Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Halloj! Hur mycket sover era bebisar? Min sover mindre och mindre och nu sover hon inte alls på dagtid! Det går verkligen inte att få henne att somna. Hon vaknar efter Max 10 minuter även vid bröstet. Tar två timmar att natta henne för natten 23-01 typ). Då sover hon 2-3 h sen mat sen är det snutt och knorr resten av natten. Fattar inte att hon funkar med så lite sömn? Jag hör det snart inte längre

• Sosozo
    Vet hur det känns skrev 2017-08-14 20:20:38 följande:

Oj va jobbigt!! Förstår att du är helt slut :/ kan du inte ge lite ersättning på kvällen så kanske hon sover bättre?

Jo, vi testar det. Hon tar flaskan men är inte så förtjust i den så går inte i henne så mycket. Vi tränar på det. Inatt sov hon bättre så vi håller tummarna.
  • Sosozo
    acinnaleh skrev 2017-08-14 20:25:05 följande:

Usch vad jobbigt! Bebis kanske växer extra mycket just nu?. Vi har oftast en väldigt tjurig kväll då enda som funkar är att snurra. Sen amning i sängen när jag går och lägger mig, äta vid 2-3 och framåt 6. Sen kanske igen efter ett par tre timmar. Dagarna varierar, om vi varit ute och åkt är dagen efter oftast hopplös annars kan hon oftast vara ganska snäll. Sover dock bäst på fm.

Jag tror att hon växer som hon ska. De mäter inte så ofta, vi ska till bvc på onsdag men då är det tre veckor sen förra besöket.

Ja, allt är en fas! så tänker jag ofta, för att trösta mig. Och så är det ju sant. Vår första sov inte heller och han hade dessutom kolik. Så jämfört med honom är det här chill. Inatt gick det lite bättre så jag hoppas det ordnar till sig. Hon behöver verkligen lära sig vila på dagen för hon blir skvatt galen på kvällen av övertrötthet, gissar jag att det är.

Jag har också långt mellan bvc-besöken. Vet du om det är pga semestertider eller om det bara ska vara då? Vi gick jätteofta med första, som jag minns det!
  • Sosozo
    acinnaleh skrev 2017-08-16 15:05:17 följande:

Jag har haft en ilsken tjej sen jag skrev det där. Hon har velat amma oftare men släppt ibland och varit ledsen. Tror det är magen som spökar för samtidigt har hon bara pruttat utan att det kommer ut något typ. Vet inte riktigt hur det var när jag fick sonen typ samtidigt på året men nu har vi varit på bvc 5 gånger och träffat olika personer varje gång. Minns att det var vikarie typ första besöket förra gången men sen tror jag vi alltid fick samma. Jag vet dock att se fått stänga en bvc typ ett halvår pga personalbrist och att barnen spritts ut på övriga närliggande bvc.

Våran helammande Moa har iaf ökat från 3765 till 4520 från 4+6 till 7+6. Hon har också vuxit från 53.5 till 56 och börjar bli en stor tjej. Kan inte förstå att hon redan blir 8v imorrn. Hon har också fått sin första dos rotavaccin, det tyckte hon inte var så gott.

Nästa besök blir först om 33 dar. Då är hon nästan 3 månader.

Ok! Skönt att hon växer! Reagerade hon på vaccinet? Jag har inte varit med om rotavaccin tidigare.
  • Sosozo
    Delilah2001 skrev 2017-08-18 19:07:21 följande:

Nu är vi på akuten. Reste iväg till släktingar ett par dagar (hade egentligen ingen lust eller ork), och Lucas har kaskadkräkts sedan igår, så nu sitter vi här

Främmande ort och sjukhus, men förhoppningsvis inget allvarligt..

Urs då, hoppas verkligen det inte är något allvarligt. Hoppas ni fick bea hjälp.
  • Sosozo
    acinnaleh skrev 2017-08-23 09:02:57 följande:

Min lilla Moa blev två månader igår. Det är galet vad fort tiden går. I måndags var jag och badade med henne och brorsan för andra gången. Det går ganska bra även om hon blir/är hungrig när man ska bada :) har råkat doppa munnen och näsan på henne några gånger och eftersom hon inte blivit ledsen har jag gjort det medvetet några gånger. Hennes reaktion är att nysa några gånger. Kunde då inte låta bli att doppa hela huvudet lite snabbt och det blev en snopen Moa som nös några gånger. Någon som gått på babysim? Gör jag fel?/rätt? Det ör även helt fascinerande hur underkroppen alltid flyter upp till ytan.

Denna vecka har jag även köpt en graco barnstol till nedsatt pris på babya och en ergobaby adapt. Barnstolen är hopfällbar och kommer fungera finfint även till husvagn. Provade selen igår och hon var inte helt nöjd men tror att jag hade spänt åt den inbyggda spädbarnsdelen lite för hårt först och när jag hade justerat det lyckades jag stoppa hennes fot innanför midjebältet. Det gillade givetvis inte en då väldigt trött Moa.

Hoppas att hon ska trivas i selen... vi är mkt ute i naturen och på platser man inte kan köra vagn eftersom vi är orienterare. Vill kunna följa med stora sonen till start och inte sitta låst på en pall på tävlingar. Var på en tävling nyss och det blev jobbigt att bära i famnen hela tiden. Gissar att det är en vanesak och att det snart går bra att använda sele. Det står att man ska kunna amma i selen med bruksanvisningen visar inte hur. Ska man lätta på ena axelbandet eller vad gör man? Verkar så enligt en blogg jag hittade när jag googlade.

Kul med bad! Jag har gått på babysim tidigare. Det börjar med att man vänjer bebisen vid vatten sen börjar man dyka. Men dyket där går till så att man liksom för bebisen snabbt under vattnet och framåt. Som man själv skulle dyka. För att det ska bli naturligare för bebisen att inte dra in vatten, om jag förstått det rätt. Alltså inte bara doppa rakt ned i upprätt läge utan som att bebisen dyker med magen mot botten (fast precis under ytan). I ett drag i ca två sekunder, till en början.
  • Sosozo

Ni som har barn sen innan eller vet: när går hormonranden bort på magen? Har för mig att det tog lång tid men att jag tillslut kunde skrubba bort den i duschen med de två andra, men minns inte alls när.

• Sosozo

Ni som har barn sen innan eller vet: när går hormonranden bort på magen? Har för mig att det tog lång tid men att jag tillslut kunde skrubba bort den i duschen med de två andra, men minns inte alls när.

• Sosozo
    Summerchild skrev 2017-08-31 19:30:19 följande:

Ja killen lämnade mig och super med sin bror istället...3 dygn har han varit borta...

Jag kan göra allt jag vill....se på film till och med utan att bli störd... menar han är seg å äter dåligt... min stackars bebis.... vill sluta med lanzo... barnet är som ett spöke. Innan var han pigg å glad. Men en sak oroade mig å det var att han hade epilepsi liknande anfall....men läkarna tror inte det när dom undersöker honom vid tillfället. Finns det nån anledning att oroa sig när han spänner sig med nacken till vänster. Stel.

Lr okontaktbar och vaknar inte vad man än gör även om man kämpar att väcka ungen i 10 min

Men va? Vad taskigt av din sambo! Vad säger han? Att han inte ska komma hem?

Hoppas du får hjälp av bvc det där låter inte bra. Inte bra att vara ensam i heller. Hoppas den lille mår bättre snart
  • Sosozo
    Bimbim79 skrev 2017-09-08 22:37:18 följande:

Ni andra som snittats hur snabbt har "yttre såret" läkt, gått ihop? Mitt läkte hyfsat fort men de har ju sytt så kanten liksom är ihop rullad, nu när jag drog tejpen som jag satte efter den första började lossna för att hålla ihop ärret så det blir så smalt som möjligt så är det ett ställe som blöder? Ser lite ut som själva skorpan skavt och det samtidigt varit för tätt i skarven mellan hudlagren? Klart man är ju mer lättblödande när det precis läkt men kändes inte så kul med blod på trosorna igen, inte bara sårvätska utan det blöder. Tvättade torkade torrt och tejpade om.

Jag började tejpa när jag tagit på "stripsen" det var väl ca 12 dagar efter operationen eller då. Då var såret läkt ich torrt. När snittades du?
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017