• Glinda från Oz

Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat

Jag har fastnat i samma hjulspår och skulle behöver lite nya idéer på mat som är gott, går hyfsat snabbt att göra och är någorlunda nyttig. Jag äter gärna vegetariskt, men kött och fisk går bra också. Det här är vad jag ofta gör nu:

Sallad med blandande bönor (i tetrapack) fetaost, och olika grönsaker t.ex broccoli, majs, ärtor, oliver, groddar, paprika, tomat mm

Keldas färdiga soppa med något i så det blir mer mattigt, t.ex thaisoppan med kyckling och knäckebröd till

Makrill i tomatsås, kryddor, grönsaker och pasta

• Svar på tråden Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat
  • Eidnj11937

Sötpotatissoppa med kokosmjölk och röda linser

Vitkål i ugnen med fetaostbiffar

Zucchinitagliatelle med köttfärssås

Stekt lax med blomkålsgratäng

Halloumipanerad kyckling med sallad med broccoli, sockerärtor och morot.

Bananpannkakor med fruktsallad och kesella

• Elm96

Stek tärningar av zucchini med färsk vitlök, salt, peppar och någon annan krydda du gillar. Stek till zucchinin mjuknat. Mixa zucchinin med en stavmixer och tillsätt en skvätt grädde. Stek halloumi i små bitar och blanda allt tillsammans med den pastan du gillar bäst - suuuuupergott och tar endast 10-15 min!

• FuckGoggleAskMe

Potatissoppa: småskuren potatis, purjolök, broccolistjälkar, morötter osv kokade i buljong, och sedan mosat. Och lite peppar.

• klyban
    Glinda från Oz skrev 2017-06-15 18:06:34 följande:
    Jag har fastnat i samma hjulspår och skulle behöver lite nya idéer på mat som är gott, går hyfsat snabbt att göra och är någorlunda nyttig. Jag äter gärna vegetariskt, men kött och fisk går bra också. Det här är vad jag ofta gör nu:

Sallad med blandande bönor (i tetrapack) fetaost, och olika grönsaker t.ex broccoli, majs, ärtor, oliver, groddar, paprika, tomat mm

Keldas färdiga soppa med något i så det blir mer mattigt, t.ex thaisoppan med kyckling och knäckebröd till

Makrill i tomatsås, kryddor, grönsaker och pasta

Börja laga lite mer från grunden, så slipper du dessa halv/helfabrikat som kan bli rätt tråkiga i längden.

• kvarnfot

Kyckling! Tex kycklinglår kostar bara 25kr/kg i fryst form. Bara att krydda och in i ungnen.

• Glinda från Oz
    klyban skrev 2017-06-16 12:01:17 följande:

Börja laga lite mer från grunden, så slipper du dessa halv/helfabrikat som kan bli rätt tråkiga i längden.

Istället för att komma med pekpinnar får du gärna komma med tips! Det ända hel/halvfabrikatet jag räknade upp är dessutom keldasoppan.
  • Anonya

Jag har precis inmundigat couscous, kyckling i form av pålägg, hårdkokt ägg, ärter och keso. Lätt att ta till då man inte har något annat hemma, mycket lätt- och snabblagat, rätt hälsosamt och i mitt tycke även gott. 

• klyban
    Glinda från Oz skrev 2017-06-16 14:12:46 följande:
    Istället för att komma med pekpinnar får du gärna komma med tips! Det ända hel/halvfabrikatet jag räknade upp är dessutom keldasoppan.

Det är ingen pekpinne, utan ett råd att få en roligare mat.

Du sa även makrill i tomatsås.
    Du sa även böner i tetrapack.
    Och med soppan, så var det tre, det var därför jag skrev så .

Men som sagt vad, det är ett råd ingen pekpinne.För hade et varit en pekpinne, så hade jag klagat på vad du äter för halv/helfabrikat.
    Men ser inget att anmärka på med de du tog upp.

• Glinda från Oz
    klyban skrev 2017-06-16 14:59:44 följande:

Det är ingen pekpinne, utan ett råd att få en roligare mat.

Du sa även makrill i tomatsås.

Du sa även böner i tetrapack.

Och med soppan, så var det tre, det var därför jag skrev så .

Men som sagt vad, det är ett råd ingen pekpinne.För hade et varit en pekpinne, så hade jag klagat på vad du äter för halv/helfabrikat.

Men ser inget att anmärka på med de du tog upp.

Bönor i tetrapack och makrill är varken hel- eller halvfabrikat. På vilket sätt blir det bättre om jag köper torra bönor och blötlägger och kokar själv?

Jag kan inte se att du kom med något råd alls, jag såg inget mattips i ditt inlägg.
Svar på tråden Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat