• cosinus

svårt att begränsa användet av napp!!

Min erfarenhet är att det är värre att ta fighten att begränsa dagtid än att ta den helt.

Vi har tagit nappen vid 3 års ålder för alla 3 nappbarnen. Den äldsta försökte jag begränsa till dagtid innan men det blev bara kaos, han var sjuk, vilade mycket dagtid (fick napp då) och sen var liksom cirkusen igång igen.

Så de yngre har fått ha nappen i princip så mycket de velat till 3 år och sen har den rykt helt. Förklarat att det är dags, hämtat på dagis med ett frankerat kuvert. Tagit de sista napparna från dagis och sen åkt och postat napparna till tomten (farmor). Barnen har självs stoppat i kuvertet i postlådan och därmed vetat att de är oåterkalleligen borta.

Direkt de kommit hem har de haft ett litet paket från tomten så de fått fokusera på något annat och sen har det bara varit att stålsätta sig för kvällen.

Varit jobbigt 4 dagar men sen helt ok. Bättre och bättre för var dag. Imponerande nog har ingen av de som slutat som haft ett yngre syskon med napp snott dennes nappar. Fast de haft samma modell. Det är jag lite förundrad över :)

Svar på tråden svårt att begränsa användet av napp!!