• Bollhav

Bodelning - bråk på gång

Vi ska skiljas efter över tio års äktenskap.

Vi har inget äktenskapsförord men min man vill inte dela 50/50 som lagen säger. Han menar att han öst in pengar i vår ekonomi och att han därför har moralisk rätt till pengarna. Det är sant att han gått in med mer pengar. Han har också en mycket högre inkomst. Vi har båda arbetar heltid mesta tiden och delat hyfsat lika på föräldradagar och vabb.

Vi har tillgångar i form av hus, bil och kapital på ca 3 miljoner. Ett bolån på 300 000kr

Han erbjuder mig 400 000 plus vilka möbler och husgeråd jag vill.

Vi kommer att ha delad vårdnad av barnet.

Han menar att han inte har råd att bo kvar i huset om han ska lösa ut mig. Han har en årsinkomst på ca 600000 så det är kanske inte helt sant även om det såklart är en enorm förlust för honom.

Jag vill gärna att han behåller huset eftersom det vore en trygghet för barnet som ju har kompisar i kvarteret. Jag vill också att vi ska kunna ha en bra relation efter skilsmässan men jag vill inte gärna efterskänka runt en miljon som jag har rätt till.

Jag har erbjudit mig att ha kvar en del av ägandet så att han inte löser ut mig helt men det vill han inte.

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Bodelning - bråk på gång
  • Vinterankan

Vad är huset värt? Det borde vara mindre än 1,5 miljoner i lån för att lösa ut dig och det ska han inte ha några som helst problem med att få på banken. Du måste ju ha kapital för ett nytt boende också eller är tanken att du ska bosätta dig i en hyrestvåa eller något för att han ska kunna behålla huset utan att låna mer?

• Grump
    Nandez skrev 2017-07-05 13:50:56 följande:

Rådgör med en advokat så att allt går rätt till.

Detta, självklart ska du kontakta advokat, vad mannen tycker eller forumsmedlemmar osv spelar ingen roll juridiskt sett.

Du ska ha det du har juridisk rätt till varken mer varken midnre.
  • Grump
    Bollhav skrev 2017-07-05 11:18:13 följande:

Ja, jag känner mig utpressad. Jag har kontaktat familjerådgivare och hoppas vi få komma och prata med någon.

Kontakta även juridisk hjälp, de har mer koll på vissa saker så gå inte bara efter vad en familjerådgivare säger och tycker.
  • Jamesdio

Var i en liknadne situation när jag och barnens far separerade. Han tyckte han hade större rätt till huset för att han hade renoverat och jag tagit hand om barnen (så att han skulle kunna renovera). Och ville inte lösa ut mig med hälften och han hävdade också att han då inte skulle kunna bo kvar och det var ju barnens uppväxtmiljö och arv och bla bla bla. Jag orkade inte bråka och ville inte mista all möjlighet till en så bra kontakt som det nu gick att ha så jag gick med på hans löjligt låga summa. Han sa också att jag fick ta vad jag ville förutom en viss bokhylla och en utemöbel. Dessa två saker var väl det enda jag ville ha, så jag tog bara min dator och mina kläder + lite husgeråd. Och jag lämnade naturligtvis barnens rum orörda. 

Det slutade med att jag tvingades ta ett alltför stort lån för att få ett boende och jag fick ju köpa allt jag behövde ha i ett hem. Exets nya flyttade genast in och nu är de gifta och har särkullbarn (= mina barns arv kommer gå upp i rök).

Så tänk igenom vad du gör innan du går med på att skänka honom det som du egentligen har rätt till. Det kan bli något helt annat än vad du trodde.

• Bollhav

Ja, det känns som det blir fel hur jag än gör.

Jamesdio skrev 2017-07-06 13:49:10 följande:

Var i en liknadne situation när jag och barnens far separerade. Han tyckte han hade större rätt till huset för att han hade renoverat och jag tagit hand om barnen (så att han skulle kunna renovera). Och ville inte lösa ut mig med hälften och han hävdade också att han då inte skulle kunna bo kvar och det var ju barnens uppväxtmiljö och arv och bla bla bla. Jag orkade inte bråka och ville inte mista all möjlighet till en så bra kontakt som det nu gick att ha så jag gick med på hans löjligt låga summa. Han sa också att jag fick ta vad jag ville förutom en viss bokhylla och en utemöbel. Dessa två saker var väl det enda jag ville ha, så jag tog bara min dator och mina kläder + lite husgeråd. Och jag lämnade naturligtvis barnens rum orörda. 

Det slutade med att jag tvingades ta ett alltför stort lån för att få ett boende och jag fick ju köpa allt jag behövde ha i ett hem. Exets nya flyttade genast in och nu är de gifta och har särkullbarn (= mina barns arv kommer gå upp i rök).

Så tänk igenom vad du gör innan du går med på att skänka honom det som du egentligen har rätt till. Det kan bli något helt annat än vad du trodde.

• Annelie 76
    Bollhav skrev 2017-07-07 09:26:18 följande:

Ja, det känns som det blir fel hur jag än gör.

Det är inte alls fel att du får det du har rätt till. Det är helt rätt både för din skull och dina barns skull.
  • runerusk

Kontakta en jurist och gör en ordentlig bodelning. Sen kan du kan göra ett avsteg från denna om du vill eftersom han tagit det största ekonomiska ansvaret. Då känner han att han vinner något och blir mindre missnöjd.
    Att han inte skulle ha råd med att lösa ut dig från huset förstår jag inte om det är värt mindre än 3 miljoner och han har en lön på 600k. Att lösa ut någon genom bodelning på ett hus hus ökat i värde är dessutom ekonomiskt fördelaktigt av skatteskäl.

Är själv man och har gått igenom en liknande situation. Jag fick mer än 50/50 men mindre än vad jag hade lagt in. Man kan säga att vi kompromissade och vi blev väl bägge varken missnöjda eller helt nöjda någon av oss. Så som det ska vara. Är dock oerhört glad att vi inte var gifta så att jag slapp dela med mig av alla mina besparingar, vilket var en förutsättning för mig att lösa ut henne från huset.

• Wench85
    Bollhav skrev 2017-07-04 19:52:44 följande:

Vi ska skiljas efter över tio års äktenskap.

Vi har inget äktenskapsförord men min man vill inte dela 50/50 som lagen säger. Han menar att han öst in pengar i vår ekonomi och att han därför har moralisk rätt till pengarna. Det är sant att han gått in med mer pengar. Han har också en mycket högre inkomst. Vi har båda arbetar heltid mesta tiden och delat hyfsat lika på föräldradagar och vabb.

Vi har tillgångar i form av hus, bil och kapital på ca 3 miljoner. Ett bolån på 300 000kr

Han erbjuder mig 400 000 plus vilka möbler och husgeråd jag vill.

Vi kommer att ha delad vårdnad av barnet.

Han menar att han inte har råd att bo kvar i huset om han ska lösa ut mig. Han har en årsinkomst på ca 600000 så det är kanske inte helt sant även om det såklart är en enorm förlust för honom.

Jag vill gärna att han behåller huset eftersom det vore en trygghet för barnet som ju har kompisar i kvarteret. Jag vill också att vi ska kunna ha en bra relation efter skilsmässan men jag vill inte gärna efterskänka runt en miljon som jag har rätt till.

Jag har erbjudit mig att ha kvar en del av ägandet så att han inte löser ut mig helt men det vill han inte.

Hur ska jag göra?

Herremingud. Han menar att eftersom han har högre lön och ska bo kvar i huset ska DU få mindre pengar? Det låter inte särskilt... sympatiskt.

Men för att titta på pengar istället för käsnlor vill jag syna hans uttalande om att han inte kan bo kvar i huset om han ska lösa ut dig. Du skriver att ni har tillgångar om 3 000 000. Jag antar här att husvärdet är 2,5 miljoner. 

Huset är värt: 2 500 000
    Bolån: 300 000 (vilket delas mellan er då).

Han bör köpa ut dig för 1 250 000.

Om han skulle behöva LÅNA den summan för att kunna köpa ut dig, skulle det vara möjligt? Låt oss se.
    Skulle han få lån? Med en årsinkomst på 600 000 borde det inte vara några problem.
    Skulle han få låna så stor del av husets värde?  Lån om 1,4 miljoner är 56% av husets värde, långt under kontantinsatskrav, alltså bör det inte vara några problem.
    Vad skulle räntekostnaden bli? Räknat på ex 1,5% blir det 1 400 000*0,015/12=1750 kr per månad.
    Skulle han behöva amortera? Ned till 50% lån behöver 1% av lånesumman amorteras årligen. 1 400 000*0,01/12=1166 kr per månad. Det är dessutom mycket möjligt att han skulle kunna förhandla bort det snabbt vid ex värdeökning på huset eller om han låna max 1 250 000 så han håller sig under 50%. 

Utifrån ovan ser det ut som att han skulle kunna köpa ut dig med de 1 250 000 du har rätt till för en månadskostnad om ca 2916 kr/månad (eller om under 50% lån ca 1750 kr/mån).

Jag vågar mig på att kalla hans uttalande om att inte kunna köpa ut dig för BLUFF.
  • Wench85

Jag vill också påpeka att det i prinicp alltid är den som "får ta med vad den vill" som får minst värde med sig. De flesta tar inte med och räknar inte på värdet av ett halvt paket salt, fem år gamla IKEA-tallrikar, barnens målarfärger, vattenspridartillsatsen etc etc... Varje sådan sak i sig kanske inte kostar många kronor, men att köpa det nytt blir jättekostsamt. 

Kika exempelvis på rekommendationer om försäkringsbelopp för lösöre för ett hum om genomsnittliga värden. 
    Ett vanligt hem utan speciella dyrbarheter och bohag blandat gammalt och nytt är enligt schablonvärden värt:
    Vardagsrum: 170 000
    Kök: 50 000
    Sovrum barn: 30 000
    Kläder barn: 30 000
    (www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-hemforsakringar/grundskydd-och-tillagg/ratt-forsakringsbelopp)

Lätt hänt vid bodelning är att i vardagsrummet exempelvis dela upp soffan, tv:n och mattan och tycka att uppdelningen om ex 15 000 är rättvis, utan att tänka på vilka summor det blir om en ska köpa ALLT från början.

Svar på tråden Bodelning - bråk på gång