Inlägg från: zdudmwml |Visa alla inlägg
  • zdudmwml

Tränar ni era barn på att ha tråkigt?

FindMe skrev 2017-07-09 10:46:25 följande:
    Öva på att ha tråkigt? Ibland undrar man hur vuxna tänker. Det är de vuxna som formar barnen. Anses det tråkigt att vara hemma och bara leka kommer barnen också tycka det. Detta kommer medföra att deras fantasi förminskas för man förväntas ha en upplevelse att utgå ifrån för att ha upplevt något fantastisk när det faktiskt är själva leken och fantasin i den som är den bästa upplevelsen vi kan få. Så ja, vi behöver alla få lära oss att hemma är en fantastisk plats att få utforska sin fantasi genom leken och inte behöva matas med en massa intryck
    Håller med.

Det jag gör med mina barn är att hålla igång min egen kreativitet, skapar saker genom bland annat pyssel. Jag ser ju själv hur min kreativitet smittar av sig på barnen. Så när de mot all förmodan gnäller om att de har tråkigt kan jag bara svara att de får hitta på något själva, att dörren till biblioteket, lekrummet och verkstaden alltid står öppen. Likaså ytterdörren.

Jag har begränsat skärmtiden med motivet att det inte bara är kroppen som behöver varaiation utan även hjärnan. Vi har aldrig paddor i bilen, inte ens om vi åker långt, 6+ timmar. Det finns gaziljoner med saker att upptäcka i världen. Men man kan inte tro att upptäckarlusten och fantasin kommer igång av sig själv utan man måste vara lika delaktig som barnen. Vad tänker kossan göra nu? Hur många svarta kor finns det? Vart ska den där gubben gå? Vad heter hans barn? Tiden går rätt fort när man fantiserar tillsammans.
Svar på tråden Tränar ni era barn på att ha tråkigt?