Inlägg från: Starlights |Visa alla inlägg
  • Starlights

Bf mars 2018 följas åt?

Någon här som har katter som väntar första barnet, och tankar kring detta? Eller någon som har barn sedan tidigare, som har erfarenhet om hur det gått att introducera katterna med bebisen? 

Älskar ju mina katter över allt annat, men min mamma har blivit så himla allergisk att hon knappt kan hälsa på hos oss längre. Vore ju så tråkigt om hon inte kan hälsa på sitt barnbarn, och jag kan tänka mig att det är ett fint stöd att ha sin mamma nära när man får första barnet. Men samtidigt vill jag ju inte göra mig av med mina älskade katter.. :( 

• Starlights
    PuLoha skrev 2017-12-02 11:59:35 följande:

Ni som har/ tänker köpa åkpåse är det tjocka vinteråkpåse då eller?

Bor i norra Norrland så kommer nog köpa åkpåse för vintern, men har bf i slutet av mars så kan ju lika gärna bli början på april. Så vi kanske inte köper allra dyraste/största sorten utan en liten varm åkpåse som funkar i några månader, så köper vi en mer ordentlig till nästa vinter.
  • Starlights

Någon mer som har lågt järnvärde (hb) och lågt blodtryck? Mitt järnvärde hade nu på senaste besöket hos bm sjunkit från 115 till 98, trots två järntabletter per dag. Och mitt undertryck låg först på 44, men hon tog om det tre gånger och fick sedan upp det till strax över 50, fortfarande väldigt lågt.. Förvånad Själv känner jag mig inte så himla påverkad av det, lite trött och yr ibland men inte värre än vanligt. Men man vill ju inte heller påbörja en förlossning med blodbrist och på gränsen till svimfärdig liksom.. 

• Starlights

Åh jag tycker det verkar så himla svårt att veta hur man ska planera föräldrapenning. Är ju första barnet så vi har ingen tidigare erfarenhet.. Hade också önskat förskolestart ht-19, så två somrar hemma. Men hur många dagar ska man ta ut? Hade önskat att vara hemma ett år, så om jag tar mars till februari, så kan sambon ta från mars-19 till förskolestarten i september-oktober nån gång.. Men kommer ju behöva snåla på dagarna för det. Mina kompisar som är föräldralediga nu tar 3 eller 4 dagar i veckan. Hur ska ni andra göra?

• Starlights

Nu efter jul så tillåter jag mig själv äntligen att börja handla lite mer babykläder! Men tycker det är så svårt att veta hur mycket man behöver i varje storlek.. Vissa säger ju att det inte är någon idé att köpa kläder i storlek 50, de växer ur dem på en vecka.. samtidigt hör man andra vars bebis kan ha storlek 50 i typ 8 veckor, och som typ även drunknat i storlek 44... Hur tänker ni andra? Ni som har barn sedan tidigare, hur länge hade de de minsta storlekarna?

• Starlights

Bebis hade hicka i magen senast vi skulle mäta hjärtslagen, så det blev lite dubbla ljudvågor där haha! 

Igår tyckte jag att det var så länge sen bebis hade sparkat och rört på sig där inne, blev nästan lite orolig. Så satte mig på kvällen och strök med händerna på magen för att se om det var lika stilla. Men det är som att bebis förstod min oro, och började ha disco där inne. Hela kvällen igår och hela dagen idag har det varit full rörelse och liv där inne. :)  

Har ni känt när bebis vänt sig neråt i livmodern? Min ligger fortfarande uppåt med huvudet, eller ja lite huller om buller just nu, men känner ofta huvudet vid min navel. Och känner ni skillnad i rörelserna när bebis ligger nedåt? Mer hårda sparkar uppåt eller liknande, eller om bebis blir mer stillsam när den är vänd?

• Starlights

Har de senaste två dagarna haft en huggande känsla nedåt, typ som att bebis sparkat rejält nedåt i magen. Det hugger eller sticker till, sen är det över lika fort som det kom. Det är första gången som sparkarna faktiskt känns obehagliga, tidigare har det mest varit som buffar och rörelser högre upp i magen. Har ni haft samma? Vet inte om bebisen vänt sig än heller. Går in i vecka 32 i morgon. 

• Starlights
    Krusbärskompott skrev 2018-01-15 17:32:26 följande:

Känner mig extremt lyckligt lottad men är väldigt nöjd m tillvaron i v34. Har haft möjlighet att byta arbetsuppg till självständigt adminjobb och har mkt förstående chef som tycker det är ok att jag styr min tid själv. Jag sover en timme extra någon morgon i veckan och det är guld värt.

Ingen foglossning. Lite halsbränna ibland, som Novalucol botar. Sover bra, är inte ens uppe o kissar på nätterna. Enstaka sammandragningar.

Det är lite så att jag skäms när folk är medlidande med hur jobbigt det måste vara för mig och hur tapper jag är... känns som om det är extremt ovanligt? Går bara och väntar på att nåt ska hända...

Jag har faktiskt likadant. Har haft en fantastisk graviditet hittills (vilket jag såklart är otroligt tacksam över). Det är ju första gången för mig, så jag har inget tidigare att jämföra med. Men när alla andra frågar om krämpor och besvär så har jag aldrig något att svara dem.. Känns som att de tror jag ljuger när jag bara säger "Nej jag mår bra".

Jag har knappt mått illa, har inga foglossningar, sover hela natten utan att gå upp och kissa, har ett riktigt lågt järnvärde som borde göra mig trött och frusen, men inte heller det påverkar mig nämnvärt. 

Så jag förstår din känsla, ja det är nästan så man skäms lite över det, och man vill ju inte heller gå runt och "skryta" över hur bra man mår, när vet att det finns andra som mår riktigt dåligt i sina graviditeter. :o
  • Starlights

Vi har också "boat" massor, hehe. Har säng, skötbord, vagn och allt sånt "stort" klart. Det vi inte hunnit fixa än är badbalja, skötväska och typ blöjor, duscholja och sånt. 

Var också på besök hos bm idag. Är i vecka 31+2, och min bebis har inte vänt sig än. Kände ni när de vände på sig i magen? Ni som varit gravida tidigare, minns ni vilken vecka era första vände sig? Än finns ju tid kvar, men jag vill verkligen inte på något vändningsförsök, hört att det är sjukt obehagligt och ofta vänder de ändå tillbaka sig.. :/  

• Starlights

Vi sitter och klurar på andranamn/mellannamn, vilket är myycket svårare än förnamnet. :O Efternamnet blir min sambos, eftersom det är "viktigare" i hans jobb att ha sitt namn som "varumärke". Mitt efternamn är ändå rätt likt hans och börjar på samma bokstäver så blir ändå samma initialer. Gjorde en deal att om bebis får hans efternamn så ska vi nån gång gifta oss, hehe. ;)

Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?