AishaK skrev 2017-08-06 16:26:02 följande:
Tjejer! Jag behöver er hjälp. Har sån sjuk ångest. Jag firade min kusin i fredags, hon fyllde 30 så det blev en hel del alkohol. Champagne, drinkar osv.. Jag hade äl den 27e juli. Alltså för 10 dagar sen. Jag har väldigt kort lutealfas och om jag inte är gravid borde jag fått min mens igår/idag. Nu till mitt problem. Jag har haft molvärk till och från dessa 10 dagar, ömma bröstvårtor o dom kliar som bara den. Jag vill mer är gärna vara gravid nu men jag är jätterädd för det tagit skada om jag nu är gravid. Kan alkoholen påverka graviditeten om det nu bara gått 10 dagar sedan äl (om jag nu är gravid, jag vet inte än). Vad säger ni? Jag tog ett test för 3 dagar sen som var negativt men antar att det också kan bero på att de är alldeles för tidigt för att visa. Nu har mina förhoppningar inför att jag kanske är gravid förvandlats till ångest. Jag dricker aldrig i vanliga fall, endast vi sådana speciellt tillfällen, jag röker inte heller, därför känner jag mig så dum. Har googlat runt i timmar och alla säger olika. Vissa säger att det inte påverkar någonting alls de första veckorna och andra säger att det är farligt med alkohol från dag 1. Snälla hjälp!
Hej!
Jag tror inte att du behöver oroa dig då det är så pass tidigt att det inte är någon fara. Jag har läst någonstans att man kan försöka undvika alkohol några dagar efter ägglossningen innan ägget hunnit fästa. Om ditt ägg är befruktat och har fäst sig efter 10 dagar så påverkar alkoholen inte då det inte har hunnit utvecklats till ett foster. Sen slutar man självklart med alkohol sekunden man fått reda på att man är gravid.
Jag tänker själv såhär - jag lever som vanligt fram tills den dagen jag får reda på att jag är gravid. Nu är jag sällan ute och festar men både jag och min sambo är väldigt intresserade av mat/dryck så visst blir det vin på helgerna. Det kan gå superfort men det kan också ta väldigt lång tid att bli gravid och jag kan inte låta livet stanna upp för det.
PS. Självklart vet jag att alkohol kan påverka fertiliteten och kommer absolut att börja tänka på det när vi försökt längre tid utan resultat. Vi skyndar långsamt!