• Amanda84

Vad ska jag göra för att vår 3-åring ska vilja sitta i sitt rum och leka?

Vi har en 3-åring, en ganska pulig, pillig 3-åring som gillar att pyssla, bygga med plusplus, köra med små grävmaskiner och lasta havregryn eller makaroner, leka med play-doh, bygga tågbana och spela spel. Han har mycket leksaker och jag har verkligen ansträngt mig för att alla saker ska vara lätta och hitta och plocka fram i hans rum. Allt är hyfsat välsorterat och jag har inrett det mysigt. Han går korta dagar på dagis och har många lediga dagar då han är hemma med en eller båda av oss så är det lite sämre väder så har vi mycket tid att leka tillsammans inomhus i hans rum. Men ungen vill sitta i köket, precis hela tiden! Han drar runt grejer i hela lägenheten och placerar allt på köksbordet eller på golvet i vardagsrummet. Det beror inte på att vi är i köket. Han kan lika gärna ta med sig sina plusplus och gå och sätta sig i köket trots att jag är kvar i hans rum. Idag satt han ensam under en timme vid köksbordet ("för att det är bättre där") medan jag höll mig kvar i hans rum och sedan tjatade han på mig att han kände sig ensam och ville att jag skulle komma ut i köket. Jag svarade att jag kände mig ensam i hans rum, men det lyssnade han inte på, utan gav istället upp och satt kvar ensam i köket medan jag stannade i hans rum.

Han har ett "lack"-bord i sitt rum med två stolar till men vid det vägrar han sitta vid. Jag funderar på om han tycker att bordet är för litet, men å andra sidan så använder han inte mycket mer yta i köket, mer än att han skyfflar bort de grejer som han för tillfället inte använder längre bort på bordet. Lite senare ville han bygga med tågbana. Vi frågade om vi skulle följa med honom in i hans rum så att han kunde bygga den, men nej, ungen hämtade tågbanan och bar ut den i vardagsrummet och tyckte att vi kunde sitta i soffan och prata tills han hade byggt färdigt, sedan ville han att hans pappa skulle vara med och leka. Till saken hör att vi har en soffa i hans rum också, som vi hade kunnat sitta i och prata (som vi faktiskt gör ibland) men det ville han inte. Så här är det jämt och jag förstår faktiskt inte riktigt vad problemet är. Är det någon här som har några tankar kring det hela?

• Svar på tråden Vad ska jag göra för att vår 3-åring ska vilja sitta i sitt rum och leka?
  • Almina

Vet inte om jag har några bra tips egentligen, för sonen är lite likadan, att han helst leker i vardagsrummet eller vid köksbordet. Detta trots att han har ett lekrum som direkt gränsar till vardagsrummet! Jag tror att han gillar ytorna!

Vi köpte dock ett Flisat bord på Ikea där han nu sitter en del och pysslar (det går även förvara en fel pyssel i själva bordet). Men det bordet är i hans lekrum som ligger vid vardagsrummet.

Kanske ni kan ta med sonen till Ikea och låta honom välja ett (kanske lite större) lekbord till sitt rum. Eller att ni placerar bordet i vardagsrummet och ger honom en egen plats att leka på där.

• Amanda84

Almina skrev 2017-06-25 22:47:33 följande:

Vet inte om jag har några bra tips egentligen, för sonen är lite likadan, att han helst leker i vardagsrummet eller vid köksbordet. Detta trots att han har ett lekrum som direkt gränsar till vardagsrummet! Jag tror att han gillar ytorna!

Vi köpte dock ett Flisat bord på Ikea där han nu sitter en del och pysslar (det går även förvara en fel pyssel i själva bordet). Men det bordet är i hans lekrum som ligger vid vardagsrummet.

Kanske ni kan ta med sonen till Ikea och låta honom välja ett (kanske lite större) lekbord till sitt rum. Eller att ni placerar bordet i vardagsrummet och ger honom en egen plats att leka på där.

Jag måste kolla upp bordet du nämnde, är det lite större så kan det vara värt ett försök. Kanske har det med ytorna att göra, men vår sons rum är verkligen inte litet. Han har massor med plats där (men kanske färre avlastningsytor)

Vi hade faktiskt ett bord till honom i vardagsrummet förut, men valde att plocka bort det eftersom många  leksaker flyttades från hans rum till vardagsrummet och det kändes jämt rörigt. Även om saker fortfarande flyttas runt, så var det inte alls så illa som när han hade ett bord i vardagsrummet. Då kändes det som att halva vardagsrummet blev ett lekrum och det var ett helsike att plocka undan där jämt eftersom det inte fanns möjlighet till förvaring utan allt hamnade på, under och bredvid bordet och spred sig över hela soffbordet och alla andra ytor med. Nu hamnar bara sådant som han släpar med sig, framför allt på köksbordet.

• lövet2

Alla mina barn har hellre varit i köket, och det har hållit i sig ända upp i tonåren. Oavsett vilket rum de bott i (och vi har 7 r o k!), så har köket varit större, ljusare och mysigare tydligen. Med tiden så anpassade jag köket för deras aktiviteter, så jag gjorde en lekhörna med vissa utvalda leksaker. Vid köksbordet fick de sitta med sina grejor, men då visste de att allt skulle bort vid nästa måltid.

• Carambolan

Mina är också hellre i köket. Jag tror att de tycker att det är mysigt att det händer andra saker runt omkring.

• Amanda84
    lövet2 skrev 2017-06-25 23:11:22 följande:

Alla mina barn har hellre varit i köket, och det har hållit i sig ända upp i tonåren. Oavsett vilket rum de bott i (och vi har 7 r o k!), så har köket varit större, ljusare och mysigare tydligen. Med tiden så anpassade jag köket för deras aktiviteter, så jag gjorde en lekhörna med vissa utvalda leksaker. Vid köksbordet fick de sitta med sina grejor, men då visste de att allt skulle bort vid nästa måltid.

När du skrev att köket var ljusare, så slog du nog huvudet på spiken vad gäller vårt hem. Vår sons rum är visserligen större än köket (köket är faktiskt väldigt litet och trångt) men eftersom vi har balkongdörr + två dörrar ut till vardagsrum, respektive hall i köket så är det faktiskt bättre dagsljus i just köket och det kan ju faktiskt spela in. När jag nu tänker efter så sitter jag själv helst i köket om jag ska sy eller teckna, även om det finns andra platser i hemmet som man absolut också hade kunnat sitta vid, men köket har helt klart mest inflöde av dagsljus, vilket gör att man ser bättre vad man sysslar med, och det kan ju helt klart vara en förklaring!
  • lövet2
    Amanda84 skrev 2017-06-25 23:54:36 följande:
    När du skrev att köket var ljusare, så slog du nog huvudet på spiken vad gäller vårt hem. Vår sons rum är visserligen större än köket (köket är faktiskt väldigt litet och trångt) men eftersom vi har balkongdörr + två dörrar ut till vardagsrum, respektive hall i köket så är det faktiskt bättre dagsljus i just köket och det kan ju faktiskt spela in. När jag nu tänker efter så sitter jag själv helst i köket om jag ska sy eller teckna, även om det finns andra platser i hemmet som man absolut också hade kunnat sitta vid, men köket har helt klart mest inflöde av dagsljus, vilket gör att man ser bättre vad man sysslar med, och det kan ju helt klart vara en förklaring!
    I varje rum i vårt hus är det ett fönster. I köket finns det 2 fönster och en altandörr med glasruta. Bästa ljuset i hela huset! Jag väljer också att sitta där när jag ska göra något ...
  • Anonym (lekhörna i vardagsrum)

När jag var liten hade jag och mitt syskon varsin sovrum på övervåningen och ett gemensamt lekrum på bottenvåningen. 

jag och min man har nu gjort samma för våra barn, alla sovrum är på övervåningen. men i vardagsrummet (på bottenvåningen, öppen planlösning mot köket) har vi möblerat så det är ett stort lekrum med tält, lektunnel, lego och andra leksaker som han gillar just nu, och en stor mjuk filt med massa kuddar som läshörna. 

vi bor dock i ett stort hus och har möjlighet att göra så här nu när barnen är små och inte vill hänga ensamma på sina rum eller har massa vänner över för lek och bus. båda är under 3år

• LFF

Själv växlade jag mellan att dra ut alla saker i vardagsrummet (helst lego till mammas förtret) och att leka på mitt rum. Jag har däremot alltid haft lätt för att leka ensam. Bodde i lägenhet.

Mina barn har sovrum och lekrum på övervåningen och där har de sina leksaker. De vet att leksakerna inte får följa med ner på undervåningen till vardagsrummet och köket. Däremot, om man vill pyssla eller rita så är det i köket man gör detta. Vi bor i ett tvåplans radhus.

• Froken Lokens

Hela vår familj hänger i princip all vår vakna tid i vardagsrummet och köket (de hänger ihop). Just nu sitter två av barnen hör och spelar på sina mobiler medan de andra två och deras vänner sitter på den angränsande balkongen.

Jag kan inte riktigt förstå varför du vill tvinga ditt barn att vara i sitt rum? Är du ofta i ditt rum?

• Anonym (mmm)

Men han vill väl vara där du eller någon annan är? Man vill inte sitta ensam i sitt rum och leka. Självklart tycker jag.

När mina barn var små hade vi en tom lekback i varje rum så att när de hade släpat in saker i tex vardagsrummet och det var färdiglekt, la de bara alla saker i den tog med den till sitt rum om sakerna skulle tillbaka dit. En i köket, en i vardagsrummet, en i vårt sovrum tror jag att vi hade 

• mammalovis

Små barn har ju svårt att förklara varför vissa platser känns bättre, likaså vi vuxna ibland. Ljus och upplevd mysighet styr nog även om barnens referenser inte alltid stämmer överens med de vuxnas ...

Mina barn sitter mest i storasysters nedre del av våningssängen, övre vill vi inte ha dem i då de klättrar så samt att det är bonussyrrans. Så där nere hamnar verkligen allt, så det är svårt att förstå att dottern faktiskt får plats att sova där. Även om vi städar så ser det lika illa ut en halv dag senare när de dragit fram Barbiedockor och hästar igen. Pennor och pärlor förvaras i köket, men allt oftare märker vi att de ändå smugglat in både pennor och saxar med förväntat resultat tyvärr. Än så länge är det mest möblerna som råkat illa ut.
    I vardagsrummet har de en "stängd" vrå där de får ha smålegot, för innan låg det på hela deras golv. Tyvärr lyckas den nyfikne lillebrodern på 20 månader ofta smita in och pilla lite. Han tycker också det är ett perfekt ställe att få bajsa ifred på. Så barnen har sina egna idéer.

• legomum

Mina 3 åringar leker helst i samma rum som jag är i. Är jag i köket vill de vara i lekrummet (angränsande till kök) och är jag i vardagsrummet så vill de också vara där.

Ta ut leksaker och gör en tillfällig hörna i det rum som han(?) brukar vara i. Tids nog kommer han inte vilja umgås och vara nära dig/er ändå. Passa på och njut av närheten =)

• AnkiC

Varför måste barnet leka i sitt rum? Ingen av mina barn har gjort enbart det. De leker överallt. Låt honom leka där han vill så han blir nöjd. Kreativiteten hämmas ju om man bara måste vara på ett ställe. Jättetråkigt.

• Amanda84
    Anonym (mmm) skrev 2017-06-26 16:50:58 följande:

Men han vill väl vara där du eller någon annan är? Man vill inte sitta ensam i sitt rum och leka. Självklart tycker jag.

När mina barn var små hade vi en tom lekback i varje rum så att när de hade släpat in saker i tex vardagsrummet och det var färdiglekt, la de bara alla saker i den tog med den till sitt rum om sakerna skulle tillbaka dit. En i köket, en i vardagsrummet, en i vårt sovrum tror jag att vi hade 

Jag har inte skrivit att han ska sitta ensam i sitt rum och leka. Vi leker tillsammans och jag föredrar att sitta i hans rum istället för att han springer fram och tillbaka och flyttar med sig saker som hamnar precis överallt när han behöver femton nya bilar till garaget eller klossar att bygga upp hus med. I hans rum är det nära till allt...

Men som flera har skrivit här så handlar det nog helt klart om ljuset i köket. Där finns bpde balkongdörr och fönster. Vardagsrummet är lite svårare att förstå då det är det absolut mörkaste rummet i lägenheten men å andra sidan så föredrar han köket framför vardagsrummet också. I min synvinkel är det opraktiskt med köket eftersom det är litet och trångt där och snabbt bliröverfyllt av prylar, men jag tror nog att de som har skrivit om ljus är helt inne på rätt spår.
Svar på tråden Vad ska jag göra för att vår 3-åring ska vilja sitta i sitt rum och leka?