Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

KaffeOchHybris skrev 2017-09-06 11:23:04 följande:

Var på efterkontroll idag. Allt såg bra ut och de satte in en ny hormonspiral. Slöar hemma pga förkylning. Tyckte att barnmorskan verkade negativ ang. Att jag börjat jobba en dag i veckan. Hon hmm-ade och mjaa-ade och sa "den här tiden får du ju aldrig tillbaka". Men barnets pappa då? Ska inte han få vara hemma en dag i veckan om han vill, tiden kommer ju inte tillbaka för honom heller? Tyckte det var väldigt gammalmodigt sagt.

Det är väl jättebra om pappan får vara hemma tycker jag önskar att min sambo också kunde vara hemma men det funkar inte med hans företag (och att han är arbetsnarkoman :-/ ). Jag tog alla dagar jag kunde på storebror så sambon fick sina 60 dagar som jag inte kunde röra. Han har använt 8-9 dagar på 2.5 år. Nu skrev vi inte på om gemensam vårdnad så nu har jag alla 480 dagar på Olle för annars kommer inte sambon hinna använda sina dagar på storebror + att få 90 nya dagar på Olle. Så får vi skriva på om vårdnaden när dagarna är slut. Tråkigt att man måste göra så men annars blir ju barnet lidande istället för att man inte kan nyttja alla föräldradagar. Men det är som det är...

Var på efterkontroll jag också (+ att jag gjorde cellprov). Allt var bra men antagligen är det 2 års kö för steriliseringen på gubben och om det är det får jag väl sätta i en p-stav iaf. Vill inte krångla mer med hormoner men vill ju inte bli gravid heller så

Olle vägde för övrigt 6.2 kg igår och är inte riktigt 2 månader än... Vart ska det sluta
  • sobrio88
    Vet hur det känns skrev 2017-09-06 16:08:32 följande:

Skönt att allt gått bra! Hemskt att man ska behöva göra så för att få rätt till dagarna. Här hemma kommer jag vara hemma till 1 oktober 2018 sedan är pappan hemma till januari/februari.

Min lille Victor är 4 veckor och 1 dag och väger 5 kilo, 57,4 lång. Stor bebis här!!!

Ang steliresering så ska min man göra en vaskotomi snart.. har ska på det obligatoriska mötet med kurator i början av oktober sedan har han en tid i november för att klippa av ledarna.. jag skulle helst vilja att han inte gjorde detta då jag ev kanske skulle vilja ha ett till barn (vi är ju bara 30 år) men han är tvärsäker.. han vill inte ha något mer barn.. vi har 3 st num. Det får räcka..

Man kan ju inte tvinga någon till att få bebis.. så jag nöjer mig med 3

Jag är 29 och sambon 34 men vi har två gemensamma + att han har en till sen innan. Han var egentligen inte så sugen på den här heller från början så då känner jag att då är det hans tur att skydda sig. Jag vill inte hålla på mer med hormoner och det är ju inte mindre ingrepp för män än för kvinnor så då kan han gott göra det

Vi har inte vaccinerar mot rotavirus, inte fått någon förfrågan heller. Är det olika i olika landsting?
  • sobrio88

När behöver man ta första vaccinationen om man inte har tagit grundvaccinationen mot TBE? I februari/mars ungefär? Kan man vaccinera barnen som är födda nu under sommaren då för som jag läste så är det från 1 år?

• sobrio88
    Treansresa skrev 2017-09-09 12:28:19 följande:

Vad tiden springer iväg! Lucas är nu 9 veckor och växer massor! Han är dock en liten bebis om man läser här:) 56 i kläder sitter perfekt och vi har börjat smyga in på 62. Drygt 5 kilo tung.

Denna vecka är första gången jag börjar känna att amningen funkar till 100% trodde aldrig det skulle ta sådan tid.vi kör fri amning och ibland är det mat varje timme och ibland 3 timmar mellan.

Lucas är en väldigt lugn och harmonisk kille. Han ler och är glad för det mesta. Han trivs bäst nära så sjalen är underbar.

Alla syskon har nu accepterat honom helt och det är så skönt!

Hur går det för er andra?:)

8.5 vecka är han nu. Dagen innan han blev 8 veckor så var han 60 lång och vägde 6.2 kg har haft 62 i kläder i 2-3 veckor tror jag..

Sambons äldsta son (snart 10 år) säger varken bu eller bä om sitt nya syskon. Vår gemensamma 2.5 åring går allt jättebra med vissa dagar, vill hjälpa till med allt och vissa dagar är det kaos för han är så avundsjuk..

Olle är lika snäll som yngsta storebror var när han var i samma ålder. Säger knappt ifrån även om brorsan kan bli lite hårdhänt om jag inte riktigt hinner med. Får 2 mål med ersättning per dygn för min mjölk räcker inte till. Tyvärr måste jag nog öka till ett tredje mål snart.
  • sobrio88
    Vet hur det känns skrev 2017-09-14 19:42:41 följande:

Gud va skönt!!! Vakna 1 gång på natten.. min gissÅååh så skönt att bara gå upp en gång på natten. Min Lelle vill ha mat var tredje timme typ dygnet runt.. äter 120-150 ml varje gång.

Jaa nu när han passerat 5 kilo så känns det i ryggen.. är väldigt mysigt med sjalen men det skulle vara skönt att inte ha han på mig hela tiden.. 1 timme där han ligger brevid eller i vagnen vore fantastiskt. Han kan inte somna i vagnen eller bilen.. skriver så han kanot kan andas och när man sätter han i sjalen somnar han på 30 sek. Han kan somna i famnen ibland om jag har tur.

Tur att inte detta varar i evigheter :)

Hur känner ni andra för mer bebisar? Själv så skulle jag gärna vilja ha en till om något år. Men det vill inte manen.. ialf säger han så nu. Men 4 barn är väldigt många!! Får ju inte plats varken i bilen eller huset.. känns som det är gjort för 3 st. men tiden får utvisa hur det blir :)

Vi är klara med barn. Har en bonus + 2 gemensamma. Huset är fullt och bilen är full så nu är det stopp det är meningen att sambon ska sterilisera sig men han är helt hopplös på att ta tag i saker så om det inte händer nåt snart så bokar jag tid åt mig istället även om jag vet att det är ett mer omfattande ingrepp. Men jag ska iaf plugga till ssk nästa höst och förhoppningsvis läsa vidare till BM efter några år så jag kommer få träffa bebisar iaf så småningom
  • sobrio88
    Treansresa skrev 2017-09-15 05:27:28 följande:

Här är vi färdiga. Jag har fått enormt sug efter en till, men måste vara realistisk. Vårat liv håller inte för fler barn. Sambon har ju 3 sedan innan , jag två och nu har vi Lucas tillsammans. Så varannan vecka är det full rulle med 6 barn. Han ska sterelisera sig så hoppas det blir snart. Är dock dyrt i vårat landsting.

Vad kostar det hos er?
  • sobrio88
    Vet hur det känns skrev 2017-09-15 09:33:45 följande:

Nyss hemkommen från BVC. Exakt 6 veckor och väger 5500g och är 58,6 lång.. stor kille! Vad vägde era i samma vecka?

Han vägde 5600 g och borde varit ca 58 cm lång. Mätte honom inte då men han var 57 cm vid 5 veckor och 60 cm vid 8 veckor
  • sobrio88
    GrönaDruvan skrev 2017-09-21 15:52:49 följande:

Jag har insta! SaraMaria1978

Vill du följa så skriv det här först, jag godkänner inte annars, om jag inte vet vem det är! Följer gärna dig också!

Jag följer gärna. helwes88
  • sobrio88
    Delilah2001 skrev 2017-10-05 20:14:50 följande:

Hur ser era dagar ut med era bebisar?

Här har vi inga direkta rutiner känner jag.

De veckorna vi inte behöver gå upp tidigt, ligger vi länge i sängen. Bebis sover och snuttar. Går upp vid 11.

Sen är det frukost och kaffe. Duscha och klä på sig (om Lucas håller sig lugn)

Mycket är beroende på hans humör, är han lugn så hinner jag med både plock hemma, dusch och sminkning.

Men oftast gnäller han, och då blir det en tur till mataffären. Alltid något som behöver handlas.

Hämtar jag storebror så gör jag det kl 15. Sambon kommer hem vid 16.30, sen är det matlagning, tvätt och annat.

Vi brukar lägga oss vid 23, då är Lucas vaken och glad och ligger gärna och pratar med oss en stund i natten innan han somnar :)

Antingen sover han hela natten och vaknar vid 6 och då får han mat och vi kliver upp sen (storebror vaknar mellan 6.30-7) eller så äter han vid 4-5 och då somnar vi om tills storebror vaknar. När vi klivit upp är det ut att kissa hunden lite snabbt och ut med han i hundgården och blöjbyten på barnen och frukost till mig och storebror.

Sen åker vi till öppna förskolan på måndag förmiddagar eller kör storebror till dagis tisdag till torsdag. När han är på dagis passar vi på att mysa eller städa. Fredag-söndag tar vi dagen som den kommer.

På eftermiddagen efter vi hämtat på dagis är det promenad med hunden på schemat.

Jag är iväg och simmar måndag och torsdag kväll och söndag förmiddag så då får han va med sin pappa och bröderna.

Mat och sömn har vi inga rutiner alls på dagarna utan han äter när han är hungrig och sover när han är trött Men brukar ge sista målet 19-20 sen är det läggdags (den rutinen är skön att fått in iaf)
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017