• Anonym (TS)

umgås (ej) med icke biologiska barn

Hej!
    Hjälp mig att tänka klart.

Min man har levt med en tjej där de fick ett barn. Efter att de separerade så berättade hon att han inte var barnets pappa. Flera DNA tester gjordes och det bekräftades att en annan var pappan till barnet. Allt juridiskt togs bort från min man. Min man har mått dåligt över det och har ett umgänge med barnet sedan dess då och då när det passar.
    Barnet har två pappor. Mamman är omgift med barnets biologiska pappa.
    Nu vill han (min man) avsluta bekantskap med barnet. Han har tänkt på detta ett tag och är medveten om vad det innebär.
    Mamman försöker övertala han att inte avsluta deras möten (att han ska tänka på saken). Hon har även sagt att allt kan vara på hans villkor. Jag tycker det är jättekonstigt att hon försöker övertala honom med tanke på att hon har satt honom i den sitsen.
    Jag har sagt till min man att jag tycker det är konstigt att hon vill att barnet ska ha två pappor. Det känns inte som att hon vill släppa honom för att han är "bra att ha som en lekkompis" eller som en avlastning då och då (barnet reds ut för diverse diagnoser).  
    Han säger att han har känt det själv men att han lovade tänka på saken om umgänget.

Nu min fråga..är det jag som är konstig som inte förstår situationen eller är det hon som är konstig som övertalar honom att umgås med ett barn han vill klippa alla band med?

• Svar på tråden umgås (ej) med icke biologiska barn
  • Anonym (TS)

Barnet har fyllt 6 år.

Barnet vill att båda pappor ska vara med överallt. Det funkar ju så klart inte praktiskt...
    Hxn tycker det är kul att komma över till oss. Han får mycket mer uppmärksamhet plus att han får göra så mycket mer grejer hos oss än hos föräldrarna.

Barnet var 3 när de gick isär.

• Anonym (TS)
    Anonym (Va) skrev 2017-07-06 13:48:01 följande:

Det jag främst tycker är konstigt är att det inte någonstans står någonting om vad barnet vill och känner. Hur gammalt är barnet? Hur kommer barnet påverkas om han bara försvinner hur h*ns liv plötsligt?

Det är inte plötsligt då de ses inte ens en gång i månaden.
  • Anonym (TS)
    Anonym (???) skrev 2017-07-06 13:56:34 följande:

Ingen bryr sig om barnet här. Hur gammal var barnet när dom separerade??

Han var 3
  • Anonym (TS)
    Anonym (Va) skrev 2017-07-06 14:23:09 följande:
    Då är det väl ganska självklart att mamman vill ha kvar honom i barnets liv för barnets skull. Din man har inga problem med att lämna ett barn som älskar honom och ser honom som sin pappa?
    Fast de ses ju väldigt sällan.

Nej han hade tänkt igenom detta. Hans liv stoppades ju och med att hon berättade att barnet inte var hans. Han orkar inte med varken deras (föräldrarnas) krav och regler på hur de anser sig vi ska ha i vår familj när han är hos oss.
    Det tar aldrig slut och de blir aldrig nöjda och han är den som har fått ta alla samtalen...
    Han har gått med på allt precis allt för barnets skull...tills nu då han känner att han inte orkar mer...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm...) skrev 2017-07-06 14:48:27 följande:

Vad elakt och extremt okänsligt! Skaffa inga ungar med den mannen ts!

Tack för rådet även om det inte var det som jag efterfrågade.
    Så klart att alla tänker på barnet och det är inte mer än rätt.
    Men när min man själv inte mår bra psykiskt så är det inte mer än rätt att han ska någongång tänka på sig själv. Jag tycker situationen är jättesvår och är helt chockad att det finns kvinnor som hon..
  • Anonym (TS)
    klon2 skrev 2017-07-06 14:50:45 följande:

Ja det är du som är konstig som inte förstår.

Mamman har såklart gjort fel mot din man som ljugit om att han var pappan. Men nu finns ha ju i barnets liv och är en mycket viktig person. Att då bryta kontakten för att biologin inte finns där låter fruktansvärt egoistiskt. 

Har nån av er ens barnet i åtanke här? Vad som händer med ett barn som blir bortvalt på det här sättet utan att ha en aning om varför?

Och varför utgår ni ifrån att det är mammans önskan om avlastning eller att barnet bara ser "pappan" som en kul person. Barnet ser det antagligen så att han har två pappor, en som han bor med och en extra.

Din man har fungerat som psykologisk pappa under barnets första tre år och sedan fortsatt även efter separation från mamman. Det kan han inte bara avsluta sådär. Barnet har ju en relation med honom!

Psykologer är ju självklart inblandade...
  • Anonym (TS)
    klon2 skrev 2017-07-06 14:53:58 följande:
    Är det han eller du som inte orkar med exets inblandning i era liv?

Skulle det vara skillnad om barnet var hans biologiska barn? Jag menar, barnet och exet skulle ju fortfarande vara lika besvärliga för er men inte lika lätta att avpollettera.
    Har aldrig träffat henne, bara barnet, så jag påverkas inte av hans ex.

Har inte haft någon som helst problem med barnet. Ser honom väldigt sällan. 

Vet inte om det skulle vara skillnad om det vara hans biologiska barn. Han har ingen juridisk rätt till barnet nu. Han har inga rättigheter överhuvudtaget över barnet. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Va) skrev 2017-07-06 14:42:11 följande:
    Ne det är ju upp till honom.. men han måste väl ändå tycka det är jobbigt att göra så mot barnet?
    Absolut tycker han det!
    Men fortfarande han har inga juridiska rättigheter till barnet. Ett tag såg det nästan ut som om att föräldrarna pushade på att det skulle vara jobbigt för han och det var det, nu när nästa våg kom så exploderade han.
    Han vill ha ett liv, där även han kan må bra. Barnet har ett liv med sina föräldrar. Han får träffa honom då och då när det passar föräldrarna.
  • Anonym (TS)
    klon2 skrev 2017-07-06 15:00:32 följande:
    Och vad innebär det? Ska de hjälpa barnet att komma över att bli dumpad av sin ena pappa? Eller ska de hjälpa er vuxna att hantera en liten människas behov i en komplicerad situation? 
    Vi får inte veta så mycket om detta... vi vet inte om barnet träffar psykolog nu.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm...) skrev 2017-07-06 15:29:08 följande:

Fast man vet ju inte om hon ljugit, hon kan mycket väl trott att han var pappan. Barnet blev äldre och hon blev osäker på om han verkligen var det pga utseende personlighet eller nåt.
    Behöver verkligen inte vara en medveten lögn. Tycker det är starkt av henne att tänka på barnets bästa och därav vilja fortsätta ha ts kille i barnets liv som en bonuspappa.
    Trist att inte ts och mannen anser det också.
    Stackars pojke!

Hon har vetat om vem som var pappan hela tiden. Hon har även medgivit att hon har levt ett dubbel liv med killen hon nu är gift med under hennes och min mans 5 åriga äktenskap. Det berättade hon i samma veva som hon berättade om att barnet inte var hans.
    Han trodde dock inte på henne då han och barnet är rätt lika. Men nu när han blivit äldre ser man mer och mer drag från biologiska pappan.
    Har tyvärr aldrig träffat henne...eller tack o lov borde man väl kanske säga....
  • Anonym (TS)
    nevermind skrev 2017-07-06 15:37:54 följande:
    Vad är det för krav?
    Tex
    När han ska lägga sig. (Min man har ju levt med barnet i 3 års tid, självklart vet han när ungen ska lägga sig) Föräldrarna var inte glada när barnet berättade att han fick vara uppe till 22 på en helg. Det hände en gång.
    Vilka spel han får spela. Var och när man ska lämna/hämta han. 

I och med att min man även tycker att det är jobbigt att träffa de så blev det extra känsligt när han blev tillsagd om småsaker.
  • Anonym (TS)
    Anonym (zyx) skrev 2017-07-06 15:47:14 följande:

Jag tycker att det är helt sjukt att en människa kan leva med, älska, uppfostra och ta hand om ett barn i tre år och sedan vända barnet ryggen  för att det är fel gener. Jag bryr mig inte om hur utmattad, sårad, deprimerad eller annat människan är, barnet är viktigare.

Ja självklart är barnet viktigare. Han har en familj som han lever med.
    Och då är det ok att min man får nöja sig med ca 12-20 dagar per år för att få träffa barnet?
  • Anonym (TS)
    Anonym (zyx) skrev 2017-07-06 16:21:48 följande:

Det framgår inte ur dina inlägg vad pappa#1 har gjort för att få gemensam vårdnad av barnet eller umgänge. Jag vill minnas att en anknytningsperson (pappa#1) kan få minst umgängesrätt även om han inte är bio-pappa, men jag kan vara helt ute och cykla.

Han hade gemensam vårdnad till den dagen då dna testet visade att han inte var pappa till barnet. Den biologiska pappan har "erkänt" faderskapet. Han hade allt möjligt folk inblandad i detta ärende.

Enligt barnpsykologer så är det bra att han har umgängesrätt till barnen. Men de säger även att det är väldigt få som har det i sådana situationer. Det är 3 vuxna inblande...1 för mycket.

Allt juridiskt togs bort i och med att detta kom fram.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-07-06 17:16:48 följande:

Under 3 år var han barnets pappa. . På 3 år knyter man ju enormt starka band till sitt barn. Slutade han älska barnet, när han fick veta att han inte var biologisk far?  Har kärleken han kände för barnet nu tagit slut?

Nej han älskar självklart barnet. Och kärleken har inte tagit slut.
    Orken har. Han mår inte bra av att träffas med kvinnan som förstörde hans liv. Han får inte vara med i barnets liv mer än 12-20 dagar per år.
    Och barnet har föräldrar som bor ihop.
  • Anonym (TS)
    Vokalen skrev 2017-07-06 16:24:02 följande:

Jag tycker så här. Rent juridiskt kan din man avslutata relationen med barnet omgående. Han har inga rättigheter eller förpliktelser. Mycket enkelt. Men sedan finns ju den moraliska biten. Är det rätt att klippa bandet med ett barn som ser en som någon slags fadersfigur? Och samtidigt, är det rätt mot sig själv att fortsätta en relation som plågar och sliter på en? Det är ju de här två frågeställningarna som ställs mot varandra. Jag förstår TS man. Jag kan bara önska att det här beslutet kommit lite tidigare innan barnet blivit såpass stort. Samtidigt misstänker jag att det här är en tanke som långsamt vuxit fram, vilket inte alls är konstigt. Många i tråden verkar tycka att det är självklart att TS man ska ställa upp som någon diffus pappagestalt. Där han enbart har skyldigheter, men inga rättigheter. Men jag tycker inte det är lika självklart. En fundering jag har är: Tänk den dagen TS och mannen får egna barn. Tänk om mannens mående går ut över hela familjen? Ska dessa nya barn behöva lida för att en kvinna ljög? Nä, jag tycker inte det är rimligt. Sedan får man ju inte glömma att barnet trots allt har två biologiska föräldrar som bor ihop. Det är ju inte som att TS man släpper barnet till ingenting. De allra flesta barn har ju i bästa fall två föräldrar.

Så mitt svar till TS är att jag tycker mannen kan avsluta relationen på något bra sätt. Kanske kan en barnpsykolog hjälpa er med detta. Och att TS man inte vill ha fortsatt kontakt gör honom inte till en dålig människa, bara mänsklig. Ibland är vi helt enkelt inte så starka som vi önskar. Och kommentarer som att TS inte borde skaffa barn med en sådan man tycker jag TS ska bortse ifrån. TS man har blivit utsatt för ett djupt svek som förmodligen satt ganska djupa spår. Att han väljer att avsluta kontakten med ett barn som kommit till under ett svekfullt äktenskap säger ingenting om vilken pappa han senare kommer bli. Men kanske behöver TS man professionell hjälp för reda ut och bearbeta alla känslor så att sveket inte får fortsatt påverkan på hans liv. Lycka till TS??

Tack för att du tog dig tid att skriva detta!

Vi planerar inte att skaffa barn, även om jag tror att han gärna vill ha ett. När och om den dagen kommer så vill jag vara säker på att han inte kommer kräva ett dna test av mig. (svek och djupa spår)
    Jag tycker att situationen är overklig.
    Jag har sagt till han att han måste ta det beslutet själv och att jag står vid hans sida till 100% hur han än väljer. Har även bett han att återkoppla till den psykologen han gick till förut så att han får stöd.
  • Anonym (TS)

Anonym (mor) skrev 2017-07-07 04:48:30 följande:
    De där "diagnoserna" som barnet utreds för kanske i själva verket är en fullständigt sund reaktion på den märkliga familjesituationen. Hoppas man inte sätter en massa bokstavsdiagnoser som en stämpel på ung-stackarn.

Diagnoserna fanns från dag ett. Man har inte brytt sig om att reda ut förrän nu då dagis har slagit larm.
  • Anonym (TS)
    Anonym (DNA) skrev 2017-07-07 09:16:50 följande:
    Skaffar ni barn bör du göra ett DNA-test för din mans skull.

Inget kontigt med det.

Du vet ju 100% att barnet är ditt, så din man har ju också rätt tilll det, annars kommer han aldrig vara säker på att det är hans efter att blivit så sviken av exet.
    Tycker inte att jag ska behöva göra ett DNA test. Och vi är helt överens om det. Sådant är ganska självklart. Har egna barn. Det är ändå inget aktuellt just nu.
  • Anonym (TS)
    Anonym (efu) skrev 2017-07-07 09:36:02 följande:

Kan känna att han försökt sen om han inte längre har något och säga till om. Att de biologiska föräldrarna bestämmer. Hans umgänge begränsat. Han kan ju vid att säga upp kontakten träffa barnet en sista gång. Tala om för barnet att det är välkommen och kontakta honom när denne blir större, försöka förklara för ett barn möjligen hjälp av någon mer professionell. Jag anser att din man har försökt och att han måste för sin skull ta hand om sitt mående. Blir relationen så pass begränsad och barnet blir en påminnelse. Alternativt är väl och dra ner ytterligare och mest träffa barnet mindre och mindre för att ebba ut helt. 

Skaffar ni barn längre fram så tycker jag faktiskt att du ska vara bussig och erbjuda faderskapstest så snart som möjligt. Har du inget och dölja så tycker jag att det inte skadar dig och att han känner att han faktiskt kan lita på dig och känna att barnet verkligen är hans. Han har redan blivit sviken en gång och trott att ett barn var hans. Skulle du neka och blåvägra och anse att han ska lita på dig är risken större att han inte vågar knyta an till barnet.

Ja tanken är väl i så fall att träffa barnet mindre och mindre.

Ang gemensamma barn så är vi överens och det är inte aktuellt.
  • Anonym (TS)
    EnAnonumius skrev 2017-07-07 10:27:17 följande:
    Hur skall ett DNA test på DIG, kunna avgöra huruvida han är biologisk pappa eller inte till barnet?

Man gör DNA test på barnet och pappan. Aldrig mamman.
    Nu finns inga gemensamma barn och att prata om något som kanske inte ens sker är orelevant. 
    Beklagligt att det ska behöva vara så och att människor som hon finns som gör att män inte kan lita på kvinnor igen.
Svar på tråden umgås (ej) med icke biologiska barn