Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Någon mer än jag som svettas på nätterna? Jag svettas floder! Alltså, måste vända på täcket under natten och håret är alldeles vått så jag får sätta upp det när jag ska amma. Inte så fräscht haha!

• Sosozo
    Delilah2001 skrev 2017-07-17 10:46:13 följande:

Jag med! Mest i ansiktet och under håret typ.

Började redan första natten på bb.

Kan det ha med hormoner att göra kanske?

Ja, det känns rimligt! Jag relaterade det till amning men hormoner kan det ju också vara. Jag frågade min bm om det och hon sa att man svettas ut överflödet av vatten (från graviditeten eller nu glömde jag fråga). Men hur länge ska det hålla på, undrar man.
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-07-19 22:10:08 följande:

Idag har jag varit väldigt känslig. Lilleman har bf idag och vi har redan fått ha honom här i 17 dagar. vill fortfarande inte tänka på vad som skulle kunna hänt om inte läkaren var så underbar som har var och att vi tog beslutet igångsättning. Kommer alltid vara tacksam att det var just han från Danmark som var här uppe just den veckan! Han följde ärendet hela veckan.

Var på BVC och nu väger han 3520 gram:) så 400 gram upp på 2 veckor från lägsta vikten. Känns helt okej:)

Vad mysigt, passa på att njut lite extra av att ni har lille Godingen här på utsidan och att allt gått bra! Snygg viktuppgång med!
  • Sosozo
    LeyasMamma skrev 2017-07-20 09:54:03 följande:

Va härligt att han inte är så "beroende" av bröstet hela tiden. Hoppas det ändras när mjölken rinner till ordentligt.

Hur lång tid tog det för er innan mjölken rann till?

Hur har ni andra gjort med napp? När började ni i så fall med den?

Med första rann mjölken till på BB. Han hade ingen sovtid efter förslossningen, gick direkt på maten och åt konstant. Varje till varannan timme de första tre månaderna. Den andra rann mjölken till efter 3 dagar tror jag.

Den här bebisen VR seg med käket i början först efter 4-5 dgr såg jag riktig mjölk och brösten började stasa.

Min tar napp ibland. Tex i bilen eller en stund med sin far. Men bara om hon inte är hungrig. Om hon är det blir hon jättearg på nappen!
  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-07-23 10:19:26 följande:

Inatt sov Olle bättre igen. Skönt!

Somnade 23.30 och sov nästan till 2.30...ammades och somnade om till 5.30...ammades och sedan blev han pigg. Då gick mannen upp med honom och vid 7 la han honom vid mig igen och så somnade vi om till 9.

Började med minifom igår kväll, kanske hjälpte?

Låter som en toppennatt, vad skönt!
  • Sosozo
    LeyasMamma skrev 2017-07-26 15:09:34 följande:

Jag tycker att Saga äter bättre och mer ur vänstra, men brukar börja på höger för att hon ska hjälpa igång produktionen där mer och "tömma" det bröstet först. Hon äter ju sig ändå mätt på vänster sen. Däremot har jag tyckt att kvällarna varit lite jobbiga. Då vill hon äta HELA tiden och har en unge som konstant hänger i brösten. Känns som att min mjölk är mycket tunnare på kvällen och hon står sig inte alls lika bra och måste därför äta hela tiden. Tankarna har gått många gånger till att ge tillägg på kvällen. Är egentligen inte så mycket för att amma och trivs inte jättebra med det.

Precis sådär är det för oss med! Konstant ammande på kvällen och hon blir till slut arg på brösten då de inte ger så mkt mjölk. Iaf, vi ger en flaska ersättning på kvällen vid 23:00-rycket. Jag ammar till 22:00 ca sen lämnar jag över till min man. Jag ammar nästa gång vid 01-02 någon gång och då är brösten påfyllda igen. Bonus är att jag kan få några bra timmars sömn däremellan och att pappan får knyta an, mata, få egentid med henne.

Helamning är inte min grej. Jag ammar nu så länge jag känner för det. Men för att jag ska vara ok med att amma öht så måste det vara delamning.
  • Sosozo
    Leeandra skrev 2017-08-01 10:17:01 följande:

Hej alla! Hoppar in här nu då min lilla dotter föddes igår efter en snabb förlossning. Eftersom hon föddes hemma planerat sitter vi mest bara och ammar och myser.

Ska bli roligt att läsa ikapp lite här, helt otroligt att en av de första "julibebisarna" redan är 6 veckor .

Grattis! Vad kul! Och soft att vara hemma och mysa
  • Sosozo

Det här med oro för bebisen. Jag är inte jätterädd för psd. Klart jag tänker på det, men det påverkar inte min vardag sådär. Däremot mässlingen, det tänker jag mycket på! Nu när det börjat existera i Sverige igen och folk inte vaccinerar sina barn osv. Jag frågade tom min bm på bvc om det. Om man behöver vara orolig. Så obehaglig sjukdom. Svårt att släppa när man börjat tänka på det..

• Sosozo
    Delilah2001 skrev 2017-08-01 17:11:00 följande:

Ja det är vidrigt att mässlingen kommit tillbaka

Är också orolig. Vad sa de på bvc om det?

Min bm sa att det varit några fall i norra Sthlm och i mindre orter, där folk kan strunta i vaccinet för att de ändå aldrig åker omkring utomlands osv men så kommer någon med smittan och så slår det till. Hon sa att det kan vara svårt att upptäcka för att bm i allmänhet inte får någon vidare utbildning på symptomen eftersom det är så nytt att smittan finns igen. Men hon tyckte inte att jag skulle oroa mig eller begränsa mig. Men inte resa till riskländer osv. Men jag oroar mig lite iaf, det är ju en så farlig sjukdom. Jag blir ledsen över att folk struntar i vaccinet. Friska barn som bär på smittan kan äventyra livet på barn som har ett svagt immunförsvar och därför inte kan vaccineras. Trist. Men finns ju inget ty göra.
  • Sosozo
    Noccis skrev 2017-08-03 03:25:20 följande:

Har varit så psykiskt slut senaste tiden så har inte riktigt orkat vara inne på Internet men jag måste säga att nu när jag passar på att läsa ikapp när jag nattammar blir jag verkligen tröstad.

Inte så att jag vill att ni ska ha barn som knorrar och inte vill sova själva men det är så skönt att få se att jag inte är ensam. Så tack alla som delar med sig! <3

Leon sover i babynest mellan mig och killen för att jag ska slippa springa upp och ner från sängen. Men han piper (i sömnen verkar det som) flera gånger per natt, ibland flera gånger i timman och jag vaknar varje gång och ligger och lyssnar på om han blir hungrig.

Inte så bra för avslappningen kanske.

Tycker det är superjobbigt att inte få använda magmusklerna (akut kejsarsnitt) och har redan ont i ryggen från när jag bär honom utan sjal . Önskar jag kunde ha sjalen monterad hela tiden den är så bra.

Ni andra som är snittade fick ni tid för återbesök eller ringer man gyn och bokar det? Tänker att dom vill väl kolla upp en efter ett tag efter en sån stor operation?

Leon, vilket fint namn!

Jag har återbesök hos min bm 7 v efter snittet, inget annorlunda än när hag fött de andra två vaginalt alltså. Hon vill kika på snittet då men det är den vanliga kollen (knip, allmänt mående) som är fokus vad jag förstod.

Hur känner du dig, verkar snittet läka eller krånglar det?
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017