Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat

Glinda från Oz skrev 2017-06-15 18:06:34 följande:
    Jag har fastnat i samma hjulspår och skulle behöver lite nya idéer på mat som är gott, går hyfsat snabbt att göra och är någorlunda nyttig. Jag äter gärna vegetariskt, men kött och fisk går bra också. Det här är vad jag ofta gör nu:

Sallad med blandande bönor (i tetrapack) fetaost, och olika grönsaker t.ex broccoli, majs, ärtor, oliver, groddar, paprika, tomat mm

Keldas färdiga soppa med något i så det blir mer mattigt, t.ex thaisoppan med kyckling och knäckebröd till

Makrill i tomatsås, kryddor, grönsaker och pasta

Börja laga lite mer från grunden, så slipper du dessa halv/helfabrikat som kan bli rätt tråkiga i längden.

• klyban
    Glinda från Oz skrev 2017-06-16 14:12:46 följande:
    Istället för att komma med pekpinnar får du gärna komma med tips! Det ända hel/halvfabrikatet jag räknade upp är dessutom keldasoppan.

Det är ingen pekpinne, utan ett råd att få en roligare mat.

Du sa även makrill i tomatsås.
    Du sa även böner i tetrapack.
    Och med soppan, så var det tre, det var därför jag skrev så .

Men som sagt vad, det är ett råd ingen pekpinne.För hade et varit en pekpinne, så hade jag klagat på vad du äter för halv/helfabrikat.
    Men ser inget att anmärka på med de du tog upp.

• klyban

Makrillen är tillagad med värme, tillsatt flertal råvaror.
    Bönorna är tillagad i värmen, tillsatt en del också, beroende på böna.
    Soppan lika så.
    Det är samtliga halv/helfabrikat, finns inget att säga överhuvudtaget om denna del.
    Vi kan, men hoppas inte, då det kommer helt förstöra tråden fullständigt.
    Och det är diskutera varför vi inte slaktar sin egen kossa och maler sitt eget mjöl, om nu man ska göra mat ifrån grunden.

Vill du ha nått enkelt och gott, så gör man tomatsås, spagetti och parmesan.
    Lök, vitlök fräsen försiktigt i 10min utan ta färg.
    I med tomater, låt puttra MINST 20min, men helst mer.
    Krydda av med salt, svartpeppar och 1tsk socker per burk tomater.
    Mixa, blanda med spagettin och rejält med parmesan(även en del till servering).
    En del kokar sin tomatsås i massor av timmar, men man säger 20min är absoluta minimum.
    Men sikta på 1h så blir det väldigt bra.

Eller så gör du den jag ska göra snart, som är nästa samma, fast med blomkål och pennepasta istället.
    Denna ska inte mixas.
    Blomkålen ska vara ordentligt al dente eller vad man nu säger, nästan krispig inuti.
    Lättast är koka blomkålen i lätt saltat vatten i 3min, då är det rejält krispig.
    Och sen med värmen ifrån pastan så går den lite längre, men fortfarande lätt krispig.
    Och nu när det ibland dyker upp billig sparris, så kan man köra sparrisgratäng.
    Om den är intressant så kan jag skriva upp det receptet, då den har lite moment som kanske bör följas.
    Den är pennebaserad, ricotta, sparris och en massa parmesan här med Skrattande
    Pparmesanen blandas med ägg och häller över gratängen, sen bra gratineras och äts.
    Galet gott om man gillar sparris((som ska vara färsk = ej burk), en rätt som inte görs gärna på vintern, då priserna på sparris kan vara rätt brutala ibland då.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2017-06-16 17:01:04 följande:
    Ha ha jag trodde jag var ganska så ensam om den idén. Fast jag har nudlar i stället för pasta. smile2.gif

Man hör den ibland.
    Älskar makrill i tomatsås, citron och rejält med vitpeppar på nån macka.
    Men gillar den inte varm alls.

• klyban
    Glinda från Oz skrev 2017-06-16 21:57:35 följande:
    På vilket sätt är krossade tomater mindre halvfabrikat än bönor på burk? Jag pratar om vanliga bönor utan tillsatser här, inte vita bönor i tomatsås. Och köpt pasta är väl halvfabrikat om något och ost är absolut ett helfabrikat.

Som jag sa bad jag om något SNABBT, något som ska koka i en timme är inte snabbt. Står du själv i köket 1 1/2-2 timmar per kväll?

Detta är ett måste, då det inte finns tomater som har den kvalitén som man kan önska.
    Det är knapp på sommaren man kan köpa tomater som håller tillräckligt kvalité.
    Enda för lösa detta är att odla själv, och det gör jag(dock går det jävligt trögt i år pga kylan som var lång i vår och försommar).
    Och vad är det som säger jag inte gör mina egna krossade tomater?

Och det gör jag, men inte så mycket jag skulle önska.

Det går snabbt och laga tomatsås, det ar väl 3min och skala hacka lök, något mindre med vitlöken, 2-3min i tid att lägga på lök/vitlöken och fräsa den.
    5min på att få fart på tomaterna, sen räcker med ett rörande.
    Sen ser jag du har stora svårigheter och läsa in vad jag skriver.
    Eller tycker du det var otydligt att man kan köra tomatsåsen i 20min?

Resten av tiden kan man göra annat.

Vet folk tex inbillar man inte kan göra revben på grillen bara för det tar 4 timmar, för såååå låååång tid vill man inte lägga på matlagning,
    Medans allt man gör är dra silverskinn, smetar på senap och sen rub, sen lägger man ca2min i timman och resten av tiden kan du göra vad faan du vill.
    Detta här man även med långkok "Åhhhh det tar så långt tid med långkok".
    Har inte ens susning folk inbillar sig såna här saker.
    Sen visst kan långkok vara väldigt arbetsintensivt också, men kommer dock alltid till en punkt där det sköter sig själv dock.
    Och har man en crock-pot, så behöver man inte ens hälsa på och röra i bottet då och då.

Ja, jag lägger mycket tid i köket, väldigt mycket.
    Men har inget emot och dra köpa mig en pizza eller mc heller.

En som blivit en barnfavorit, som jag hitta på när jag var 10.
    Det är knaperstekta bacon, ta bort, frästa superfinhackad lök i baconfettet en kort stund.
    I med en lite vatten, reducera nån minut, en rejäl skvätt med heinz och avsluta med kräm fräs.
    Och sen tar man bort det från plattan när första bubblorna kommer, då detta er en annan smak om man kokar cräm fräsen.
    Och under tiden har man kokat spagettin.
    Ofta hinner man före spagettin, så en snabb en.

Jag mjölkar inte kossan och syrar mjölken till cräm fräs, om nu du undrar hahahah Flört
    Dock har jag försökt par ggr, men aldrig fått till det så bra(på BÄGGE).

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2017-06-17 00:50:03 följande:
    Tomatsås behöver absolut inte kokas i en timma för att bli bra. Gör ofta min egen tomatsås och brukar aldrig koka den så länge.

Du kan testa göra linssoppa, bönpasta + valfri sås + mozzarella i småbitar, eller wraps med valfri fyllning. Rostad eller ångkokad sötpotatis är också jättegott. Butternut squash likaså.

Jag brukar ha ugnsrostade kikärtor, hummus och kale chips till typ allt. Går fort, och är nyttigt. Gör ju också de flesta andra maträtter lite roligare.

Det jag sa att det krävs 20min, 1h var valfritt.
    Kokar själv den sällan 1h, då jag gör denna som snabbmat och plus pga den är en lågarbetsintensiv rätt och snabb.
    Man kan göra den nästan lika snabbt som det tar koka upp och koka spagettin.
    För mig är detta snabbt.

Men ta du och diskutera detta med tomatsås med en som har en puritansk syn på tomatsås.
    Du kommer dunka huvudet i väggen, för här pratar vi inte om någon snabbt som 1h, en del pratar om dygn där.
    Och du har alltid fel också i dessa diskussioner, så skippa en sådan diskussion Flört
    Finns en annan rätt som en del är galet jobbiga med också och det är carbonara.
    Det kan nå en aggressiv nivå när vi har flera som kommer in och minsann att just deras de gör är en äkta carbonara.
    Själv är jag inte så knusslig på den, så kan göra med grädde eller äggulor, då det är gott bägge.

• klyban
    taquine skrev 2017-06-16 18:57:53 följande:
    Ibland är det gott varmt, polarbröd , makrill i tomatsås , västerbottenost eller dyl och en skivad tomat . In i ugn eller micro några minuter.

När jag vill ha en snabb middag/lunch så sätt på pastavatten , skiva purjo och skinka, släng i stekpanna tillsammans med en burk champinoner samt creme fraiiche och en klick stark senap. Ät med valfri pasta;)Mums...och inte speciellt onyttigt.

Det är bara fel nått på mina smaklökar här, för jag får en metallisk smak i munnen, ingen aning varför.
    Men ni som äter denna säger ju det är kanongott, så får tro på er såklart.
    Då jag älskar ju makrillen i tomatsåsen annars.

En snabbis jag kör ibland(som jag av någon konstig anledning börja tänka på), det är koka pastan och sen slänga i saker som blomkål, haricoverts och sen nått protein som en god korv eller finhackad skinka.(tar bara en av varje, men går säkert skicka i mer och bli gott).
    Sen bara smör, parmesan och svartpeppar, och sen är det tyst i ett gäng minuter Skrattande

• klyban
    modsey skrev 2017-06-17 13:04:12 följande:
    Pasta med pesto. Burk fungerar men hemgjord är så klart godare.
    Pasta med hemkokt tomatsås och riven parmesanost
    Vegetarisk lasagne med zucchinin o västerbottenost.
    Blomkålssoppa
    Risotto med svamp eller sparris.
    Ost o lökpaj
    Ugnsomelett med kantarellestuvning
    Och jo tomatsås är godare om den får puttra en timme!;)

Testa denna, den är galet god.
    www.chowhound.com/recipes/savory-onion-and-leek-tart-10709
    Och vill man ha ost i, så varför inte några dl västerbottenost, men har inte gjort ändringar på denna perfektion.
    Har märkt det är svårsaltat, och går oftast åt betydligt mer färska kryddor och svartpeppar.
    Så smaka många ggr innan du blir nöjd, då den kräver en del uppmärksamhet av en innan man når till målet.

• klyban
    Hanky Panky skrev 2017-06-17 13:26:50 följande:
    Snabbt för mig är max 20 min från att man öppnar kylskåpet/skafferiet till maten ligger klar på tallriken. Längre tid än så vill jag inte lägga på matlagning. Så hemma hos mig blir det mycket hel och halvfabrikat tyvärr.

Har du såna korta tips?

Man kan göra en helt okey tomatsås under tiden pastan blir klar.

Denna som jag kallade barnfavorit är en sådan, sen om den passar dig är en annan sak.

Rökt lax(kallrökt) i citronsås klarar man på rätt kort tid, och är gott.
    Det handlar bara om fräsa lök, och skicka i citron, cräm fräs krydda upp, och sen slänga laxen det sista man gör innan man äter.
    För annars försvinner laxen, och det tycker är tråkigt.
    Har en del varianter, men tar en enkel.
    Måttangivelser är tyvärr kanske inte de bästa, då jag sällan använder mig av såna i matlagning av denna typ.

Fräs en liten lök i olja utan att bli färgad.
    Skicka i kräm fräs, citron zest och fiskbuljong, puttra upp, tillsätt pasta vatten(bör vara mot slutet av pastans koktid, så det har lite högre stärkelse innehåll).
    Reducera lite, sedan smaka av med citron och svartpeppar
    Och det absolut sista så komemr laxen, som kan få 10-15sek för bli varm.
    Och pasta tycker jag tagliatelle passar bäst på denna.
    Vill man ha lite mer färg, så kan man ta lite dill, eller superfinhacka röd paprika.
    Hoppas jag inte glömt nått nu, säger så pga jag springer runt som en skållad råtta och gör "700" saker samtidigt, plus skriver här :p
    Så ursäktar om nått blir tokigt.

Ungefärliga måttangivelser för två portioner, men såna som inte äter såna portioner ökar givetvis upp mängden.
    Och gillar man sås, så kan man dubbla det mesta.
    1 lök
    3dl crämfräs
    Citron zest
    ~0,5dl pastavatten.
    1/4-1/2 dels fiskbuljong tärning, det är saltet som avgör hur mycket man kan ta, så bättre ta för lite och sen Skicka i mer om saltet är inte tillräckligt efter pasta vattning.
    Smaka av med citron jos, svartpeppar och eventuellt salt eller mer fiskbuljong.
    Fungerar med annan fisk också, gjort den på torsk också och det blev fint det med.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2017-06-17 14:02:33 följande:
    Jag värmer inte makrillen i tomatsås.
    Endast nudlarna jag kokar genom absorbent metoden,  och även grönsakerna förväller jag, blandar upp sedan i en djup tallrik.

Så makrillen är lite som tillbehör menar du?
    Kan inte förklara min aversion till varm makrill i tomatsås.
    Men när man fiskat makrill och äter, så är ju den alltid varm, även när man gjort en kreolsk makrillgryta som tomat även ingår.

Som sagt vad har ingen aning varför jag känner så här.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2017-06-17 14:54:33 följande:
    Det många glömmer i denna tråd är att allt man köper i affären är faktiskt hel-/halvfabrikat. Och det inkluderar de färska grönsakerna och frukten i butiken.

Så ni som säger att ni "minsann lagar mat" från grunden samtidigt som ni slår er för bröstet över er egen duktighet.
    Bor ni på en självproducerad bondgård, slaktar djuren själva och styckar dem. Mjölkar korna och kärnar smöret själva? Odlar ni grönsakerna själva med?
    ">Stånka korv också
    ?
    Jasså inte?
    Då kanske det är dags att ni inser att ni använder en hel del hel-/halvfabrikat fast ni "lagar mat från grunden", då ni handlar ju i närmsta butik alla dessa ingredienser ni behöver.

Nu skall jag ta en kopp halvfabrikat, med en skvätt helfabrikat.

Jo, jag är medveten om att många tar denna till svart och vitt.
    Dock är de få saker som jag inte åtminstone prövat själv, så känner mig trygg i frågan.
    Men visst är det så, vi köper en del halvfabrikat, som mjöl och att någon plockat tomaten åt mig.
    Då mina tomater har någon vecka innan de blir klara.

• klyban
    Aniiee skrev 2017-06-17 16:27:34 följande:
    ot fråga, men varför är det så svårt att stava till västerbottenSost?

Ingen aning.
    Men så många som skriver fel, så kanske det blir en egen stavning där till slut.
    Googla var ju mängder där utan "S".
    Men man får väl ta sig i kragen Flört

• klyban
    EnAnonumius skrev 2017-06-17 18:30:16 följande:
    Och jag väntar på att mina smultron skall bli klara som jag har ute på min lilla uteplats i en 3x3x0.70m blomlåda. smile2.gif

Hehe, smultron är gott som faan.
    Glömmer aldrig när jag som 8-9åring hade bestämt mig att göra en smultrontårta, vi hade enorma mängder på vår tomt.
    Men lyckades aldrig göra denna tårta då, eller ens efteråt.
    Då det mesta hamna i magen Tungan ute

Har en kruka med gräslök ståendes ute året om, blir nog lagom till midsommar och klippa ned den.

• klyban
    Mor till Ella skrev 2017-06-17 18:41:14 följande:
    Ostgratinerad broccoli eller blomkål är något vi äter ofta. Byter ut pasta, ris och potatis mot det.
    Grillad kyckling/kött, ostgratinerad broccoli och beasås. Det är så gott.
    Laxfile med ostgratinerad blomkål och keso.

Ahh den är god snabb och enkel, men behöver nått protein till.
    Jag slänger ned blomkålen i kokande vatten i 30sek.
    Grädde, svartpeppar, ost och salt.
    Och ibland även timjan eller krydda jag är sugen på just den dagen.
    Sen in i ugnen som får högsta möjliga temperatur jag kan få, kör tills det är bra färg och det går fort.

• klyban
    Aniiee skrev 2017-06-17 18:08:46 följande:
    =P

Det är nog lite så att hjärnans vilja att göra det så enkelt som möjligt som spökar här. det heter något, men ovanligt nog har jag glömt vad..... Skyller på värmen....

Hatar dessa 10graders temperatur ökningarna, tar mig flera dar och vänja mig.
    Och sen har man vant sig, då blir det kallt igen :p

• klyban

Nu ska jag röka lax, kunde inte börja innan värmen gick ned, då kallrökt måste vara under 25 eller vad det nu är.
    Kan vara 28 grader också, men skitsamma tillräckligt kallt nu.
    Röka lax ska man undvika och göra, de det tar närmare ett dygn i saltlag, och metoden jag använder tar 18-24h.
    Hmm, kom nu på att det är en havsöring :$
    Men dom går röka också :D

Svar på tråden Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat