• RMC

Dagens styrelseskick har nått vägs ände.

Dagens styre med broilerpolitiker och lobbygrupper och en högröstad vinklad mainstreammedia-kör har enlig mig nått vägs ände.

Det fungerade väl bra och behövdes för 100 år sen men det känns alltmer odemokratiskt.

Vad ska vi ha istället?

Mina lösa tankar och förhoppningar är ett mer professionellt och tjänstemannaaktigt styre, det råder ju total konsensus om det mesta i smahället, oftast tar politikerna i så de får förstoppning för att HITTA PÅ skillnader.
    Alla är exemeplvis överens om att vi måste ha sjukvård försvar, vägar skolor fattigvård forskning osv osv.
    Man kan naturligtvis inte koppla bort folkets åsikter, men politikerledet kan likt grosshandlaen kastas på sophögen.
    Direktdemokrati och folkomröstningar vore modellen.

Exempel, vad nyttar det till att höra och lägga tid på ett antal ordbajsande politikertöntar som Sjöstedt (örrk) och Lööf tjata om hur många kronor de vill använda på ditten eller datten, oftast är det ju bara fjantiga detaljskillnader utan praktisk skillnad. Deras insats till samhllets nytta är inte noll, den är negativ.

Dagens yrkespolitiker brukar ofta oja sig över att för få ungdomar vill bli politiker, klart de känner sin världsbild hotad, sin försörjning hotad. men är det ett problem? 

Frågan är, var ska denna utveckling starta först?, i Sverige kommer det ju inte ske först, kanske i Asien? Afrika?

• Svar på tråden Dagens styrelseskick har nått vägs ände.
  • absalon

Intressant inlägg!
    Den politiska debatten består i hög grad av sk "tal till galleriet", dvs de olika partiernas toppolitiker fiskar hela tiden marginalröster för att nå så bra resultat som möjligt i valen men även i opinionsmätningarna däremellan. Systemet går ut på att regeringen ska ha en så stark parlamentarisk majoritet som möjligt bakom sin politik, då detta ger legitimitet åt maktutövningen.
    I demokratins ungdom utgjordes partierna av starka och livaktiga folkrörelser på ett helt annat sätt än i dag. Ideologierna spelade då en betydligt större roll än idag, då alla partier tycks hamna på mittfältet. Alla typer av folkrörelser är numera på tillbakagång och idédebatten avsomnad.
    Makten ligger i allt högre grad hos partiledningarna och respektive riksdagsgrupper. Däråt är förmodligen föga att göra.
    Tycker emellertid att vår demokrati fungerar ganska bra. Anser dock att antalet riksdagspartier är lite väl stort. Det brittiska systemet med absolut majoritet i enmansvalkretsar leder i praktiken till två- eller i varje fall fåpartisystem. Detta ger starkare majoritetsutslag och större parlamentarisk stabilitet.

• nattuw
    absalon skrev 2017-06-23 18:09:41 följande:

Tycker emellertid att vår demokrati fungerar ganska bra. Anser dock att antalet riksdagspartier är lite väl stort. Det brittiska systemet med absolut majoritet i enmansvalkretsar leder i praktiken till två- eller i varje fall fåpartisystem. Detta ger starkare majoritetsutslag och större parlamentarisk stabilitet.

Vill man minska antalet partier utan att rubba själva systemet så skulle man kunna höja riksdagsspärren till 10%. Ett sådant förslag lär dock mötas av ett visst motstånd från några av de mindre partierna.
  • absalon

Att höja riksdagsspärren är också en metod, som jag borde ha nämnt i mitt inlägg härovan.

• Vattumankillen
    absalon skrev 2017-06-24 12:09:45 följande:

Att höja riksdagsspärren är också en metod, som jag borde ha nämnt i mitt inlägg härovan.

Det finns nackdelar om man höjer 4 procentsspärren
  • Vattumankillen
    RMC skrev 2017-06-23 17:35:31 följande:

Dagens styre med broilerpolitiker och lobbygrupper och en högröstad vinklad mainstreammedia-kör har enlig mig nått vägs ände.

Det fungerade väl bra och behövdes för 100 år sen men det känns alltmer odemokratiskt.

Vad ska vi ha istället?

Mina lösa tankar och förhoppningar är ett mer professionellt och tjänstemannaaktigt styre, det råder ju total konsensus om det mesta i smahället, oftast tar politikerna i så de får förstoppning för att HITTA PÅ skillnader.

Alla är exemeplvis överens om att vi måste ha sjukvård försvar, vägar skolor fattigvård forskning osv osv.

Man kan naturligtvis inte koppla bort folkets åsikter, men politikerledet kan likt grosshandlaen kastas på sophögen.

Direktdemokrati och folkomröstningar vore modellen.

Exempel, vad nyttar det till att höra och lägga tid på ett antal ordbajsande politikertöntar som Sjöstedt (örrk) och Lööf tjata om hur många kronor de vill använda på ditten eller datten, oftast är det ju bara fjantiga detaljskillnader utan praktisk skillnad. Deras insats till samhllets nytta är inte noll, den är negativ.

Dagens yrkespolitiker brukar ofta oja sig över att för få ungdomar vill bli politiker, klart de känner sin världsbild hotad, sin försörjning hotad. men är det ett problem? 

Frågan är, var ska denna utveckling starta först?, i Sverige kommer det ju inte ske först, kanske i Asien? Afrika?

Oki. Ett sätt att förändra Sveriges styrelseskick är genom att rösta på Direktdemokraterna.
  • nattuw
    Vattumankillen skrev 2017-06-24 15:34:31 följande:
    Det finns nackdelar om man höjer 4 procentsspärren
    Det finns fördelar och nackdelar med det mesta så du kanske skulle kunna utveckla den tanken.
  • RMC
    Vattumankillen skrev 2017-06-24 15:35:32 följande:
    Oki. Ett sätt att förändra Sveriges styrelseskick är genom att rösta på Direktdemokraterna.
    Kanske det, jag kände faktiskt inte till att dom fanns....

Problemet med rigida och svåra länder som Sverige, med medborgare som för det mesta är som kålhuven och röstar vänster för det gjorde farfar...
    så lär det bli svårt att förändra nåt.

Jag tror den nya formen av styrelseskick måste uppkomma nån annanstans och sen ta sig hit.
  • Pentra

Lika lön för olika arbete och ett samhälle som bygger på direktdemokrati där de som är högst andligt utvecklade, och vars IQ och EQ ligger på ungefär samma nivå, bör sitta i regerande ställning. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• absalon
    Pentra skrev 2017-06-26 16:47:55 följande:

Lika lön för olika arbete och ett samhälle som bygger på direktdemokrati där de som är högst andligt utvecklade, och vars IQ och EQ ligger på ungefär samma nivå, bör sitta i regerande ställning. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Endast medborgare med rätt sorts politiska åsikter ska ha rösträtt. Felröstning ska stoppas, då "fel" redan rent definitionsmässigt" alltid är sämre än "rätt".
  • Vattumankillen
    nattuw skrev 2017-06-24 17:45:15 följande:
    Det finns fördelar och nackdelar med det mesta så du kanske skulle kunna utveckla den tanken.
    4 procentspärren bland gör att folkets röster inte speglar mandatfördelningen och gör att resultatet kan bli något annat än vad folket vill.
  • absalon

Men är det så önskvärt att alla möjliga och omöjliga (mest det senare) partier med bara några få procent kommer in i riksdagen ock kanske hamnar i vågmästarposition mellan blocken? Det parlamentariska arbetet måste ju fungera också.
    Kanske rentav bättre med ett tvåpartisystem av brittisk modell?

• Konservativ
    absalon skrev 2017-07-03 20:09:42 följande:

Men är det så önskvärt att alla möjliga och omöjliga (mest det senare) partier med bara några få procent kommer in i riksdagen ock kanske hamnar i vågmästarposition mellan blocken? Det parlamentariska arbetet måste ju fungera också.
    Kanske rentav bättre med ett tvåpartisystem av brittisk modell?

Den brittiska modellen förstördes av Tony Blair när han i praktiken federaliserade landet så att det nu består av fyra delar. Men ok, som Storbritannien (egentligen UK så förekommer jag någons protest) före Blair. Då behöver man knappast partispärrar heller.
  • absalon

Det brittiska systemet med absolut majoritet i enmansvalkretsar kan ge rejäl politisk stabilitet i ett land. Politiska minoriteter blir chanslösa och väljer ofta att verka som en grupp inom endera labour eller conservative. Kommunisterna fanns/finns som en minoritet inom labour.
    Systemets nackdelar är emellertid att ganska stora opinioner kan bli näst intill orepresenterade i parlamentet, om de endast är i majoritet i några få valkretsar.Teoretiskt tillspetsat exempel:
    Om det ena partiet, erövrar 51 procent i samtliga valkretsar och det andra 49 procent kommer det senare partiet att bli helt orepresenterat i underhuset, trots att partierna i röster räknat är nästan jämnstarka. Segraren tar allt.

• slirren

Jag "offrar" mig och ställer upp som diktator om det är stabilitet som är nummer ett på agendan :) Jag lovar att inte lyssna på någon annan för att optimera stabiliteten.

• absalon
    slirren skrev 2017-07-04 06:33:02 följande:

Jag "offrar" mig och ställer upp som diktator om det är stabilitet som är nummer ett på agendan :) Jag lovar att inte lyssna på någon annan för att optimera stabiliteten.

Mycket stiligt av dig. Alla diktatorer och tyranner har ivrigt tjatat om hur de offrar sig för folket.
    Din början på en eventuell diktatorskarriär är helt stilriktig.Skrattande
  • Konservativ
    absalon skrev 2017-07-03 23:58:14 följande:

Det brittiska systemet med absolut majoritet i enmansvalkretsar kan ge rejäl politisk stabilitet i ett land. Politiska minoriteter blir chanslösa och väljer ofta att verka som en grupp inom endera labour eller conservative. Kommunisterna fanns/finns som en minoritet inom labour.
    Systemets nackdelar är emellertid att ganska stora opinioner kan bli näst intill orepresenterade i parlamentet, om de endast är i majoritet i några få valkretsar.Teoretiskt tillspetsat exempel:
    Om det ena partiet, erövrar 51 procent i samtliga valkretsar och det andra 49 procent kommer det senare partiet att bli helt orepresenterat i underhuset, trots att partierna i röster räknat är nästan jämnstarka. Segraren tar allt.

Fast nej. Alla invånare i valdistriktet är representerade av distriktets parlamentariker och har man problem kan man gå till sin parlamentariker oavsett hur man röstade. I England utnyttjas också den möjligheten ganska flitigt.

Till skillnad från Sverige där riksdagsmännen enbart är representanter för sitt parti och slaviskt följer partikansliets order.
Svar på tråden Dagens styrelseskick har nått vägs ände.