Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Treansresa skrev 2017-07-19 22:10:08 följande:

Idag har jag varit väldigt känslig. Lilleman har bf idag och vi har redan fått ha honom här i 17 dagar. vill fortfarande inte tänka på vad som skulle kunna hänt om inte läkaren var så underbar som har var och att vi tog beslutet igångsättning. Kommer alltid vara tacksam att det var just han från Danmark som var här uppe just den veckan! Han följde ärendet hela veckan.

Var på BVC och nu väger han 3520 gram:) så 400 gram upp på 2 veckor från lägsta vikten. Känns helt okej:)

Förstår din tanke, även om det inte är riktigt samma...
    Men mina tankar kommer ibland, då jag tänker tillbaka på resan med Olle och Edvin. Operationen...tänk om inte Olle klarat sig heller...då hade han ju inte varit här. Då hade vi ju inte fått njuta av denna underbara bebis. Han var ju så stressad i magen innan operationen, hade ju inte ens en urinblåsa kvar.. men han var stark och fixade det.
    Det är så hårfint mellan liv och död...
    Man kan bli lite knäpp när man tänker för mycket, så jag försöker låta bli.
  • GrönaDruvan
    LeyasMamma skrev 2017-07-20 09:54:03 följande:
    Va härligt att han inte är så "beroende" av bröstet hela tiden. Hoppas det ändras när mjölken rinner till ordentligt.

Hur lång tid tog det för er innan mjölken rann till?

Hur har ni andra gjort med napp? När började ni i så fall med den?
    Jag födde på måndagen och på torsdagen o fredagen hade det runnit till ordentligt.
    Tycker dock inte det känns som jag har så mycket mjölk nu.. inte i högra bröstet iaf. Tänkte köpa "amnings te" på hälsokosten, och se om det hjälper.
    Fick även tips att dricka alkoholfri öl för att öka produktionen.

Napp började vi med två dagar efter han var född.
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-07-20 13:01:20 följande:
    Öl fick man på neo hela tiden, öl och julmust. Är
    Kanske nåt med humlen? Har nog aldrig druckit så mycket lättöl som de dagarna jag låg på neo med den äldsta :) men henne kunde jag amma och hade vispgrädde med! Vet inte om det berodde på det dock ;) eller att hon helt enkelt bodde vid bröstet i 4 månader.
    Haha..hade ingen aning om att öl var bra! Men det är ju gott också, så det är ju bra! Dricker iof bara ett glas åt gången, det kanske inte hjälper? Eller hur mycket ska man dricka, haha
  • GrönaDruvan

Förlåt... men det är väldigt skönt att höra att fler har jobbiga nätter...
    Denna natten var inte rolig. Det är inte det att Olle skriker, det gör han aldrig, men detta knorrande och sparkande med benen..suck...
    Omöjlig att lägga i nestet, vill bara ligga nära vilket resulterar i en mamma som börjar bli lagom stel och öm i kroppen av att ligga i samma ställning natt efter natt.

Denna natten somnade jag vid 01...Olle vaknade strax efter 03 och åt och låg sedan och knorrade och hade magknip och spydde tills han blev pigg. Vi somnade om 6.30!!! Jag vet att det bara är att härda ut denna period, det bli ju bättre, men det är lite segt alltså.
    Sen har jag själv lite ångest att gå och lägga mig pga att jag inte har koll på honom då och är rädd för psd, därför lägger jag mig så sent.

Nu har Olle hela ansiktet fullt med hormonprickar också, ser inte alls kul ut. Något tips för att få bort det snabbare?

• GrönaDruvan

Inatt sov Olle bättre igen. Skönt!
    Somnade 23.30 och sov nästan till 2.30...ammades och somnade om till 5.30...ammades och sedan blev han pigg. Då gick mannen upp med honom och vid 7 la han honom vid mig igen och så somnade vi om till 9.
    Började med minifom igår kväll, kanske hjälpte?

• GrönaDruvan
    sobrio88 skrev 2017-07-23 12:11:17 följande:

Känns lite dumt att fråga när man hör att andra har krångelnätter men min lilla grabb ammades vid 1 i natt och sov sen till 7. Är det för långt emellan? Behöver man kanske väcka honom så han äter nån mer gång under natten? Han ligger vid bröstet och äter varje till varannan timme under dagen, förutom kanske ett längre sovpass på 3-4 h under dagen...

Har hembesök av BVC i morgon så får ju veta då om han har gått upp i vikt men det känns långt till imorgon ;)

Nä, det kan jag inte tänka mig att du ska behövs, men det beror ju på om han går upp som han ska.
    Jag fick ju väcka Olle var 3e timma i början eftersom han behövde gå upp bättre i vikt.
  • GrönaDruvan
    acinnaleh skrev 2017-07-23 11:35:40 följande:

Tack treansresa och Summerchild. Ja hon har massa hår :)

Vad skönt att magdroppar verkar hjälpa grönadruvan! Sova behöver vi få göra.

Ja, hoppas att nätterna fortsätter så och att min ångest för att somna ifrån honom lättar något snart..

Du har verkligen en underbar liten bebis! Så söt!! Kul med bilder tycker jag!! Ska se om jag hittar någon bra bild på Olle.
  • GrönaDruvan
    Summerchild skrev 2017-07-24 20:42:58 följande:

Angående minskad risk för spädbarnsdöd ....rekomenderat är att barnet ska ligga på rygg och inte på magen eller sidan. Men jag vill ha mitt barn på sidan ..för det har varit naturligt för alla mina 4 barn att ligga så. Är det fel det ?

Hur ligger ditt barn?

En till rekommendation att inte sova med sitt barn.

Sover du med ditt barn?

På nätterna ligger Olle på sidan tätt mot mig. Han somnar bara så...
    Jag har ångest inför varje natt, tänker mkt på psd, samtidigt som vi sover ju bäst så allihop just nu. Har liksom gett upp lite att försöka få honom att somna i nestet, tog ju flera timmar och ändå gick det inte..

På dagen sover han på rygg i vagnen eller nestet. Idag sov han i sin säng...vi ska försöka vänja honom vid sängen på dagen nu och nu lyckades vi lite idag äntligen! Vill gärna att han sover i sin säng på nätterna snart där jag har andningslarmet.
  • GrönaDruvan

Inatt sov Olle nästan 2h i sin egna säng! Tänk om det skulle funka varje natt nu, att lägga honom där! Hoppas, hoppas!
    Han kunde dock inte somna om efter amningen så då fick han ligga hos mig!

Ni som ammar, upplever ni att ni har mer mjölk i ett bröst? Tycker mitt höger bröst har så lite mjölk och det skiljer i storlek också. Märker också när han äter att det inte kommer så mycket där, förutom när det gått lång tid. Såklart låter jag han äta mer på vänstra, men försöker ändå låta han äta på båda, men det verkar inte hjälpa så att det blir mer mjölk..
    Känner ni att mjölken rinner till ofta? Hur ofta är normalt? Tycker det känns väldigt sällan, några ggr om dagen.

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017