• tinatim

svårt att begränsa användet av napp!!

har en son på 3 1/2 år som vägrar sluta med napp..har försökt att begränsa det till natten.. på dagis funkar det där får han bara ha den när han vilar. 
    jag provar att lägga undan gömma den har slängt massa men han blir som tokig när han inte får sin napp.. hur gör man?

• Svar på tråden svårt att begränsa användet av napp!!
  • Lena

Man förklarar varför han inte får ha nappen och låter honom bli tokig

• viseversa

Du får stå ut. Vadå blir tokig? Det är en utmaning med barn och du är vuxen och får helt enkelt hantera hans utbrott.

• Annelie 76

Dax att sluta? Vi löste det med att sonen fick köpa en leksak för stora barn mot att han kastade napparna som han inte längre behövde eftersom han är stor nu. Han frågade en gång efter nappen men då sa jag att vi måste lämna tillbaka leksaken om han ska ha napp igen och då gick det bra att vara utan.

• viseversa

När dottern slutade med napp var det jobbigt i säkert en vecka och ett jävla tjat och skrik och bråk om nappen men vi stod på oss och nu har hon varit helt utan i 1år. Hon fick också välja en present när hon slutade med napp. Ta bort den helt. Även på natten.

• EpicNurse

Som med att avvänjning så är det bara att härda ut och inte ge efter för då fattar dom ju att som får som dom vill bara dom gnäller!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sextiotalist

Min syster hänge nappen i ett snöre från taket under dagtid. För att suga på nappen så var hennes dotter tvungen att stå upp och böja huvudet uppåt. Det var lite jobbigt så dagtid ebbade det ut. När det var natt fick hon behålla nappen (min syster var tumsugare långt upp i åldern och har ett bett som är format efter en tumme) så det ville min syster undvika.
    Sonen accepterade att napp var endast vid vila och när man väldigt ledsen (och hjälpte honom mot åksjuka, så han fick ha den i bilen också),

• Mälaröbo

Inte helt lätt, men man bestämmer sig och står ut. Kan vara bra att träna på att "stå ut" med en 3-4 årings utbrott, för det blir inte lättare! Hur ska man styra en tonåring om man inte kan styra en 3-åring?
    När vår 4-åring slutade helt så berättade vi att det fanns en leksaksaffär där man en viss dag kunde få valfri leksak om man betalade med dina nappar. Han grät och saknade dem i några dagar, sen var det över. Mitt äldsta barn slutade en helg när de hade barnvakt. Min syster tog med henne till Skansen och lämnade dem till katterna.

• sextiotalist
    Mälaröbo skrev 2017-07-05 11:15:21 följande:

Inte helt lätt, men man bestämmer sig och står ut. Kan vara bra att träna på att "stå ut" med en 3-4 årings utbrott, för det blir inte lättare! Hur ska man styra en tonåring om man inte kan styra en 3-åring?
    När vår 4-åring slutade helt så berättade vi att det fanns en leksaksaffär där man en viss dag kunde få valfri leksak om man betalade med dina nappar. Han grät och saknade dem i några dagar, sen var det över. Mitt äldsta barn slutade en helg när de hade barnvakt. Min syster tog med henne till Skansen och lämnade dem till katterna.

Man ska inte styra en tonåring. Behöver man styra en tonåring, så är det något som gått snett.
    För övrigt så ska man styra någon, vägleda, stötta och hjälpa, men styra nix.

Vi har inte styrt vårt barn, men självklart har vi tagit de konflikter som behövts. Nappkonflikten tog vi inte.
    Skulle nog säga att sonen var 10 ggr lättare som tonåring än som tre-åring, trots att vi inte styrde honom som tre-åring.
  • Mälaröbo
    sextiotalist skrev 2017-07-05 11:56:13 följande:
    Man ska inte styra en tonåring. Behöver man styra en tonåring, så är det något som gått snett.
    För övrigt så ska man styra någon, vägleda, stötta och hjälpa, men styra nix.

Vi har inte styrt vårt barn, men självklart har vi tagit de konflikter som behövts. Nappkonflikten tog vi inte.
    Skulle nog säga att sonen var 10 ggr lättare som tonåring än som tre-åring, trots att vi inte styrde honom som tre-åring.
    Jag tror du förstår vad jag menar även fast jag valde ordet "styra"...
    "Mamma, jag VILL ha min napp"
    "Mamma, jag VILL att du köper ut åt mig" Kan man inte stå ut med en 3-åring som säger det första (fast man vill att de ska sluta) så tror jag INTE det blir lättare när 16-åringen säger det andra.
    Att man sen väljer sina fighter är en helt annan sak.
  • tulip79

När mina barn slutade, sonen var knappt 3 år o dottern 2,5 år, fick se byta nappen mot valfri leksak i leksaksaffären. Jag förberedde dem i veckor. Första natten var jobbig för båda. Men inte mer. Sonen sov med sin stora, hårda sopbil i sängen i 1-2 veckor. Frågade någon om han hade napp svarade han att han hade sopbil istället! Båda var väldigt nappberoende innan.

• zarah

Förberedelse brukar funka. Säg till barnet att om 1 vecka så ska vi lämna bort napparna. Påminn varje dag och förklar varför den ska bort. Och räkna ner på en kalender eller något stryk över dagar och förklara när det är x på alla dessa dagarna så ska vi lämna nappen. Och sen stå ut vid fighten om den uppstår. Det blir lättare. Barn ger sig tillslut.

• nnnnnnnn

Förbered barnet och sen när det är slut så är det slut, utan möjlighet till att börja igen även om barnet skriker och gråter.

Ett tips som jag läst, men ej provat, är att man säger något liknande: "när man blivit för stor för napp så börjar man tycka att det är äckligt med napp"
    kör några varianter under någon vecka:
    " har du blivit så stor att du tycker att nappen inte är god längre?"
    "rätt som det är en dag så har kroppen bestämt sig att den är för gammal för nappen och då smakar nappen inte gott längre"
    gärna med tillägget: "och när det händer så är man gammal nog för att  ______ (gå på bio, åka till djurparken, få börja med lördagsgodis, köpa en ny leksak för stora barn eller vad du känner är rimligt och lätt att ordna)

Sen bestämmer du en dag när du samlar in alla nappar och doppar i vinäger eller ättika, skölj noga! Smaken ska stanna kvar, även om man sköljer noga vilket är viktigt.
    Alternativt så penslar du "Stop n´grow" på alla napparna.

Sen när barnet säger att nappen är äcklig så får du spela förvånad och glad för nu är ju barnet tillräckligt stort för att göra det där roliga!

• violis

Ett sätt att få barn sluta med napp,när man lärt barnet att man får ha sin napp " överallt hela dagen" är att göra det tråkigt att ha nappen,dvs inte förbjuda nappen men begränsa VAR och HUR man får ha sin napp.... Barnet har fri tillgång till sin napp...MEN bara när barnet sitter på en speciell plats tex soffan,så fort barnet vill gå ifrån den utvalda platsen för att göra något annat måste man lämna nappen där....att sitta still på en plats blir rätt tråkigt efter ett tag...framför allt om det pågår en rolig lek/aktivitet inom syn/hörhåll 😇.... För ett viljestarkt barn är detta ofta ett bra sätt,gärna i kombination med en morot i form av en present som hägrar när man slutat helt, det är då inte mamma/pappa som bestämmer att barnet ska sluta utan det är barnets eget val....barnet Kan ju välja att sitta där med sin napp hela tiden men även den mest envetna 3 åring brukar ledsna på att sitta på en plats hela tiden 😎

• cosinus

Min erfarenhet är att det är värre att ta fighten att begränsa dagtid än att ta den helt.

Vi har tagit nappen vid 3 års ålder för alla 3 nappbarnen. Den äldsta försökte jag begränsa till dagtid innan men det blev bara kaos, han var sjuk, vilade mycket dagtid (fick napp då) och sen var liksom cirkusen igång igen.

Så de yngre har fått ha nappen i princip så mycket de velat till 3 år och sen har den rykt helt. Förklarat att det är dags, hämtat på dagis med ett frankerat kuvert. Tagit de sista napparna från dagis och sen åkt och postat napparna till tomten (farmor). Barnen har självs stoppat i kuvertet i postlådan och därmed vetat att de är oåterkalleligen borta.

Direkt de kommit hem har de haft ett litet paket från tomten så de fått fokusera på något annat och sen har det bara varit att stålsätta sig för kvällen.

Varit jobbigt 4 dagar men sen helt ok. Bättre och bättre för var dag. Imponerande nog har ingen av de som slutat som haft ett yngre syskon med napp snott dennes nappar. Fast de haft samma modell. Det är jag lite förundrad över :)

• sextiotalist
    cosinus skrev 2017-07-05 23:18:19 följande:

Min erfarenhet är att det är värre att ta fighten att begränsa dagtid än att ta den helt.

Vi har tagit nappen vid 3 års ålder för alla 3 nappbarnen. Den äldsta försökte jag begränsa till dagtid innan men det blev bara kaos, han var sjuk, vilade mycket dagtid (fick napp då) och sen var liksom cirkusen igång igen.

Så de yngre har fått ha nappen i princip så mycket de velat till 3 år och sen har den rykt helt. Förklarat att det är dags, hämtat på dagis med ett frankerat kuvert. Tagit de sista napparna från dagis och sen åkt och postat napparna till tomten (farmor). Barnen har självs stoppat i kuvertet i postlådan och därmed vetat att de är oåterkalleligen borta.

Direkt de kommit hem har de haft ett litet paket från tomten så de fått fokusera på något annat och sen har det bara varit att stålsätta sig för kvällen.

Varit jobbigt 4 dagar men sen helt ok. Bättre och bättre för var dag. Imponerande nog har ingen av de som slutat som haft ett yngre syskon med napp snott dennes nappar. Fast de haft samma modell. Det är jag lite förundrad över :)

Och vår erfarenhet var inte detsamma. När sonen väl släppte nappen, så var det en fråga på kvällen om nappen, inte mer än den. Så det är nog olika, barn är också individer, det som fungerar utmärkt på ett barn fungerar inte alls på något annat barn.
    Nu har ts fått en massa förslag och hon får pröva sig fram vad som fungerar för hennes barn,
  • elin1989

Ta nappen? Jag tog min sons napp när han var 2 och så var det med det. Efter några dagar ger han sig, han kan ju inte gå och köpa nya...

Svar på tråden svårt att begränsa användet av napp!!