umgås (ej) med icke biologiska barn
Hej!
Hjälp mig att tänka klart.
Min man har levt med en tjej där de fick ett barn. Efter att de separerade så berättade hon att han inte var barnets pappa. Flera DNA tester gjordes och det bekräftades att en annan var pappan till barnet. Allt juridiskt togs bort från min man. Min man har mått dåligt över det och har ett umgänge med barnet sedan dess då och då när det passar.
Barnet har två pappor. Mamman är omgift med barnets biologiska pappa.
Nu vill han (min man) avsluta bekantskap med barnet. Han har tänkt på detta ett tag och är medveten om vad det innebär.
Mamman försöker övertala han att inte avsluta deras möten (att han ska tänka på saken). Hon har även sagt att allt kan vara på hans villkor. Jag tycker det är jättekonstigt att hon försöker övertala honom med tanke på att hon har satt honom i den sitsen.
Jag har sagt till min man att jag tycker det är konstigt att hon vill att barnet ska ha två pappor. Det känns inte som att hon vill släppa honom för att han är "bra att ha som en lekkompis" eller som en avlastning då och då (barnet reds ut för diverse diagnoser).
Han säger att han har känt det själv men att han lovade tänka på saken om umgänget.
Nu min fråga..är det jag som är konstig som inte förstår situationen eller är det hon som är konstig som övertalar honom att umgås med ett barn han vill klippa alla band med?