• Anonym (Eh!)

Varför tjejer inte gillar introverta killar

Anonym (Bajs) skrev 2017-06-26 01:36:13 följande:

Vettig förklaring?

Vilken konstig slutsats? Min erfarenhet är att introverta och extroverta ofta söker varandra. Jag känner många par där det är så. Ibland är killen den extroverte och ibland är killen den introverte.

För vissa funkar det såklart bäst att vara med nån som är likadan och det finns massor med introverta tjejer (som jag tex). troligtvis lika många introverta tjejer som introverta killar.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (bestämd) skrev 2017-06-26 02:11:04 följande:

Tror inte jag gillar introverta människor överhuvudtaget men de får gärna vara känsliga och reflekterade. Men introverta,  tystlåtna, initiativlösa, borttappade i konversationer och blyga går helt bort för mig. För att inte tala om det sexuella där jag vill ha någon som kan ta för sig och uttrycka sin önskan och sin åtrå och kunna ta tag i mig bestämt.

Gillar människor med bra självförtroende!

Alltså, tror du att initiativlöshet och blyghet har med att vara introvert att göra har du inte mycket koll.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (bestämd) skrev 2017-06-26 02:11:04 följande:

Tror inte jag gillar introverta människor överhuvudtaget men de får gärna vara känsliga och reflekterade. Men introverta,  tystlåtna, initiativlösa, borttappade i konversationer och blyga går helt bort för mig. För att inte tala om det sexuella där jag vill ha någon som kan ta för sig och uttrycka sin önskan och sin åtrå och kunna ta tag i mig bestämt.

Gillar människor med bra självförtroende!

...och självförtroende! Varför skulle man inte ha gott självförtroende bara för att man är introvert??????
  • Anonym (Eh!)
    Bibbidi skrev 2017-06-26 13:24:12 följande:
    Man kan vara någorlunda socialt kompetent även fast man är introvert, och man behöver inte vara särskilt blyg heller. Introvert finns i olika grader, precis som extrovert finns i olika grader. Man kan vara "lite" eller så kan man vara "mycket". Introvert handlar om att man behöver ladda batterierna efter man umgåtts med mycket folk, till skillnad mot en extrovert som får energi av att umgås med folk. Även en introvert kan vara trevlig och prata, men behöver ladda batteridepån efteråt. 
    Man kan tvärtom vara VÄLDIGT socialt kompetent när man är introvert. Socila kompetens är inte detsamma som att prata mycket, gärna och högt utan att säga rätt saker vid rätt tillfälle till rätt personer - eller säga det via mail eller via sociala medier när detta är lämpligt.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (bestämd) skrev 2017-06-26 13:32:19 följande:
    Exakt hur jag definierar dem också..
    Tycker precis som du  och att tystlåtna människor är mindre sociala och är energitjuvar många ggr eftersom man måste dra det mesta ur dem och ofta uthärda obekväma tystnader om man hamnar bredvid sådana på fester eller middagar. Sen får ju folk vara som de är utan någon bedömning i det men man har ju rätt att välja vad man föredrar och vilka man vill umgås med.
    Precis som att extroverta personer är oerhört jobbiga eftersom de bara babblar på, ofta om sig själva och sitt, utan att vare sig lyssna eller tänka efter.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-06-26 14:37:26 följande:
    Finns det en definition av vad introvert är?

För om det bara betyder att inte prata mycket, gärna och högt så är ju en väldigt stor andel av befolkningen introverta.

Om man med introvert menar lite tystlåten så är väl det snarare ett (av flera) mansideal. Den tyste lite hemlighetsfulle mannen finns ju i stor utsträckning i poulärkultirens hjälteskildringar.
    Introvert = människor som får sin energi inifrån sig själva
    Extrovert = människor som får sin energi utifrån

Efter att ha umgåtts mycket med många människor, exempelvis på en konferens, behöver den introverte ladda batterierna i ensamhet.

Efter att ha varit ensam en helg behöver den extroverte ladda batterierna genom att umgås med mycket folk - på en nattklubb eller en stor fest eller en konferens.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (A) skrev 2017-06-26 16:30:29 följande:

Anonym (*) skrev 2017-06-26 14:46:04 följande:[/quote-nick] Den definition jag har hört är att en extrovert får energi av social samvaro medan det för en introvert tar energi att vara social. Men att något tar energi betyder ju inte att man inte kan göra det eller att det inte kan göra en glad. Det finns introverta som kan festa loss ordentligt, bara de får vila upp sig efteråt.[/quote]

ok. Men då märker man alltså ingen skillnad på en extrovert och en introvert person som man träffar på en konferens?

Så länge man inte bor med killen och ser att han vilar ipp sej efter sociala grejer så märker man inte om han är introvert?

Nej det gör man inte. De flesta introverta verkar extroverta i det dagliga livet. Jag jobbar mycket med människor och med event och mässor. En arbetsvecka där jag varit tvungen att vara extra extrovert är jag helt dränerad på kvällarna och bokar inte in något alls på helgen utan är bara själv hemma och lyssnar på musik eller läser böcker.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (A) skrev 2017-06-26 20:29:16 följande:

@määäh; du har alltså 5 introverta personer i din närhet. Har de själva definierat sej som introverta, har de fått etiketten av sin terapeut och berättat det eller är det du som tycker de är introverta?

Jag låter lite ettrig här, inte direkt mot dej men i tråden finns så säkra personer som vet exakt vad introvert inte är. Om det är så väl definierat, och samtidigt är de introverta ibland så sociala stundvis, så verkar det svårt att peka ut sina kollegor som introverta, det borde man nästan bara kunna avgöra själv. Din beskrivning av dina kollegor låter ungefär som jag tänker mej introverta men nu har ju folk här påstått att man inte alls behöver vara tyst blyg eller osocial. Jag är förvirrad men till ts är nog svaret " det beror på vilken kvinna du frågar och hur hon definierar introvert. "

Det finns böcker att läsa. Du kanske borde göra det. Varför ska man få en diagnos av en terapeut? Mellan 1/3 och 2/4 av alla människor är introverta i olika grad. Det är inte en sjukdom utan ett personlighetsdrag.

Jag garanterar att du har massor med introverta människor i din omgivning utan att veta om det. Jag tror att få på min arbetsplats misstänker att jag är introvert eftersom jag har ett ganska extrovert yrke.

Så frågan är egentligen vad TS menar med ordet.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-06-26 20:38:48 följande:
    I så fall känns ts teori inte särskillt sannolik. Har svårt att se att ett behov av lugn och ro mellan varvenför att tanka energi skulle påverka atrraktionsvärdet för en i övrigt intressant man nämnvärt (på ettgenerellt plan då).
    Att den ene i ett par är extrovert och den andre introvert kan leda till problem, men de går såklart att lösa. Jag vill helst göra "ingenting" på helgerna. Jag måste ladda batterierna efter en extrovert arbetsvecka. Maken är extrovert och vill gärna hitta på saker. Helst vill han ha kompisar hemma mitt i veckan på fika eller middag, men jag klarar inte det. Vi kompromissar. En av lösningarna är att han är ute med sina kompisar ibland på helgerna medan jag är hemma.
Svar på tråden Varför tjejer inte gillar introverta killar