Inlägg från: Upprepade missfall |Visa alla inlägg
  • Upprepade missfall

Sorgen

Ronyah skrev 2017-06-13 10:38:01 följande:

Hade absolut gått privat men har ingen aning om hur det går till, vad det kostar, vad dom måste veta, hur stor är egentligen chansen för att det skulle lyckas... Hur gick det för er?

Är du säker på att ni inte har rätt till hjälp ändå? Som jag fått höra har man rätt till hjälp om man inte har något barn gemensamt, även om man har barn med annan. Men det kanske bara gäller om det bara är en partner som har barn sen innan? :/ Du skriver att dina kromosomer inte vill. Vet du att du har en kromosomavvikelse? För isf borde ni ju ha rätt till pgd eller vad de heter? Annars finns det ju många fler orsaker till missfall än kromosomer.

Har oxå gått igenom flera missfall så ja vet vad du känner :( Är för tillfället på jakt efter ett nytt +, som inte verkar vilja komma :/ Men o andra sidan känns det ju nästan meningslöst att ens få det där +et på stickan, då de ändå aldrig blir mer än ett + o sen är det över..!

Hoppas kroppen fixar det själv snart iaf så du slipper tabletter. Kramar
  • Upprepade missfall
    Ronyah skrev 2017-06-13 11:50:25 följande:

Man kan få hjälp om en utav oss hade varit barnlös, men så länge båda har varsitt barn så anses vi inte ha "rätt" till ett gemensamt barn, eller hjälpen till ett gemensamt barn.

Jag har gått utredning och vet att jag har en kromosomavvikelse, min son som fyller 13 i år var ett "turbarn" efter det har jag haft 1-2 MF så gott som varje år.

Förstår precis hur du menar med +et, jag tror inte att jag pallar fler MF. Min Man vill att vi ska fortsätta försöka men det gör ju så ont i själen vid varje MF, jag tycker dom bara blir värre och värre.

Åh fy för att gå igenom så många mf! Jag har "bara" fått 4 än så länge, under 4 år av försök :/

Men om du fått kromosomavvikelse bekräftat, nämnde dom inget för er om pgd då? Men eftersom ni har ett gemensamt så får ni kanske inte göra det i sverige ändå, och det är ju verkligen inga småpengar det handlar om ens vid vanlig ivf.. :/ Jag har som du märker inga närmare kunskaper kring ämnet. Men det kan ju vara värt att ringa nån klinik och fråga om hur man går till väga eller vart man vänder sig om man behöver göra pgd för att kunna få ett barn. De borde ju ha nån form av koll iaf och kunna vägleda er lite, även om det är så att ni behöver betala själva för det.
  • Upprepade missfall
    Nykär15 skrev 2017-06-13 12:40:35 följande:

Såg nu att du vet om ett fel i dina kromosomer. Men det finns hjälp att få, men tror du behöver vända dig utomlands, ex Riga där de gör kromosomtester på embryon innan de återförs, läs i trådar som IVF/ÄD Riga eller liknande i kategorin Svårt att få barn. Hade det som ett sista alternativ att vända oss utomlands om det inte hade funkat med IVF i Sverige....kostar nog ungefär samma som vid privat i Sverige, lite extra då för PGE som jag tror det heter att titta på kromosomerna hos embryot, tror det var 30.000 kr extra. Men då vet man å andra sidan att det är ett friskt embryo man återför, I stället för besvikelsen med missfall efter missfall pga något är fel på dem...

Tror inte ni kan få den hjälpen ni söker i Sverige ännu då de inte gör PGE här ännu på embryon, de återför de som de tycker ser bra ut bara och som delat sig bra, men alltså ingen garanti för att de är friska

Det erbjuds i sverige oxå vid speciella fall. Vet att åtminstonde 1 av karolinska sjukhusen i sthlm gör det. Frågan är dock om man har rätt att få det gjort om man redan har ett gemensamt barn. Eftersom att det är ett sjukhus och inte en ivf-klinik så är jag tveksam på om det går att köpa sig till försök där. Men det är ju värt att kolla upp det iaf.
  • Upprepade missfall
    Nykär15 skrev 2017-06-13 13:41:16 följande:

Tror överlag det är svårt att få någon hjälp med barnfrågan när man redan har varsitt barn vad jag förstått. Helst via landstinget och med en så svår teknik som det ännu är och som erbjuds på så få ställen ännu. 

Jo så är det väl tyvärr :/ Men som du säger så finns ju Riga som verkar vara jättebra. Tyvärr blir det ju en pengafråga helt plötsligt, om man ska kunna få barn eller inte när man behöver sån hjälp. Har man inte pengarna så är det kört typ.. Känns ganska orättvist, att det ska behöva handla om pengar vem som ska få chansen att bli förälder eller inte om man inte har turen att lyckas på egen hand.
Svar på tråden Sorgen