Tränar ni era barn på att ha tråkigt?
Men varifrån kommer egentligen den här mycket märkliga och tyvärr väldigt utberedda föreställningen att barn automatiskt har tråkigt så fort ingen vuxen är där och aktiverar dem????
Det är helt ärligt bland de konstigaste uppfattningar om barn jag någonsin stött på, att barn i allmänhet , alltså inte enstaka individer tydligen skulle vara helt oförmögna att aktivera sig själva eller varandra .
Är det kanske en generationsfråga?
När jag växte upp på 80- och 90-talet hörde jag aldrig någon säga att det är bra för barn att ha tråkigt, helt enkelt eftersom ingen vuxen i min omgivning utgick från att barn automatiskt har tråkigt så fort ingen vuxen aktiverar dem.
Man var ute och hade roligt ihop med kompisar , hittade på hur mycket kul som helst utan någon som helst hjälp från vuxenvärlden. Pratar inte bara om mig personligen, utan hur det var generellt för barn där jag växte upp i ett område med mycket barn och blandad bebyggelse i en av Sveriges tio största städer.
Är det farligare för barn generellt att vara ute numera? Kan det vara där skon klämmer? "Får" man av någon anledning inte vara ute på egen hand och upptäcka världen har jag mer förståelse för att barn idag tydligen har tråkigt eller anses ha tråkigt så fort de inte aktiveras av vuxna.