Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Härligt att ni har sex igen allihop! Haha...jag o min man har inte haft sex sedan Oskar blev till!!! Det är 11 månader det... men vi kommer nog igång snart!

• GrönaDruvan
    Summerchild skrev 2017-08-13 22:48:55 följande:
    Hehe ja det kommer nog igång när nästa ska till ... vill du ha mer barn ? Inte så att man planerar att skaffa direkt efter en ny kommen bebis... känns lite knasigt.... men jag har sagt att jag är öppen för tanken.

Nu ligger vi inne på barnavdelningen för att Elvin har haft kramp liknande vid 3 tillfällen och vi får göra eeg imorgon bitti. kolla hjärnverksamheten. Han stelnade till i några minuter och ögonen i kors. Hoppas att det inte är nåt allvarligt :(

Tror att d-vitamin dropparna aco är boven till hans extrema gaser och han är ledsen och spänd :(

Förslag på andra droppar? Har du aco?
    Nej, nej... inga fler barn här nu. Har inte alls suget efter en till och känner mig klar. Vill bara njuta av min Oskar nu!!!
    Mannen sa att han skulle knipsa sig, men nu känner han att han vill fundera..och jag vill inte ha nåt preventivmedel, men får väl bli så att jag skaffar nåt ändå.

Oskar sover bra på nätterna nu tycker jag. Senaste tiden har han somnat hos oss i soffan vid 21-22... lägger oss runt 00 och då får han amma och ersättning. Somnar om till ca. 03 och äter och somnar om till ca. 06... sedan somnar han om till 7.30-8... helt ok tycker jag!

Igår va han 8 veckor och på BVC besöket vägde han nu 5090 och var 56 lång! Blivit stor kille! Gått upp 2 kg sedan födseln!
  • GrönaDruvan

Jobbigt för er som har små som har så ont i magen, och kramper och allt vad jag läser... hoppas verkligen allt blir bättre för alla.

Satt och sa häromdagen att jag inte kan förstå vilken drömbebis vi fått. (Det hade han ju såklart varit med "problem" också)
    Han är så nöjd hela tiden. Upplever inte att han har ont i magen, utan vid vissa tillfällen, men då kniper han lite och sen är det bra. Han hänger liksom bara med, ibland nästan glömmer man att han är i samma rum, haha
    Han låter inte i onödan och skriker bara om han inte får mat i tid eller om han inte får hjälp att somna ibland när han är trött.
    Annars är han otroligt enkel att få att somna hur som helst även om han föredrar att somna på en...och ibland är det såklart det ända som funkar.
    Får nästan nypa mig i armen ibland när jag tänker på hur fantastiskt allt blev ändå.

Själv har jag haft mjölkstockning nu, det går ju tydligen att få även om man har väldigt lite mjölk. Mått dåligt med feber och haft sådan yrsel så jag på riktigt trott jag ska falla ner och dö. Något bättre idag, men fortfarande lite öm runt bröstet och dunkande huvudvärk.

Någon som upplever att ni har mer dödsångest nu? Jag har alltid haft lite, men nu är det ju extremt...

• GrönaDruvan

Här får jag bestämma lite själv när jag vill komma till BVC.
    Vi gick en gång i veckan tills Oskar var en månad. Nu frågar de hur tätt jag vill komma och jag vill dit varannan vecka än sålänge! Är så kul att väga och mäta!

• GrönaDruvan

Här har jag börjat promenera en del, tänkte börja på någon mamma träning och sedan köra lite spinning i höst/vinter.
    Har som plan att ta en pt online om ett tag.
    Tänkte Olga.

Min mage har varit hyffsad förstört sedan mina andra graviditeter. Haft en stor delning mellan musklerna som aldrig blivit bra.
    Nu är det värre än nånsin. Får nästan ner hela handel. Ser fortfarande mycket gravid ut, så jag har en lång resa framför mig. Vill helst slippa bukplastik, men får se hur det är om något år, kroppen tar ju stryk av att ha en så stor delning. Ont i ryggen framför allt.
    Ser så tråkigt ut när resten av mig är så liten.
    Fick frågan för några dagar sedan vilken vecka jag var i...inte så kul, även om jag inte tog åt mig, eftersom jag vet att det ser ut som jag är gravid.

Idag är Oskar 2 månader!! Tiden går fort!!

• GrönaDruvan
    Leeandra skrev 2017-08-19 19:56:15 följande:
    Det går att träna upp igen. Jag hade delade magmuskler efter mina tvillingar ( dessutom blev jag snittad med tv nr 2 ) men med tid och rätt träning fick jag ihop magen igen ( trots 5 barn ) och var väldigt vältränad innan jag blev gravid den här gången. Träningen verkar ju också ha fungerat den här gången ( trots att jag är 35 år jämfört med 28 när jag fick tvillingarna ) eftersom magmusklerna har dragit ihop sig så fint.
    Hur stor delning hade du? Jag har ju aldrig varit direkt vältränad på magen, så att få ihop detta nu vid snart 39 års ålder känns svårt, men självklart kan jag säkert minska det något med träning.
    Är inte ute efter en platt mage (även om det är drömmen) men vill få ihop musklerna och få bort putet.
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-08-19 21:39:59 följande:
    Efter min första son var mina muskler helt delade 5 cm, lillasyster kom 15 månader senare, kunde efter förlossningen sticka in handen å känna ryggraden typ! Man ska börja med de inre musklerna, googla övning mamma mage, sen plankade jag faktiskt regelbundet och efter 3 år lika platt mage och helt tight mellan musklerna igen! Men man måste vara envis som f-n! Nu har jag ca 0,5 mellan knappt nån delning alls förutom vid naveln där det är nåt större. Muskel korsetten jag hade innan är kvar, men draperad med slapp hud såklart! Men den förväntar jag mig drar ihop sig med vanliga promenader, vatten och tid. Man fortsätter ju va lite slapp även under tiden man ammar. Har så jag kan träna hemma med gummiband, lågt motstånd, få upp lite styrka i övre bröstrygg osv tills kroppen läkt ihop.

Ärret från förra snittet vart buckligt, bukhinnorna hade tryckt ut i snittet och läkt ihop med varandra, förklarar ju varför jag haft så ont vid mens och ägglossning. I övrigt har det inte synts och känts mer än när jag dragit fingret över. Nu är ju det ärret reponerat så får se hur detta blir.
    Har idag blödit mer än innan, ser ut som "gammalt blod" men kommit rejält mer än innan. Klarade mig med trosskydd för 3 dagar sedan, nu nattbinda och byta varannan var tredje timme? Trodde ju det skulle bli mindre o mindre? Men kommer vad jag kan se inget färskt blod iaf så nog inget blodkärl som brustit eller så!
    Skönt att höra att du fick ihop dina muskler.
    Jag tränade ju knappt magen efter mina andra barn, och såklart går ju inte magen ihop av sig själv...även om det varit skönt, haha

Får se hur jag lyckas med detta nu...fyller ju 39 och räknar ju med att det tar tid!!
  • GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-20 14:33:06 följande:

Hur vet man hur långt det är mellan magmusklerna? Kan man känna det själv?

Längtar tills jag slutat blöda helt så jag kan båda med Leon <3 Nu badar han bara med sin pappa och jag sitter på en pall bredvid och tvättar med mjuk trasa.

Kan inte fatta att Leon är 4 veckor nu! Stor är han också. 57 cm och vägde 5400g i veckan när vi va på bvc Han har noll tålamod (hade hoppats han inte skulle ärva det efter mig) och ett par rejäla lungor.

Jag har varit extremt stressad i min roll som mamma just för att jag ammar och det är svårt att få avlastning med en bäbis som vill ligga vid tutten konstant. Vi försöker vänja han vid napp men det går sådär.

Jag måste verkligen försöka börja meditera och yoga igen för det gör att jag mår så otroligt mycket bättre.

Har helt tappat bort egenvården sen han kom.

Är hela tiden så rädd att vara en dålig mamma och göra fel men fattar att jag måste släppa det för en stressad mamma är ju inte bra heller. Hade jobbat mycket på min självkänsla innan jag blev mamma men märker nu att det är skillnad i att tycka om sig själv som person och att veta att man är en bra mamma. Speciellt kanske om man har haft en strulig uppväxt..

Hur är det för er andra i erat mående och er bild av er själva som föräldrar?

Om du lägger dig ner på rygg och lyfter huvudet litegrann. Inte så att du gör sitt ups, utan lyft bara lite...sedan känner du nedanför naveln dina magmuskler och oftast känner man en delning där också...

Stor kille du har! Våran Oskar börjar också bli stor nu. Gissar på att han blir exakt lika stor som sina bröder var som bebisar. Ser ut som riktiga hamstrar på kinderna, haha

Jag känner mig trygg i föräldrarollen, dock har vi mycket tjafs och bråk här hemma med våra större killar. Det har gjort mig lite matt här under sommaren och är trött på den dåliga stämningen som är här hemma hela tiden just nu.
    Sommaren har ju inte varit den roligaste om man säger så...alla har gått hemma hela tiden..
    Imon börjar skolan och det är välbehövligt och ska bli skönt.
    Mannen som varit ledig sedan 22 maj börjar jobba om 2 veckor...det är inte lika kul.... nu ska jag fixa vardagen själv och inga fler sovmorgnar...
  • GrönaDruvan
    Treansresa skrev 2017-08-22 23:40:18 följande:

Har en fråga till er som har bedside sängar. Funkar dom bra? Blir det närhet men endå enskilt? Ge mig både ris och ros!

Jag har Lucas mellan mig och sambon nu och det funkar inte riktigt för sömnen, funderar på att köpa en sådan och ha han nära men ändå få sängen själv. Alternativet är att möblera om och ställa våran säng mot väggen så han kan ligga innerst, men det är inte praktiskt ur någon synvinkel.

Vi köpte en sådan för ett tag sedan. Verkligen bästa köpet!!! Ångrar inte en sekund att vi köpte en!!!
    Vi har Oskar i nestet i cribben. Han sover kanonbra där och så praktiskt att han är så nära men ändå kan sova på sitt larm och själv.
  • GrönaDruvan
    Treansresa skrev 2017-08-24 13:10:17 följande:

Någon mer som blivit överbeskyddande och oroliga ? Det är nästan så det gått över styr. Ingen får röra honom, helst vill jag ha honom i min famn 24/7. Knappt så att pappan får närma sig. Jag har blivit livrädd för psd så köpte precis ett larm. Vågar inte åka till folksamlingar för tänk om han blir sjuk. Såhär kände jag inte för en vecka sedan.

Sådan har jag varit med alla barn. Kanske inte överdrivet överbeskyddande på det sättet att inte andra kan ha honom, men otroligt rädd för psd och jag har än idag inte gått med honom i folksamlingar eller i köpcenter, han är 9 veckor nu.
    Kommer bli tvungen att dra med honom till simhallen nu när mannen börjar jobba...känns rätt jobbigt. Jag vill helst att han ska bli 3 månader innan jag drar ut honom till sådana ställen.

Tack vare vårat larm känner jag mig tryggare på natten, men tycker också kvällarna är mindre kul nu...får lätt ångest av att gå och sova. Funderar på om det är därför jag får ont i magen varje kväll. Visst att larmet ger trygghet, men tänk att vakna av det..tänk om han slutar andas ändå och man inte kan göra nåt. Hemska tanke.
    Tänk de som får vara med om att hitta sina barn döda, hur 17 klarar man det. Bara tanken på det får mig att vilja kräkas. Jag hade nog aldrig blivit mig själv igen.
    Är det fler som tänker mycket på döden nu?
    Jag har kommit in i en extrem tänkar period nu. Tänker hela tiden på döden...hoppas det går över..
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017