:55:57 följande:

Om man håller sig till schemat och har en utförlig överenskommelse/dom så behövs inte så mkt samarbete i övrigt. Ni föräldrar behöver nästan inte kommunicera alls ;)

Om det är enda anledningen till att du sätter dig emot växelvis boende så får man hoppas att rätten ser igenom det och tilldömer pappan vv.

Annars så Ja, det är trist att barnet inte kan träffa kusiner o vissa vänner men som du skriver är relationen med föräldern viktigare.

Måste pappan ha den veckan? Kan du föreslå att ni byter mitt i veckorna istället?

Vem säger att föräldrar nästan inte behöver kommunicera alls? Alla som jag varit i kontakt med och som arbetar med barn och familjer tycker tvärtom att det är oerhört viktigt att föräldrar till barn kommunicerar. Men har du en källa på ditt påstående så skriv gärna den. Dina personliga åsikter är däremot ingen sanning.

Intressant att du som ofta framhåller barnens rätt till umgänge med närstående, gärna poängterar att det finns inskrivet i lagen, inte tycker det spelar någon roll att barn helt tappar kontakten med just vissa närstående.

Japp, pappan måste ha exakt de veckorna och byte på exakt en viss dag och kan inte tänka sig några byte .
  • Anonym (Knasigt)
    Lena skrev 2017-08-07 15:29:12 följande:

Är det pappans arbete som styr vilka dagar han vill ha barnen eller bara en åsikt?

Inte hans arbete utan hans nyas schema med sitt barn.
  • Anonym (Knasigt)
    Anonym (Herbert) skrev 2017-08-07 15:21:16 följande:

Att du nekar växelvis bara för att du vill bestämma när han får ha umgänge kommer att slå tillbaka på dig. Vad säger dig att du är den enda lämpade föräldern att bestämma om barnets umgänge?

Fast så är det naturligtvis inte. Jag har varit tillmötesgående och han har umgänge helgen som han har önskat till exempel. Har också gett flera andra förslag på umgänge men inget annat funkar för honom än exakt det schema han vill ha. Vilket i praktiken då blir att han är den enda som bestämmer om barnets umgänge.
  • Anonym (Knasigt)
    Anonym (Mh) skrev 2017-08-07 15:30:29 följande:

Men umgänge med pappan går ju såklart före umgänge med kusiner och dyl. Vad händer om det skulle vara så att kusiner/andra nära på pappans sida skulle också ha samma vecka som kusinerna på din sida? Går ju inte att ta det in i beräkningen i första hand, blir ju mer en sak man kan försöka rätta sig till om det finns möjlighet, att det inte finns en nämnvärd preferens för vilken vecka hos föräldrarna.

Vad är pappans anledning till just den veckan då?

Det håller jag med om. Enligt mig sätter man schemat efter föräldrarna och sedan gör föräldrarna sitt bästa för att tillmötesgå barnens andra behov. Men det gör tyvärr inte pappan.

Pappans anledning är att hans nya har sitt barn de tiderna.
  • Anonym (Knasigt)
    Anonym (Mh) skrev 2017-08-07 16:22:00 följande:

Fast det är ju en rätt bra anledning. Att ert barn ska kunna träffa och umgås med sitt syskon. Kan förstå att det sätts före att kunna regelbundet träffa kusiner. Förstår att det känns tråkigt såklart, men det är ju trots allt ditt barns syskon.

Fast nej. Ett annat barn som barnet har känt ett kort tag och som barnet själv inte upplever sig ha någon nära relation till är inte syskon. Hur mycket eventuella bonusmammor än skulle önska att det var det.
  • Anonym (Knasigt)
    Anonym (Mh) skrev 2017-08-07 16:30:48 följande:

Läste det som att det var pappans nya barn. Men är alltså hans nyas barn sedan tidigare? Men kan väl tänka mig att det ändå är rätt bra. De blir ju "låtsas/plast"syskon trots allt. Möjligen en person de kommer växa upp som syskon med.

Absolut att barn kan komma och räkna ett bonussyskon som syskon. Men ett bonussyskon som har funnits i barnets liv så kort tid kan också komma att försvinna vid en skilsmässa till exempel. I det här fallet står kusinerna mycket närmare barnet.
  • Anonym (Knasigt)
    Anonym (Herbert) skrev 2017-08-08 11:37:37 följande:

Men pappan och nya partnern ska leva som familj med barnen, vilket kusinerna aldrig kommer att göra. Det måste först och främst fungera hemma i familjen hos mamma och i familjen hos pappa. Sen kan man se till att planera in en fungerande relation med övrig släkt och vänner.

Dina syskon kan väl också ändra sitt umgänge med sina barn någon av veckans dagar för att barnen ska kunna ses? Eller ligger det inte i dina syskons intresse?

Eftersom deras schema bygger på jobbtider inklusive helg- och kvällsarbete är det helt klart svårare för dem att ändra än för mig och exet att byta någon gång då. Mitt ex KAN både ha annat schema och byta vid behov men han VILL INTE. En viss skillnad. Hade resonerat likadant om det varit tvärtom.
  • Anonym (Knasigt)
    Anonym (Herbert) skrev 2017-08-08 15:51:50 följande:

Men varför ska han byta bara för att du vill? Dina syskon kan väl också anpassa sig? Eller vill de inte det?

Du fick ett svar på det så mitt förslag är att du antingen läser i tråden innan du kommenterar eller att du lämnar tråden.
Svar på tråden Motsatta veckor