Inlägg från: efterfest |Visa alla inlägg
  • efterfest

Bf mars 2018 följas åt?

Starlights skrev 2018-01-28 15:14:19 följande:

Hur länge innan bf har ni planerat att jobba? Blev nekad gravpenning, och mår "för bra" för sjukskrivning (vilket såklart är jättebra! ;) 

Men det börjar ändå kännas tungt i kroppen och jag har ett ganska fysiskt och stressigt jobb. Har sökt fp två veckor innan bf för att kunna vara hemma de två sista veckorna. Kan ju sjukskriva mig själv en vecka innan också om det blir för tungt. Men annars blir det att jobba fram till vecka 38. 

Förstår att det börjar kännas tungt, samma här. Jag planerar att jobba fram till 2,5v innan förlossningen. Dock jobbar jag inte full tid längre, vilket är skönt. Jag har BF 4mars :)
  • efterfest

Jag har precis varit hos min barnmorska och konstaterat att våran bebis som väntat fortfarande ligger i säte, är i v 36. Enligt henne är det minimal chans att han ska vända på sig. Valen jag ev har då (ska in på ett till samtal närmare) är att föda honom i säte, eller planlagt kejsarsnitt. Jag mår så dåligt över det här! Det var ju inte såhär jag hade tänkt mig min förlossning.. (jag vet att det inte går att styra men ändå..). Tror inte jag vågar föda i säte iom större risker för syrebrist, och en väninnas barn fick en CP skada pga just det. Samtidigt känns det som jag blir ?snuvad? på förlossningen om jag väljer kejsarsnitt. Detta är mitt första barn.

Har era barn vänt sig, vilken vecka? Någon som har erfarenhet av sätesförlossning eller kejsarsnitt??

• efterfest

Tack för alla svar på mitt inlägg. Jag har mycket att tänka på och tänker inte bestämma mig förren jag har pratat ordentligt med läkare på förlossningen, ska få en tid dit. På det här sjukhuset har dom erfarenhet av sätesförlossningar men det skrämmer mig ändå. Får se vad jag gör som sagt, och kryssar fingrarna på att ett mirakel händer och att han vänder sig själv...

• efterfest
    Sara2017 skrev 2018-01-30 21:15:48 följande:

Lycka till!!

Du får gärna berätta hur det gick sen :) <3

Absolut håller er uppdaterade :)
  • efterfest
    KarinIngrid skrev 2018-02-02 20:16:34 följande:

Hur gick det idag?

Jag har inte fått nån tid ännu, får förmodligen det den här veckan. Men går in i 37 idag (36+0), och han ligger fortfarande med huvudet upp. Känner tydliga sparkar långt ner..
  • efterfest

Som sagt ligger min i sätesläge och nu har jag äntligen fått tid till sjukhuset. 19/2.. då är jag i v 38+1. Antar att dom bara ska ta ultraljud för att dubbelkolla så barnmorskan känt riktigt. Jag känner tydligt huvudet under bröstkorgen på höger sida, tungt att andas..! Men är inte ev vändningsförsök i v 39 ganska sent? Vet inte om jag har lust. Däremot iom att jag fått graviditetsdiabetes så ?ska? jag inte gå över tiden heller, så blir det bekräftat säte så tar jag hellre snitt även om jag helst vill föda vaginalt..

• efterfest
    Krusbärskompott skrev 2018-02-10 12:53:29 följande:

I mitt landsting erbjuder de vändningsförsök om bebis ligger i säte men man får tacka nej o gå direkt till snitt istället. Så vill du hellre det borde det vara görbart!

Det går att vända så sent men chansen är kanske mindre att man lyckas eftersom bebisen är större och större risk att rumpan fixerat sig? Men jag vet inte.

Märkligt att du fått vänta så länge? Här är det kontroll med UL efter 35+0 om bm tror säte eller är osäker på läget o sedan vändförsök ganska direkt om man är förstföderska. Att min inte blev vänd förrän 36+5 berodde på att de inte upptäckte det förrän på tillväxtUL i 36+4. Min bm har hävdat huvudet neråt och jag har varit lite tveksam men vad vet man som förstagångsgravid liksom?

På omföderskor vill de gärna vänta med vändförsök till 37+0 tror jag, pga större risk att det drar igång.

Stort lycka till oavsett!

Hmm ja jag tycker det har tagit lång tid. Min BM har ju bekräftat sätesläge, (hon kände utanpå magen) i v 36 så jag tycker jag borde fått en snabbare tid. Tror jag också kan tacka nej till vändning om jag inte vill.. ska tillbaka till BM nästa vecka så ska höra vad hon vet. Jag går alltså till en BM i min kommun, men här har vi inget BB så ska föda på närmaste stora sjukhus. Därför har jag så lite info om allt.. vi får helt enkelt se hur det går :) Håller er uppdaterade!:)
  • efterfest
    Sara2017 skrev 2018-02-19 13:43:31 följande:

180218 föddes en liten flicka :) 50 cm och 2846 gram? hon skulle egentligen kommit 5 mars :)

Grattis! Så mysigt. Hoppas allt gick bra :)
  • efterfest

Uppdatering från mig :) Vi var iväg för att kontrollera sätet hos bebisen, och yes han sitter fortfarande upp. Är i v 39. Dom frågade om vi tänkt på att föda i säte eller hellre snitt, och vi valde snitt. Helt ok enligt dom! De skulle ringa upp mig under veckan med en tid. Känns så sjukt!! Snart är han här.. :)

• efterfest
    Linkaa skrev 2018-02-19 14:42:59 följande:

Så härligt, förstår att det måste kännas sjukt med att få ett datum och en tid men så himla roligt att ni snart får träffa eran bebis! :)

Ja precis så!! Nu är det rätt hem och förbereda det sista.. vi har inte ens köpt blöjor än! Haha Gud..
  • efterfest
    Starlights skrev 2018-02-19 17:06:21 följande:

Har du varit på något vändningsförsök? Vill minnas att du skrev här tidigare och att du då också var rätt "sent" in i graviditeten då endast barnmorskan hade bekräftat säte? Jag ska ju på vändning i morgon, är då i vecka 36+0 och de ville göra det så tidigt som möjligt sa de.

Ja precis det stämmer. Har inte ens erbjudande om vändningsförsök, kanske för att jag är så långt gången redan..

Lycka till imorgon, hoppas den vill vända på sig :)
  • efterfest
    Starlights skrev 2018-02-19 17:49:49 följande:

Ja okej, är det ditt första barn eller har du fött tidigare? Men skönt med ett datum då man väljer snitt i alla fall. :) Jag har faktiskt inte riktigt bestämt än hur vi skulle göra om vändningen misslyckas, lutar nog mest åt snitt då det är första barnet och jag är lite rätt för komplikationer att föda i säte. Både jag och syrran föddes med kort navelsträng runt halsen, och det känns ju extra riskabelt om det skulle strula med något liknande om man har en bebis som kommer ut i säte.. Men men, vi får väl först se hur det går i morgon.  

Det är mitt första barn. Jag valde snitt också för den anledningen, då riskerna är lite större. Plus att jag har fått graviditetsdiabetes så risken är att han är åt det större hållet.. så det kändes säkrast helt enkelt. Egentlien hade jag velat föda vaginalt.. men då med huvudet först. Nu blev det som det blev. Der med navelsträngen lät ju inte som en hit och kan ju helt klart vara ärftligt. Du får se vad dom säger imorgon då!
  • efterfest
    Starlights skrev 2018-02-20 14:42:35 följande:

Hemma från ?vändningsförsöket?, som bara blev ett ultraljud! Bebis hade nämligen vänt sig själv i natt! TJOHO!!

Var ju på mvc igår där två barnmorskor bekräftade att den låg i säte. Men vaknade i natt av att jag hade jätteont på ena sidan, så det måste ju varit pga bebis som bökat runt i magen? För under dagen har jag då inte kännt något speciellt i alla fall. Så det känns som en enorm lättnad nu!

Åh vad skönt att det nu är som det ska! Då är det bara vänta in att den lille vill komma :) Själv blev jag uppringd av sjukhuset idag, fick tid för snitt den 26 feb. På måndag!! Så spännande:)
  • efterfest
    Sofiiakarin skrev 2018-02-20 19:00:49 följande:

Oj!!!! Spännande! Första barnet?? :D

Jaaa första barnet, snitt pga sätesbjudning. Är både nervös och längtar på samma gång! Ut ska han ju! Ååh äntligen haha!!
  • efterfest

Idag kom vår lille son till världen, kejsarsnitt. Allt har gått bra, och han är helt perfekt! Jag är uppe på benen och känner mig ganska bra nu efter op :)

• efterfest
    KarinIngrid skrev 2018-02-27 10:07:51 följande:

Bf 2 mars

Men blir ingen marsbebis.

Inskriven med regelbundna värkar och mjuk tapp. Öppen 3-4 Cm. Så förhoppningsvis kommer bebisen ut om inte alltför många timmar nu!!!

Spännande!! Det är bara att glädja sig till den lille är här! Lycka till :)
  • efterfest
    KarinIngrid skrev 2018-02-28 06:15:45 följande:

Välkommen Julians lillasyster Ingrid såå efterlängtad 51 Cm 3730 gram

27 feb 22:39

Grattis!! Så härligt :)
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?