Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Då har jag varit hos läkaren. Tog lever och njur prov och urinprov... får se om det visar nåt, annars går vi vidare på annat sätt.

Tror inte du behöver vara orolig summerchild, att din son inte ger ögonkontakt än. Det kommer säkert! Han är ju så liten än!!

• GrönaDruvan
    Ia82F skrev 2017-10-02 15:41:52 följande:
    Hej! Vill bara säga att jag är precis som du orolig och rädd och tänker hela tiden det värsta värsta

"Då hinner jag bearbeta tanken, och kan ta beskedet bättre om det är så.."

Det hade kunnat varit jag som skrivit! Har alltid som du varit orolig och haft stark ångest till och från, men nu är det värre än någonsin! Ska träffa läkare imorgon och hoppas att jag får hjälp och att det jag känner inte är mer än ångest...

Kram på dig!
    Då är vi rätt lika med våra tankar hör jag...
    Vad sa läkaren?
  • GrönaDruvan
    Summerchild skrev 2017-10-04 21:55:18 följande:

Min son verkar ha en gammal själ. Han ser så smart ut ändå. Igår lekte pappa å mamma en lek med honom å han verkade fatta rätt snart. Bara en känsla :)

Han vred huvudet och titta på mamma och sen titta på pappa. Då sa vi "ja där är mamma/pappa." Han gjorde så 20ggr typ å sen log han å titta på annat sen. Hehe 2 1/2 månader är han. Va stora dom börjar bli bebisarna:)

Din druvan är en liten tjockis hehe. Först och störst i gruppen.

Ja, min Oskar är allt en liten tjockis! Så gosig så! Vi har ju en Facebook grupp också, och där är han inte störst iaf, även om han ligger i topp, hihi
  • GrönaDruvan
    Delilah2001 skrev 2017-10-05 20:14:50 följande:

Hur ser era dagar ut med era bebisar?

Här har vi inga direkta rutiner känner jag.

De veckorna vi inte behöver gå upp tidigt, ligger vi länge i sängen. Bebis sover och snuttar. Går upp vid 11.

Sen är det frukost och kaffe. Duscha och klä på sig (om Lucas håller sig lugn)

Mycket är beroende på hans humör, är han lugn så hinner jag med både plock hemma, dusch och sminkning.

Men oftast gnäller han, och då blir det en tur till mataffären. Alltid något som behöver handlas.

Hämtar jag storebror så gör jag det kl 15. Sambon kommer hem vid 16.30, sen är det matlagning, tvätt och annat.

Vi brukar lägga oss vid 23, då är Lucas vaken och glad och ligger gärna och pratar med oss en stund i natten innan han somnar :)

En vanlig vardag ser ut ungefär samma varje dag här!
    Jag sätter klockan på 6.35...ställer om den 10-15 min och går upp och väcker de stora killarna som sätter sig vid tvn..Gör frukost och så äter vi och killarna gör iordning sig.
    Oskar vaknar mellan 7.30-8.00, och de stora cyklar till skolan vid 8...
    Gör iordning Oskar och vid 9 tiden ammar jag (ända målet som jag ammar fullt).
    Sedan får han hänga med mig när jag gör iordning mig, bäddar sängen, plockar undan, slänger in tvätt, viker tvätt osv..
    Vid 11 tiden brukar Oskar somna igen och sover i 2-3 timmar.
    Under tiden gör jag lite olika saker...äter lunch, städar, grejer med fotoalbum osv...eller så sover jag med honom.

Vi har rätt lugna dagar när killarna är i skolan. Det är skönt!!
    Nu är jag inte hemma varje dag såklart, men oftast. Tisdagar är det ju simskola som vi får följa med på och någon gång per vecka är det alltid nåt annat som händer..

Vid 13.30 kommer killarna hem och då är det mellis och tjafs och bråk, haha
    Vid 16 kommer mannen hem och sedan blir det middag och vips är det kväll...
  • GrönaDruvan
    Vet hur det känns skrev 2017-10-06 09:29:38 följande:

Hur får ni ha era större barn på förskolan/skola?? Mina döttrar går i årskurs 1 och 3 och dom får inte ha fritids.. dottern som går i 1an börjar 8:10 till 12:30 (mån,ond,fre) och 10:00 till 13:40 (tis,Tor) och dottern som går i 3an går 8:10 till 13:50 varje dag.. jag går upp varje dag vid 6:30 för att hinna hjälpa tjejerna och mata victor innan skoldags.

Jag hinner inte gå någonstans.. på sin höjd kan jag vara borta 2 timmar beroende på vilken dag. har inte tillgång till bil heller då min man måste ha den. Hinner promenera till BVC och hem innan tjejerna kommer hem från skolan då ska jag göra mellis och fixa med läxor.. sedan försöker jag städa och göra allt annat.

Här får de inte ha fritids om jag är hemma...
    Önska ibland att de fick vara där, för de vill också vara där.... speciellt äldsta sonen vill ju gärna leka med sina kompisar och blir lätt rastlös hemma.
  • GrönaDruvan
    Delilah2001 skrev 2017-10-07 16:26:28 följande:
    Hur funkar det när han är med dig när du plockar och fixar i hemmet?

Lucas blir så fort uttråkad, tex babysittern funkar ca 5 min. Sen gnäller han, och tar man inte upp honom då så börjar han skrika.

Blir inte mycket gjort här hemma på dagarna.
    Ja, alltså..nu gör jag ju inte allt det jag skrev på en och samma dag/gång...det kanske missuppfattades...
    Oskar har ganska långt tålamod och kan sitta länge och titta utan att säga nåt, men jag kan ju inte göra för mycket.
    När jag bäddar ligger han i sin säng och tittar på mobilen (sängmobil), när jag duschar sitter han i babysittern, när jag hänger tvätt ligger han i babygymet osv..

Nu är klockan 6 på morgonen och min lille kille har legat och tjoat i en timme nu...samma igår...måste va nån ny fas på gång. Annars har han sovit till 7-8...
    I förrgår sov han oroligt hela natten.
    Detta är inte poppis hos mig kan jag lova, blir inte så rolig att ha att göra med när sömnen blir lidande så, men får väl stå ut. Tur man kan sova när de stora är i skolan!

Det om psd hela livet vet jag om, men det är ju mycket ovanligt. Människor i alla åldrar kan ju dö oförklarligt i sömnen, men det är inget jag är rädd för faktiskt. Jag är rädd för psd upp till året ungefär. Det är inte så att jag går och tänker att mina killar på 7 och 8 ska dö av det.

Nu kom mannen och hämtade Oskar, så nu ska jag sova lite...ja, vi har olika sovrum nu för att få så bra sömn som möjligt.
  • GrönaDruvan

Oskar somnade om efter ett tag och sover än... han har också börjat äta mindre och äta slarvigt..liksom leker med flaskan... han brukar äta 170 ml innan han lägger sig, igår åt han 60 ml... målet på natten åt han nästan upp hela 180 ml, lämnat lite... imorse åt han 80 ml istället för 200...
    Han verkar liksom inte så hungrig...

• GrönaDruvan

Efter att sovit något mer oroligt i två nätter och vaknat tidigt på morgonen och tjoat, så åt Oskar vid 21.30 igår (lämnade 60 ml) och sov för första gången igenom hela natten utan att äta, och vaknade kl.8!!
    Haha..ingen ordning alls nu, men den här natten får gärna gå i repris!!!

• GrönaDruvan
    Lady K skrev 2017-10-13 11:08:13 följande:

Louie är nu 9 veckor, han vägde igår 5275g och var 58,2 cm lång. Skönt att han växer! Och i lite lagom takt tycker en mamma som köpt massa kläder som nu faktiskt hinner användas innan de är urvuxna, haha.

Annars är det lite småstrul, han har blivit supertorr och rödflammig över kroppen. Vi har smörjt med miniderm i över 2 veckor utan något resultat. Misstanke om allergi finns, så nu prövar jag helt mjölkfri kost för min del. Får se om det ger resultat. Vi märkte också när vi kollade upp det att vi överdoserar tvättmedlet. Trots parfymfritt så kan det ju kanske irritera om det blir rester kvar i kläderna. Vi får prova oss fram lite, fick även rådet att smörja med lite hydrokortison på de rödaste fläckarna.

Vi ska utvärdera om vi märker någon skillnad till nästa vecka, har han fortsatta problem så slussas vi vidare till barnläkare.

Någon av er andra som haft barn med mjölkproteinallergi? Vad har symptomen varit då? Förutom hudbekymren så kräks Louie mycket, även en hel del "smält" grynig spya. Lite magknip ibland, men inte överdrivet mycket. Nyser mycket och har en del slem i halsen, detta har han haft sedan födseln så han är inte förkyld.

Min äldsta son hade mjölkallergi.
    Han fick eksem i hela ansiktet och kräktes extremt mycket, och skrek!!!
  • GrönaDruvan

Varit på BVC med Oskar nu.
    Han är 4 månader på torsdag och var 62 lång idag och vägde 8395!!
    Hans viktkurva går spikrakt upp, så vi ska försöka glesa ut målen nu...
    Sedan är det dags för smakisar!
    Väldigt mycket nytt sen mina andra var små, så det blir lite annat tänk, men ska bli kul att ge lite annat nu!

Oskar är så himla go alltså. Lugn och tålmodig och märks knappt ibland. Så nöjd med livet. Helt otroligt hur vi kunde få en sådan lugn bebis!! Hoppas det håller i sig!
    Han pratar vääääldigt mycket nu, vi kan ha långa diskussioner om allt mellan himmel och jord, haha
    Han älskar att bada, hela han lyser upp när han hamnar i vattnet och han sprattlar som en tok!!
    Blir mer och mer vanliga skratt, även om han är lite snål med det. Mycket leenden, men fortfarande inte så jättemycket höga skratt.

Vad gäller kläder så älskar jag newbie. Det har verkligen blivit favoriten! Äskar motiven och modellerna!

På söndag har vi dop. Min mamma gör smörgåstårta och min svärmor bakar kakor. Vi gör tårta...har ni tips på god och enkel fyllning?

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017