anonym11111111 skrev 2017-06-28 10:24:19 följande:
Hej Familjeliv!
Tänkte kanske att någon har något klokt att säga!
Jag bor ihop med mannen av mina drömmar, vi har varit tillsammans i snart två år. Vi har det så himla bra tillsammans, han är verkligen mannen med stort M. Han har en son på 5 år, det är där det blir jobbigt. Jag vill verkligen älska honom eller iaf gilla honom. Men det går inte. Han gnäller om allt ALLT, han är sjukt dramatisk, får han inte det han vill för stunden börjar han grina och säger att han aldrig kommer få det. Han kan aldrig göra något själv, inte ens försöka själv. Då säger han bara att han inte kan. Så klart att han inte kommer lära sig om han inte ens försöker. Han ropar på pappa konstant, jag räknade en morgon, vi var uppe i 58 pappa på en timme. 58!!! han köper inte att någon annan hjälper till, så ska pappa komma och så ska han viska i hans öra, oavsett vad det gäller. Han ljuger med jämna mellanrum och vägrar erkänna att han gjort något. Det gäller allt ifrån att han ätit upp godis till att han en gång sa att killarna på dagis slog honom. Jag blev riktigt förbannad/ledsen och det resulterade i att vi skulle ha krismöte på dagis alt byta dagis. Sen berättar en av fröknarna att killen som skulle vara värst inte varit på dagis på 4 veckor. Han lyssnar inte på varken mig eller hans pappa. Gör saker som vi sagt att han inte får och han skäms inte eller blir ledsen när vi säger till honom. Jag har verkligen försökt att göra saker tillsammans bara han och jag, det funkar bättre men så fort hans pappa är i närheten funkar det inte. Han vägrar plocka upp sina grejjer, det är mitt jobb tydligen Sen har vi hans mamma som hör av sig hela tiden (nästan varje dag), bestämmer om saker utan att fråga som påverkar oss. Kräver att min sambo ska lämna honom alltid då vi har bil och inte hon. Jag ska vill vara delaktig men det går inte. Kort och gott så är bonusbarnet en jäkla massa jobb och frustration och kostar en massa pengar men ger aldrig något tillbaka.Var är min uppsida förutom att jag får leva med hans pappa? Så ska jag orka stå ut för att kunna leva med min dröm prins?
För det första tycker jag att din bonuspojke låter som ett helt normalt barn i den åldern. 5-6-åringar är inte alltid så roliga att ha att göra med och ibland krävs det stora mått av föräldrakärlek för att orka gilla dem ens lite grann. Sjukt dramatisk, överreagerar på minsta motgång, japp, det hör till sex-årsåldern helt klart.
För en person utan egna barn eller eget band till barnet måste det vara väldigt svårt. Men du verkar också ha bestämt dig för att det är något fel med pojken och att hans beteende är onormalt, men det är det nog inte.
Om du har bestämt dig för att irritera dig på allt som pojken gör (räkna alla hans "pappa") så kommer du ju att irritera dig och det kommer att påverka er relation negativt. Som vuxen har du alltid övertaget i en relation med barn så om något ska förändras måste det börja med dig. Ni bör heller inte dra för stora växlar på vad pojken säger, varför dra igång krismöte med förskolan innan ni ens pratat med dem och kommit fram till vad som verkligen hänt?
Att ljuga är också nåt som helt normala barn gör, det krävs tom en viss mognad för att kunna ljuga. Och om du granskar dig själv en aning så ljud´ger du söker också nån gång ibland. Barn ljuger ofta för att klara sig undan skäll, så en miljö där de inte får skäll i onödan gör att de inte heller behöver ljuga i onödan.
Din drömman är pappa, det är en del av honom och en del av situationen ni har att hantera som par. Att pojken finns grumlar din lycka men det finns inget du kan göra mer än gilla läget eller lämna pojkens pappa. Pappa är man för livet och en vettig man skulle aldrig överge sitt barn för en ny kvinna.
Pojken känner säkert av ditt ogillande också och han har säkert inget behov av att ha dig i sitt liv utan vill ha sin pappa. Om du vill vara en äkta person i pojkens liv får du anstränga dig lite och kanske läsa på lite om barns utveckling och beteende. Om du inte vill ha pojken i ditt liv är det du som måste backa.
Vad gäller mamman och hennes roll i det hela får väl pappan sätta lämpliga gränser, men viss kontakt dem emellan måste du acceptera. De är föräldrar tillsammans och vissa saker måste samordnas.
Barn har heller ingen skyldighet att "ge något tillbaka". I synnerhet inte till pappans nya kvinna.
Sen kan jag tycka att ni varit snabba med att flytta ihop om ni bara varit ett par i snart två år.