Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Pojke 12 juli.

Nu sitter vi och väntar på våran tur på eftervårdsmottagningen. Har lite dålig koll på om det är en koll imorgon också annars om allt är bra så åker vi hem ikväll (bor på patienthotellet). Fysiskt är jag bra utmattad (30 h värkarbete varav ca 3 h krystvärkar) men jag är ändå mer nöjd med den här förlossningen än förra (15 h efter vattenavgång). Men det beror nog mest på att jag inte använde mig av lustgas förrän krystvärkarna nu så jag var mer med denna gången och att nu var det en frisk och stark bebis :)

Storebror på 2 år var och hälsade på imorse och jag har nog aldrig sett honom så stolt förut <3

• sobrio88
    acinnaleh skrev 2017-07-13 14:19:31 följande:

Grattis till lillebror ;) här (USÖ) har man läkarkontroll efter ca 2 dar samt gör pkuprov vid 48h men det kanske skiljer sig åt? Det var även nån sorts koll på rummet vid 6h, antar att kollen gjordes med ettan också men minns den ej (eller så var jag på postop)

Syskons möte med bebis är minnesvärt.

Ja det är det jag har för mig att min BM sa att det var 2 dagar efter (Första låg på neo så jag har dålig koll på ordinarie kontroller). Men BM på förlossningen sa att det var idag så det återstår och se om hon bara bokade fel dag ;)
  • sobrio88
    sobrio88 skrev 2017-07-13 14:27:47 följande:

Ja det är det jag har för mig att min BM sa att det var 2 dagar efter (Första låg på neo så jag har dålig koll på ordinarie kontroller). Men BM på förlossningen sa att det var idag så det återstår och se om hon bara bokade fel dag ;)

Här var det visst rutin med två kontroller (tre om man räknar 6h Kontrollen). Den första efter ett dygn och den andra efter 2 dygn så blir kvar tills imorgon. Känns faktiskt lite skönt att bara få rå om sig själv och bebisen lite innan man kommer hem till allt och alla :) allt ser bra ut än så länge med pojken iaf :)
  • sobrio88

Skulle på hörselkontroll och pku-test förut och var färdigpackad för att åka hem. När vi kom in till sköterskan så började han skaka som ett asplöv så hon kollade blodsockret. 1.6 och det ska vara minst 2.5.

Nu ligger vi inlagda på neo (tro det eller ej, men exakt samma rum som vi låg med storebror..) och han blir sondmatad för han har varit så trött nu på eftermiddagen att han inte orkat äta. Det ser redan mycket bättre ut så förhoppningsvis blir det inte många dagar innan vi får åka hem :)

• sobrio88
    Treansresa skrev 2017-07-14 20:14:29 följande:

Vad läskigt med skakningar! Är det för han var så stor?

Ja det är nog det, han har väl inte fått nog med mat stackarn. Nu har jag dessutom försökt pumpa 2 ggr och det kommer absolut ingenting men jag kan klämma fram lite när jag trycker med fingrarna. Det skulle ju inte förvåna mig om jag lyckats sina redan också :/
  • sobrio88
    Treansresa skrev 2017-07-14 20:47:25 följande:

Håller tummarna att det inte sinat om det är amma du vill göra. Att ni lyckas få igång produktionen igen.

Sosozo skrev 2017-07-14 20:58:50 följande:

Kan ju vara väldigt svårt att pumpa. Jagchar testat det ett par ggr med men inte fått ut en droppe, och jag har massor med mjölk. Testa att låta honom ligga och snutta, om han vill. Så här tidigt tror jag inte att det är någon fara, finns goda chanser att du får igång det!

Jag hoppas det kommer igång men fick aldrig ordning på amningen efter brorsan blev sondad så jag har väl egentligen inga större förhoppningar att det går med den här heller. Men bara jag orkar hålla igång det så finns det väl lite hopp iaf ;)
  • sobrio88
    Bimbim79 skrev 2017-07-14 22:22:07 följande:

Min äldsta sondades i 7 dagar, föddes med akut kejsarsnitt, men jag lät henne hänga vid bröstet innan matningen å sen sondades hon upp i rätt mängd, helammade i 4 månader. Så prata med dem å låt han ligga vid bröstet typ 24/7 så kommer det igång, :)

Var nog lite snabb att bli nojig tror jag.. Blev väl så stressad när hans socker var så lågt så det inte funkade. Nu har han Ammat hela natten och så pumpade jag lite grann på morgonen för nu börjar det spänna i brösten och fick ut en hel del på bara några minuter :) han stödmatas fortfarande med sonden men han vill så gärna amma så det blir nog bra till slut :)
  • sobrio88
    Beebii skrev 2017-07-18 08:03:02 följande:

Våran lille kille har snart varit ute i 2 veckor villet känns galet! man får ju smått panik över va fort tiden går. Han är helt fantastisk och sover så himla mycket, matar max 2ggr per natt och sen ca var 3-4e timme på dagarna. Han sover med mig i sängen men jag sover väldigt lätt dock, ligg ammar oftast på natten så känns enklast så! Tror han skulle kunna sova egen säng med men jag vill gärna ha honom nära...

Amningen funkar så där.... Han kan ta ordentligt grepp och suga men oftast när han läggs vid brösten så bara munnar han och slickar lite. Han gapar nog inte tillräckligt och inget jag gör hjälper.... sen plötsligt så får han tag och det fungerar bra. Detta ger ju en frustrerad bebis och en massa läckande mjölk! Vi har inte badat honom än men måste nog göra det pga mjölk läckaget

Sen är det detta med namn... Han är fortfarande inte namngiven! Panik över detta med såklart....ett namn som kom spontant till både mig och sambon är Walter. Vad tycker ni om det?

Pust! Om någon orkar och vill höra våran förlossnings historia är det bara att hojta till! Ingen av våra tre har hört till de normala

Walter var jättefint tycker jag :)
  • sobrio88
    Treansresa skrev 2017-07-17 21:37:40 följande:

Hur ofta badar ni era små? Jag läcker enorma mängder mjölk och tycker den lukten fastnar i honom så är rädd att vi badar för ofta:( att man ska vara då osäker även fast det är tredje

Min blir 6 dagar idag. Kommer nog bada honom idag eller nån av dom närmsta dagarna. Gillar inte att bada dom för mycket för jag tycker huden torkar ut för lätt. Tar hellre och fuktar en torrservett och torkar av där det är smutsigt. Storebror badade (duschar) jag en gång i veckan ungefär för att han inte ska bli torr, lite oftare nu på sommaren när han inte har så mycket kläder och lortar ner sig mer ;)
  • sobrio88

Nån här som använder bärsjal? Något lätt och smidigt sätt att knyta på för en bärsjalsnybörjare :) (bör finnas på YouTube så man kan se hur man gör)

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017