Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

svårt att begränsa användet av napp!!

Min syster hänge nappen i ett snöre från taket under dagtid. För att suga på nappen så var hennes dotter tvungen att stå upp och böja huvudet uppåt. Det var lite jobbigt så dagtid ebbade det ut. När det var natt fick hon behålla nappen (min syster var tumsugare långt upp i åldern och har ett bett som är format efter en tumme) så det ville min syster undvika.
    Sonen accepterade att napp var endast vid vila och när man väldigt ledsen (och hjälpte honom mot åksjuka, så han fick ha den i bilen också),

• sextiotalist
    Mälaröbo skrev 2017-07-05 11:15:21 följande:

Inte helt lätt, men man bestämmer sig och står ut. Kan vara bra att träna på att "stå ut" med en 3-4 årings utbrott, för det blir inte lättare! Hur ska man styra en tonåring om man inte kan styra en 3-åring?
    När vår 4-åring slutade helt så berättade vi att det fanns en leksaksaffär där man en viss dag kunde få valfri leksak om man betalade med dina nappar. Han grät och saknade dem i några dagar, sen var det över. Mitt äldsta barn slutade en helg när de hade barnvakt. Min syster tog med henne till Skansen och lämnade dem till katterna.

Man ska inte styra en tonåring. Behöver man styra en tonåring, så är det något som gått snett.
    För övrigt så ska man styra någon, vägleda, stötta och hjälpa, men styra nix.

Vi har inte styrt vårt barn, men självklart har vi tagit de konflikter som behövts. Nappkonflikten tog vi inte.
    Skulle nog säga att sonen var 10 ggr lättare som tonåring än som tre-åring, trots att vi inte styrde honom som tre-åring.
  • sextiotalist
    cosinus skrev 2017-07-05 23:18:19 följande:

Min erfarenhet är att det är värre att ta fighten att begränsa dagtid än att ta den helt.

Vi har tagit nappen vid 3 års ålder för alla 3 nappbarnen. Den äldsta försökte jag begränsa till dagtid innan men det blev bara kaos, han var sjuk, vilade mycket dagtid (fick napp då) och sen var liksom cirkusen igång igen.

Så de yngre har fått ha nappen i princip så mycket de velat till 3 år och sen har den rykt helt. Förklarat att det är dags, hämtat på dagis med ett frankerat kuvert. Tagit de sista napparna från dagis och sen åkt och postat napparna till tomten (farmor). Barnen har självs stoppat i kuvertet i postlådan och därmed vetat att de är oåterkalleligen borta.

Direkt de kommit hem har de haft ett litet paket från tomten så de fått fokusera på något annat och sen har det bara varit att stålsätta sig för kvällen.

Varit jobbigt 4 dagar men sen helt ok. Bättre och bättre för var dag. Imponerande nog har ingen av de som slutat som haft ett yngre syskon med napp snott dennes nappar. Fast de haft samma modell. Det är jag lite förundrad över :)

Och vår erfarenhet var inte detsamma. När sonen väl släppte nappen, så var det en fråga på kvällen om nappen, inte mer än den. Så det är nog olika, barn är också individer, det som fungerar utmärkt på ett barn fungerar inte alls på något annat barn.
    Nu har ts fått en massa förslag och hon får pröva sig fram vad som fungerar för hennes barn,
Svar på tråden svårt att begränsa användet av napp!!