Inlägg från: Delilah2001 |Visa alla inlägg
  • Delilah2001

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

acinnaleh skrev 2017-08-23 09:02:57 följande:

Min lilla Moa blev två månader igår. Det är galet vad fort tiden går. I måndags var jag och badade med henne och brorsan för andra gången. Det går ganska bra även om hon blir/är hungrig när man ska bada :) har råkat doppa munnen och näsan på henne några gånger och eftersom hon inte blivit ledsen har jag gjort det medvetet några gånger. Hennes reaktion är att nysa några gånger. Kunde då inte låta bli att doppa hela huvudet lite snabbt och det blev en snopen Moa som nös några gånger. Någon som gått på babysim? Gör jag fel?/rätt? Det ör även helt fascinerande hur underkroppen alltid flyter upp till ytan.

Denna vecka har jag även köpt en graco barnstol till nedsatt pris på babya och en ergobaby adapt. Barnstolen är hopfällbar och kommer fungera finfint även till husvagn. Provade selen igår och hon var inte helt nöjd men tror att jag hade spänt åt den inbyggda spädbarnsdelen lite för hårt först och när jag hade justerat det lyckades jag stoppa hennes fot innanför midjebältet. Det gillade givetvis inte en då väldigt trött Moa.

Hoppas att hon ska trivas i selen... vi är mkt ute i naturen och på platser man inte kan köra vagn eftersom vi är orienterare. Vill kunna följa med stora sonen till start och inte sitta låst på en pall på tävlingar. Var på en tävling nyss och det blev jobbigt att bära i famnen hela tiden. Gissar att det är en vanesak och att det snart går bra att använda sele. Det står att man ska kunna amma i selen med bruksanvisningen visar inte hur. Ska man lätta på ena axelbandet eller vad gör man? Verkar så enligt en blogg jag hittade när jag googlade.

Var badade ni någonstans?

Lucas älskar att bada i badbaljan, men vi har inte vågat oss på något annat ännu.
  • Delilah2001
    acinnaleh skrev 2017-08-23 17:16:53 följande:

Vi badar i en 70/90 pool på ett av de kommunala badhusen. Hade storebrorsan där på intensivsimskola innan sommarlovet tog slut. Han ville fortsätta gå dit när den tig slut :) Den håller alltid 33 grader och jag har köpt ett rabattkort som gör att bägge barnen badar för 30 kr per gång. Jag själv kan simma gratis på något av badhusen en gång i veckan så ett kul nöje för oss tre när pappa är på jobbet :)

Mysigt! Blir ju sugen nu på att bada!

Men är lite rädd, det är ofta så stökigt på badhusen här, och ska jag ha med min sjuåring så behöver han full uppmärksamhet, då han älskar att bada och är sjövild.

Faktiskt så är alla mina tre barn galna i att bada när jag tänker efter!
  • Delilah2001
    Treansresa skrev 2017-08-24 13:10:17 följande:

Någon mer som blivit överbeskyddande och oroliga ? Det är nästan så det gått över styr. Ingen får röra honom, helst vill jag ha honom i min famn 24/7. Knappt så att pappan får närma sig. Jag har blivit livrädd för psd så köpte precis ett larm. Vågar inte åka till folksamlingar för tänk om han blir sjuk. Såhär kände jag inte för en vecka sedan.

Jag var nog mer sådan i början... Det har blivit en aning bättre nu. Men jag tycker fortfarande det är obehagligt att åka bil med honom, och gillar inte att gå i affärer och köpcentrum osv.

Är livrädd för psd! Vaknar på nätterna och sekunderna innan jag kollat att han andas är hemska. Förut tyckte jag om att gå och lägga mig på kvällarna, nu drar jag mig för det.
  • Delilah2001
    Sosozo skrev 2017-08-24 14:50:01 följande:

Ni som har barn sen innan eller vet: när går hormonranden bort på magen? Har för mig att det tog lång tid men att jag tillslut kunde skrubba bort den i duschen med de två andra, men minns inte alls när.

Jag minns inte riktigt, men det tog rätt lång tid. Fick bara med första barnet.
  • Delilah2001
    Bimbim79 skrev 2017-08-26 18:49:18 följande:

Någon här som börjat fundera över dop/namngivning? Grabben växer som ogräs så kommer nog få lägga det runt när han är Max 3 månader så han kommer i dopklänningen. Maken vill ju han ska ha den han och hans bror samt alla brorsbarnen döpts i. Känner mig kluven, äldsta döptes för pappan ville det och planerade allt, han dog innan hon föddes så det kändes som det minsta hon kunde få av honom va iaf dopet. De andra 2 har ju en farmor som är gift med en präst, då va inte frågan ska de döpas utan när ska jag döpa dem?! ;)

Nu med 4:e så ja de andra är ju döpta så!! Äldsta vill ju dessutom konfimeras men kanske är löjlig, kanske är bra med lite kristlig fägring i barnens uppväxt? ;)!

Jo, jag har börjat fundera lite på vilken kyrka vi ska välja osv.

Mina två andra barn är döpta, det är ingen tvekan om att lillen också ska döpas. Både jag och sambon tycker lika om det :)
  • Delilah2001
    GrönaDruvan skrev 2017-08-28 16:54:31 följande:

Tror inte det är någon deppression, bara mycket tankar just nu.... känner mig glad och lycklig men får slå undan tankarna när de kommer...men ibland går det inte och då blir jag lite depp...det kommer säkert komma svackor då och då eftersom graviditeten var så jäkla jobbig och påfrestande psykiskt...

Vi hade också tänkt ha dop för Oskar, vet bara inte hur och har inte orkat ta tag i det än...

Vet inte vem jag vill ha som fadder...kan man ha 3 st? Sedan orkar jag inte stå och fixa med massa mat och grejer denna gång. Tänkte köra på tårt och kak buffé..kan man ha bara det?

Idag är Oskar 10 veckor. Var på BVC idag och han väger nu 6140g och är 57 lång.

Han har nu dubblat sin vikt sedan han föddes och hade gått upp 1 kg på två veckor!!! Viktkurvan pekar spikrakt uppåt men längdkurvan är lite under medel...

Kommer bli en tjock kille, precis som mina andra när de var bebisar.

Min mellan son vägde ca.7900 vid 3 månader, kul att se om han hinner komma upp till det..... äldsta sonen vägde ca.6500 vid 3 månader och det lär han ju klå!

Man kan absolut ha tre faddrar, det har jag haft till mina barn.

Man måste inte heller ha något storslaget efteråt.

Hade stort när första döptes, men när mitt andra barn döptes var jag så slutkörd och hade dålig relation med exet, så körde på att bara bjuda de närmaste, alltså föräldrar och syskon.

Bjöd på kaffe och tårta hemma.

Nu har jag knappt någon ork att fixa något stort heller, känner jag.
  • Delilah2001
    Summerchild skrev 2017-08-31 01:34:27 följande:

Ush ..idag har vitrinskåpet klirrade sönder när jag hade sonen i famnen... deras känsliga öron och vilket skrik sen... jag oroar mig om nåt hänt ....kanske överreagerar? Det är väl ingen anledning till att ringa 1177..

Vi var till akuten i förrgår... han såg helt borta ut.... dumma 112 svarar att jag ska ruska barnet hårt...hon sa det om och om igen.... "ruska barnet" riktigt hårt.... å lugn var hon inte heller.... jag ruskade inte på honom för jag vet ju att det är farligt. Men hon fick mig att slå på rumpan och efteråt undrade jag det hade inte jag gjort om jag var ensam. :( hemsk människa ....

Dom tror han har reflux men tvivlar och varför gå på medicin när han ändå äter och går upp i vikt och inte gråtig. Nu verkar medicin göra honom slö men ont i magen. Värjer sig. Är detta bättre? Min kille lämnade oss för det här. Bråkade om medicinering. Jag vill fortfarande inte ge honom detta. Alla tvingar mig göra min son till en testkanin. Inget är bra här. Jag är så orolig över min son :(

Lite inaktivt här men hoppas på lite stöd ändå. Ledsen.

Vad jobbigt Vad säger sjukvården om att han är slö och inte vill äta? Förstår att du är orolig.

Menar du att din sambo lämnade dig för att ni inte är överens om medicinen?
  • Delilah2001

Jag önskar vi hade haft lite bättre rutiner här hemma..

Har inte riktigt kommit in i rutinerna som trebarnsmamma :)

Men det kommer väl. Lucas är två månader på onsdag, tiden går så fort!

Önskar man kunde pausa lite, och även att dygnet hade dubbelt så många timmar...

Har skaffat ett andningslarm nu.

• Delilah2001

Summerchild, hur går det för er nu?

• Delilah2001
    LeyasMamma skrev 2017-09-04 20:02:14 följande:

Det är klart de kommer, jag tycker det är svårt att få ihop de med 2 barn så kan bara fantisera om hur de är med 3 :D det jag tycker är jobbigt just nu är att saga är lite klängig på dagarna och gärna vill hänga på mig och äta konstant... så hinner inte få så mycket gjort här hemma mer än disk och tvätt typ, men så får de väl vara ett tag :)

Idag har vi varit på BVC och lilla fröken va nu 58cm lång och vägde 5530g :) dom växer så fort!

Ja det är samma här! Jag har så mycket planer för vad jag ska fixa under dagen (läs: disk, tvätt+handla), och så blir det ändå att han gnäller och vill bli dragen i vagnen, så när sambon kommer hem är typ inget gjort..

Så får man kommentaren: men vad har ni gjort hela dagen?

Ja, säg det... Känns som att en hel dag har krympt till ett par timmar numera..
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017