• Snuttis2

Det här med lutealfas...

Är ivf are så är van vid mkt läkarkontakt o de räknar mensen flesta dag som den dag du blöder rikligt alltså inte de dagar du har spotting !! Jag skulle tänka att 22 var mensstart!

Gällande ägglossningsstickor så är jag kluven, har själv provat o fick lite mer koll men jag vill nog ändå säga att lita inte blint på dem!!!

Om du läser av Stickan rätt, alltså lika starkt eller starkare sträck än testet så är det positivt o då kommer du ägglossa inom 48 h! Men den variationen finns ju du kan ägglossa inom två eller 13, 24 48 h osv! Så en exakt vetskap om NÄR det sker beror ju lite på om du i övrigt brukar ha ägglossningskänningar som du kan läsa av då?

Jag fick lite jätte koll via stickor o insåg att min ägglossning sällan låg där jag trodde( därför läkarna rek sex 2-3 dag under hela cykeln för då finns alltid lagom pigga o friska spermier tillgängliga för ägget)!

En exakthet om äl är därför lite svårt att få däremot kan man efter några månaders mätning ofta få ett hum om hur många dagar luteralfas som kroppen brukar ha!

Vanlig fas är 14 dagar men allt mellan 10-16 räknas som normalt! Har du dock kortare än 10 dagar kan det vara ett bekymmer för då hinner inte befruktat ägg fästa ordentligt o utstråla hormerna som stoppar mensen!

Har ni försökt nu i två år så skulle jag kontaktat gyn om en utredning ! Om ni vill det så att säga, det är ni berättigade till!

Men inte för att jag direkt reagerar på att något verkar vara fel på din fas utan mer för att två år är längre än genomsnittet för att bli gravid o ni är relativt unga vilket i sig också påverkar !

Svar på tråden Det här med lutealfas...