• Bollhav

Bodelning - bråk på gång

Vi ska skiljas efter över tio års äktenskap.

Vi har inget äktenskapsförord men min man vill inte dela 50/50 som lagen säger. Han menar att han öst in pengar i vår ekonomi och att han därför har moralisk rätt till pengarna. Det är sant att han gått in med mer pengar. Han har också en mycket högre inkomst. Vi har båda arbetar heltid mesta tiden och delat hyfsat lika på föräldradagar och vabb.

Vi har tillgångar i form av hus, bil och kapital på ca 3 miljoner. Ett bolån på 300 000kr

Han erbjuder mig 400 000 plus vilka möbler och husgeråd jag vill.

Vi kommer att ha delad vårdnad av barnet.

Han menar att han inte har råd att bo kvar i huset om han ska lösa ut mig. Han har en årsinkomst på ca 600000 så det är kanske inte helt sant även om det såklart är en enorm förlust för honom.

Jag vill gärna att han behåller huset eftersom det vore en trygghet för barnet som ju har kompisar i kvarteret. Jag vill också att vi ska kunna ha en bra relation efter skilsmässan men jag vill inte gärna efterskänka runt en miljon som jag har rätt till.

Jag har erbjudit mig att ha kvar en del av ägandet så att han inte löser ut mig helt men det vill han inte.

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Bodelning - bråk på gång
  • Bollhav
    Mawa skrev 2017-07-04 20:23:09 följande:

Du bör kontakta en advokat så du vet vad du har rätt till. Det handlar ju också om skulder, inte bara tillgångar. Vill du sen avstå från en del så är det väl en schysst gest, men det är väl bra om både du och han vet vad lagen säger först och om det verkligen är som han säger vad gäller betalningsförmågan.

Jag vet ju vad jag har rätt till. Vi har bara bolånet och mitt studielån på ca 300000 vardera. Vi skulle egentligen kunna betala av bolånet helt. Mitt studielån är den gamla modellen så jag betalar 4%av min inkomst.

Frågan är vad det ska kosta att behålla vår vänskap och hur mycket det är värt att låga barnet ha tryggheten i boendet kvar.
  • Bollhav

Ja, jag känner mig utpressad. Jag har kontaktat familjerådgivare och hoppas vi få komma och prata med någon.

• Bollhav

Ja, det känns som det blir fel hur jag än gör.

Jamesdio skrev 2017-07-06 13:49:10 följande:

Var i en liknadne situation när jag och barnens far separerade. Han tyckte han hade större rätt till huset för att han hade renoverat och jag tagit hand om barnen (så att han skulle kunna renovera). Och ville inte lösa ut mig med hälften och han hävdade också att han då inte skulle kunna bo kvar och det var ju barnens uppväxtmiljö och arv och bla bla bla. Jag orkade inte bråka och ville inte mista all möjlighet till en så bra kontakt som det nu gick att ha så jag gick med på hans löjligt låga summa. Han sa också att jag fick ta vad jag ville förutom en viss bokhylla och en utemöbel. Dessa två saker var väl det enda jag ville ha, så jag tog bara min dator och mina kläder + lite husgeråd. Och jag lämnade naturligtvis barnens rum orörda. 

Det slutade med att jag tvingades ta ett alltför stort lån för att få ett boende och jag fick ju köpa allt jag behövde ha i ett hem. Exets nya flyttade genast in och nu är de gifta och har särkullbarn (= mina barns arv kommer gå upp i rök).

Så tänk igenom vad du gör innan du går med på att skänka honom det som du egentligen har rätt till. Det kan bli något helt annat än vad du trodde.

• Bollhav

Han har inte bara tjänat mer utan hade också pengar med sig in i äktenskapet som till stor del gått till huset. Han har också mycket sparat till pensionen. Jag hade studieskulder med mig som han varit med att betala ( har 200000kr kvar i studieskuld). Jag har helt ärligt varit en ganska dålig affär.

• Bollhav

Nu har vi kommit överens. Det blev en kompromiss. En dryg miljon till mig och resten till honom. Mindre än jag har rätt till men helt ok. Nästa steg blir att hitta en lägenhet.

• Bollhav
    runerusk skrev 2017-07-29 14:02:13 följande:

Hur mycket hade du haft rätt till?

Kanske 500- 600 000 till.
Svar på tråden Bodelning - bråk på gång