Det här med lutealfas...
Hej alla! Jag och min sambo har haft oskyddat sex under ca 2 år, och jag har inte blivit gravid. Jag är 25, sambon 27. Tidigare har vi tänkt att "om det händer är barnet välkommet" men nu vill vi verkligen ha barn. Jag är dock orolig att detta kommer dra ut på tiden, eftersom jag inte blivit gravid tidigare.
Nåja. Jag har läst mycket (bla här på familjeliv) och är förvirrad. Jag verkar ha kort lutealfas (ÄL-test + temp m Natural cycles). DOCK är det väldigt oklart hur man räknar. Läser olika överallt. T.ex denna månad hade jag ÄL 12 juni. Sedan rosa flytning den 20e och därefgerpyttelite rött blod den 21 juni och rikligare rött blod den 22 juni. Googlat mig tokig ang huruvida blödningen den 21 ska räknas som mens eller om det är först den 22a, vad tänker ni?
Sedan undrar jag hur tusan man räknar lutealfasen egentligen. Om ÄL var 12e och vi säger att mensen inleddes 22a - hur många dagar är fasen?! (Frågan är om dagen för ÄL ska räknas med, eller om jag ska börja räkna dagen EFTER ÄL). Mailade NC och fick till svar att man ska börja räkna dagen efter, men undrar om det verkligen stämmer.
Utöver detta kan jag nämna att: jag har testat sköldkörteln (TSH) och värder låg på 3,0 (T4 var optimalt). Vet inte om detta kan vara något att oroa sig för..? Jag har riklig mens med rätt många (och ganska stora) blodklumpar.
Vad säger ni? Skulle ni räkna den 21 som mens och är lutealfasen inkl/exkl dagen för ÄL. Nägon annan med samma problem? Kan man få utredning tidigare än efter 1 är pga detta? Ledsen att detta blev så långt... Vore sjukt tacksam för hjälp.
Önskar er alla en fin helg!