Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

Bf mars 2018 följas åt?

Haha jag har inte heller någon gravidmage, bara lite fluff. Första barnet, v11+6 nu.

Däremot fick jag ett bra svar på nipt igår så är helt överlycklig. =) Lite ro i själen för första gången sedan jag fick utslag på stickan tror jag.

• Krusbärskompott
    MistyM skrev 2017-08-24 16:14:44 följande:

Hur mycket har er vikt förändrats sedan ni blev gravida och vilken vecka är ni i?

Jag gick först ner 2 kg tills v.7 kanske men nu har jag gått upp kanske 3kg. Svårt med detta tycker jag, har inte kunnat träna pga. hur jag har mått och jag har ju ingen koll på kosten längre eftersom jag mår illa av allting som är nyttigt. V.11

Exakt samma som innan grav, v 12+5 idag. Gick in i graviditeten m BMI 26 så har lite depåer att ta av.

Har mått relativt bra än så länge, var extremt trött under ett par veckor och orkade inte mer än promenad och yoga då. Är nu piggare och joggar igen, fast lugnare än vanligt för jag blir så flåsig! Upplever att jag äter ungefär samma som innan förutom att jag måste äta mellanmål för annars blir jag helt koko i bollen. =/
  • Krusbärskompott
    Hoppsan2016 skrev 2017-08-26 12:33:56 följande:

Var på inskrivningen förra fredag och lämnade samtidigt blodprov för KUB. I tisdags var det dax för KUB UL. Då fick jag reda på att nån sorry språket mindre smart människa glömde att hämta alla blodprov/prov till labbet den fredag och alla prover har ruttnat!!!! Så vi fick inte reda på KUB siffror =(

Men enligt UL såg allt bra ut iaf. Bebisen dansade runt i magen och var på huvud hela tiden haha.

Vi blev erbjudna att lämna blod då igen men eftersom vi valde att göra NIPT och bekosta den själva, struntade vi det. Så i torsdags lämnade jag blod för NIPT och nu väntar spännande på resultatet som borde komma om ca 10-12 dagar.

Går in i v 14 imorgon, vikten är som innan och även alla kläder passar än =)

Mår illa då och då, hatar vissa lukter, och tvingar mannen att byta om efter han har ätit korv hahaha.

Gud så drygt! Men skönt att det finns fler som jag, dvs som kör både kub o nipt. Jag gjorde NIPT privat direkt i v10 så för oss blev KUB mer som en tidig anatomigranskning, typ japp det finns en hjärna, en magsäck, en urinblåsa o mkt annat. Så himla skönt!
  • Krusbärskompott
    MistyM skrev 2017-08-26 21:13:49 följande:

Är det extra säkert om man gör nipt också? 

Allt är ju relativt.

KUB ger en uppskattning på risken för tre trisomier (13, 18 o 21), typ 1:50 eller 1:10 000 eller liknande. Dock är den risksiffran bara korrekt i ca 90% av fallen, kan vara fel åt båda hållen.

NIPT är 99,8% säkert på trisomi 21 o nästan lika säkert på trisomi 13, 18 o könskromosomavvikelser. På vissa lab tittar de även på några enstaka mikrodeletioner. Och där får du inte en risksiffra utan bara svaret normalt eller onormalt.

Så är man som jag (extremt ångestdriven och med stort kontrollbehov, dessutom jobbar jag med sjuka barn) så kan det vara värt de 5-6000 det kostar att göra NIPT privat. I många landsting erbjuds numera NIPT om man får en hög risksiffra på KUB, men det är lite olika.

Men! Det finns ju ca miljoner olika extremt ovanliga genetiska avvikelser man inte kan se med vare sig kub eller nipt, så inget av dem är en hundraprocentig garanti för ett friskt barn.

Usch nu blev det deppigt. =(

De allra flesta barn som föds är friska, det är viktigt att komma ihåg. Jag glömmer det ibland. :/
  • Krusbärskompott
    Sofiiakarin skrev 2017-08-30 16:47:04 följande:

Magen börjar bli lite större nu.. men symtom är typ bara ömma bröst fortfarande. Inte känt växtvärk på veckor nu. Men magen putar. Ngn som känner samma? Går in i v13 på lördag. :) ska på ett till UL nästa vecka! Tänker bara hela tiden på att det ska vara dött o stannat i ngn vecka........ blä för denna oro.

Hur känner ni??? Är jag ensam i detta?

Gud nej du är inte ensam!

Jag mår som en prinsessa, lite flåsigare än vanligt bara. Känner inget i brösten, mår inte illa, inget i magen. Inte så kissnödig på natten längre...

Nu i 13+4 så börjar en del byxor bli tajta, ffa på kvällarna men det syns absolut inte på mig.

Var helt övertygad om att det skulle vara en MA på KUB för en v sedan men nej då, det låg en liten där o boxades...
  • Krusbärskompott
    Hoppsan2016 skrev 2017-08-31 12:51:51 följande:

Har du fått resultat från din? Vart gjorde du den?

Ja, gjorde NIPT i v 10+3 och fick svar redan 8 dagar senare så det gick tokfort. Inga avvikelser.

Bor i Skåne så kollade hur möjligheterna såg ut här nere och valde sedan Mama Mia eftersom de skickar till KI och för mig kändes det mycket bättre än att skicka till USA eller nån annanstans långt borta.

Jag ringde dit o fick tid samma dag, hon som bokade bara kollade att jag var medveten om kostnaden... När jag var där fick jag info om att det kunde ta upp till 16 dagar att få svar men det gick som sagt mycket fortare för mig. Tror det är väldigt olika beroende på vilken veckodag de tar emot provet, om det blir nåt trassel med analysen, hur mycket de har att göra etc etc.
  • Krusbärskompott
    MistyM skrev 2017-09-01 15:04:43 följande:

Magen har blivit stor, det är inget som att går att förneka längre. 

Är det första barnet? Jag berättade för min yogalärare igår, efter klassen där vi bara var fyra deltagare och jag hade tighta kläder och hon hade inte sett något... I 13+5...

Spännande att det kan vara så himla olika!

Tycker dock att jeansen sitter tight, men inte värre än när jag hade svullna tarmar alldeles i början.
  • Krusbärskompott
    Hoppsan2016 skrev 2017-09-01 23:54:51 följande:

Gjorde oxå på Mama mia i Stockholm då, och idag kollade ifall att, men inget =( Dag 8 idag. Kommer att kolla varje dag haha. Kollade ni kön? Vi ska göra det =)

Jag fick vänta i 2 veckor innan jag fick göra den, de ville att jag skulle vara inskriven först och det fanns inga tider innan =/

Vi valde att inte trycka på knappen där man avslöjar kön. Vi vill ha den överraskningen kvar till förlossningen. =)

Märkligt att det är så olika med tiderna?

Jag är inte inskriven på Mama Mia utan på det ställe som ligger närmast mitt hem. Men jag hade kanske tur som fick en tid samma dag?

Jag tog mitt prov på en onsdag och fick svar torsdagen efter. Vet flera som tagit på torsdagar o inte fått svar förrän tisdag-onsdag 2 v senare. Så det är nog olika.

Lycka till, det är en vidrig väntan!
  • Krusbärskompott

BAM!

Går in i trimester två idag. Känns som en härlig milstolpe. Och om jag tolkar det rätt äter trimester två den period som de flesta gravida mår som bäst?

Sammanfattar trimester ett:

Noll kräkningar.

Höll på att somna på jobbet i v6-7.

Rejält svimfärdig på nattpass runt v7-8.

Behövt kissa på nätterna (försvann för någon vecka sedan).

Extremt ömma bröst som inte direkt gjorde underverk för sexlivet (oxå borta nu).

Påtagligt flåsig o joggar nu långsamt fem km istället för det dubbla som jag brukar.

Bra resultat på NIPT o KUB. (Det viktigaste förstås.)

Vågen plus minus noll. Ingen mage än (första barnet).

Någon annan som vill sammanfatta sin första trimester? =)

• Krusbärskompott
    Hoppsan2016 skrev 2017-09-05 23:18:26 följande:

Vi fick svar igår =) Allt är bra, och vi kollade även könet. När det är barn nummer 5 så vill man veta hehe

Så skönt!
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?