• kladdkakan91

Det här med lutealfas...

Hej alla! Jag och min sambo har haft oskyddat sex under ca 2 år, och jag har inte blivit gravid. Jag är 25, sambon 27. Tidigare har vi tänkt att "om det händer är barnet välkommet" men nu vill vi verkligen ha barn. Jag är dock orolig att detta kommer dra ut på tiden, eftersom jag inte blivit gravid tidigare.

Nåja. Jag har läst mycket (bla här på familjeliv) och är förvirrad. Jag verkar ha kort lutealfas (ÄL-test + temp m Natural cycles). DOCK är det väldigt oklart hur man räknar. Läser olika överallt. T.ex denna månad hade jag ÄL 12 juni. Sedan rosa flytning den 20e och därefgerpyttelite rött blod den 21 juni och rikligare rött blod den 22 juni. Googlat mig tokig ang huruvida blödningen den 21 ska räknas som mens eller om det är först den 22a, vad tänker ni?

Sedan undrar jag hur tusan man räknar lutealfasen egentligen. Om ÄL var 12e och vi säger att mensen inleddes 22a - hur många dagar är fasen?! (Frågan är om dagen för ÄL ska räknas med, eller om jag ska börja räkna dagen EFTER ÄL). Mailade NC och fick till svar att man ska börja räkna dagen efter, men undrar om det verkligen stämmer.

Utöver detta kan jag nämna att: jag har testat sköldkörteln (TSH) och värder låg på 3,0 (T4 var optimalt). Vet inte om detta kan vara något att oroa sig för..? Jag har riklig mens med rätt många (och ganska stora) blodklumpar.

Vad säger ni? Skulle ni räkna den 21 som mens och är lutealfasen inkl/exkl dagen för ÄL. Nägon annan med samma problem? Kan man få utredning tidigare än efter 1 är pga detta? Ledsen att detta blev så långt... Vore sjukt tacksam för hjälp.

Önskar er alla en fin helg!

• Svar på tråden Det här med lutealfas...
  • Anonym (Gäsp)

Gäsp.. räkna själv

• kladdkakan91

Hej Gäsp. Är du inte läskunnig? Det är helt OK om du inte vill svara, men det finns ingen anledning att vara så nedlåtande när du inte ens läst (eller förstått) mitt inlägg.

• Snuttis2

Är ivf are så är van vid mkt läkarkontakt o de räknar mensen flesta dag som den dag du blöder rikligt alltså inte de dagar du har spotting !! Jag skulle tänka att 22 var mensstart!

Gällande ägglossningsstickor så är jag kluven, har själv provat o fick lite mer koll men jag vill nog ändå säga att lita inte blint på dem!!!

Om du läser av Stickan rätt, alltså lika starkt eller starkare sträck än testet så är det positivt o då kommer du ägglossa inom 48 h! Men den variationen finns ju du kan ägglossa inom två eller 13, 24 48 h osv! Så en exakt vetskap om NÄR det sker beror ju lite på om du i övrigt brukar ha ägglossningskänningar som du kan läsa av då?

Jag fick lite jätte koll via stickor o insåg att min ägglossning sällan låg där jag trodde( därför läkarna rek sex 2-3 dag under hela cykeln för då finns alltid lagom pigga o friska spermier tillgängliga för ägget)!

En exakthet om äl är därför lite svårt att få däremot kan man efter några månaders mätning ofta få ett hum om hur många dagar luteralfas som kroppen brukar ha!

Vanlig fas är 14 dagar men allt mellan 10-16 räknas som normalt! Har du dock kortare än 10 dagar kan det vara ett bekymmer för då hinner inte befruktat ägg fästa ordentligt o utstråla hormerna som stoppar mensen!

Har ni försökt nu i två år så skulle jag kontaktat gyn om en utredning ! Om ni vill det så att säga, det är ni berättigade till!

Men inte för att jag direkt reagerar på att något verkar vara fel på din fas utan mer för att två år är längre än genomsnittet för att bli gravid o ni är relativt unga vilket i sig också påverkar !

• alade

Du har 10 dagars lutealfas. Man räknar inte spottings.

Jag hade 8-10 dagar och var orolig, precis som du är. Har varit hos både privat gynekolog och pratat med överläkare på reproduktionscentrum och de säger att ägget hinner fästa in och att det inte är någon fara. Om lutealfas är så kort som 5-7 dagar kan det behövas progesteron för att förlänga den.

Jag blev spontant gravid med mitt ex med en 10 dagars lutealfas. Tyvärr blev det tidigt missfall, men det har ju med annat att göra.

• Flisan41

Om du tycker det är svårt att tyda ÄL stickor rekommenderar jag att du testar cb ÄL test istället, då vet man att ägget släpper 12-24 timmar efter att man får glad gubbe. De är dyrare dock. Och om du vill förlänga Luthealfasen om du är orolig för det så kan du ju testa progesteronkräm! Lycka till!

• Mandelskorpan

Ditt TSH ligger lite högt. Bör kanske kollas upp lite mer noggrant med någon som är insatt i sköldkörtelproblem och fertilitet. Har för mig att det inte ska ligga över 2.5.

Svar på tråden Det här med lutealfas...