• Ronyah

Sorgen

Idag var jag på VUL, enligt uträkning från sista mens gick jag in i v9 (8+0) idag.

Fick ett positivt gravtest 31/5, min cykel är i genomsnitt på 36 dagar, ibland 31 å nån gång 41.

Det fanns inga hjärtslag, och enligt mätningarna skulle jag varit i v4-5, pga det positiva testet så kunde hon nästan garantera ett MF, eftersom det borde ha varit större.

Så här ligger Jag, hemma på soffan och laddar inför skolavslutning. Och bara väntar på att kroppen ska göra sitt jobb. Ännu ett MF. Mer sorg.

Blodprov fick jag lämna, och ett till på fredag för att vara säker på att hcg går neråt, nytt VUL nästa vecka på onsdag om inte kroppen tagit hand om det själv så får jag tabletter som hjälp.

Jag vill så desperat få ett till barn, jag är så ledsen över att mina kromosomer inte vill.. Ingen hjälp kan vi få trots många upprepade MF, eftersom vi båda har varsitt barn, så har vi ingen rätt till hjälp. Hur sjukt är inte det...

(Ja, vi har turen att ha varsitt barn, men allt är inte som en dans på rosor..)

• Svar på tråden Sorgen
  • Nykär15
    Ronyah skrev 2017-06-13 10:24:41 följande:

Idag var jag på VUL, enligt uträkning från sista mens gick jag in i v9 (8+0) idag.

Fick ett positivt gravtest 31/5, min cykel är i genomsnitt på 36 dagar, ibland 31 å nån gång 41.

Det fanns inga hjärtslag, och enligt mätningarna skulle jag varit i v4-5, pga det positiva testet så kunde hon nästan garantera ett MF, eftersom det borde ha varit större.

Så här ligger Jag, hemma på soffan och laddar inför skolavslutning. Och bara väntar på att kroppen ska göra sitt jobb. Ännu ett MF. Mer sorg.

Blodprov fick jag lämna, och ett till på fredag för att vara säker på att hcg går neråt, nytt VUL nästa vecka på onsdag om inte kroppen tagit hand om det själv så får jag tabletter som hjälp.

Jag vill så desperat få ett till barn, jag är så ledsen över att mina kromosomer inte vill.. Ingen hjälp kan vi få trots många upprepade MF, eftersom vi båda har varsitt barn, så har vi ingen rätt till hjälp. Hur sjukt är inte det...

Usch...beklagar verkligen...vet sorgen över missfall och MA....jag har två barn sen innan, min sambo inga. Pga min ålder fick inte vi heller nån hjälp,..så vi har fått gå privat och betala för det. 

Kanske kan ni med vända er privat i stället? 

Kram Hjärta

• Nallil66
    Ronyah skrev 2017-06-13 10:24:41 följande:

Fy lider med dig!

Min bästa mardröm nu när vi väntar på vul.

Om man får fråga, när du tänker tillbaka kan du koppla när du fick missfallet? Om du hade nån symtom el nått?
  • Ronyah
    Nykär15 skrev 2017-06-13 10:27:44 följande:

Usch...beklagar verkligen...vet sorgen över missfall och MA....jag har två barn sen innan, min sambo inga. Pga min ålder fick inte vi heller nån hjälp,..så vi har fått gå privat och betala för det. 

Kanske kan ni med vända er privat i stället? 

Kram 

Hade absolut gått privat men har ingen aning om hur det går till, vad det kostar, vad dom måste veta, hur stor är egentligen chansen för att det skulle lyckas... Hur gick det för er?
  • Ronyah
    Nallil66 skrev 2017-06-13 10:36:27 följande:

Fy lider med dig!

Min bästa mardröm nu när vi väntar på vul.

Om man får fråga, när du tänker tillbaka kan du koppla när du fick missfallet? Om du hade nån symtom el nått?

Jag har fortfarande alla graviditetssymptom, ömma bröst, kissar en gång i halvtimmen, trött som en tonfisk, smått illamående... hon så att det är naturligt då hormonerna fortfarande finns kvar i kroppen.

Men jag hade ett riktigt skarpt knivhugg i vänster sida förra onsdagen, tidigt på morgonen. Jag trodde att allt skulle gå fel då, men inget hände. Jag trodde att allt skulle vara bra. Nu ska man bara vänta på att allt ska komma ut..
  • Upprepade missfall
    Ronyah skrev 2017-06-13 10:38:01 följande:

Hade absolut gått privat men har ingen aning om hur det går till, vad det kostar, vad dom måste veta, hur stor är egentligen chansen för att det skulle lyckas... Hur gick det för er?

Är du säker på att ni inte har rätt till hjälp ändå? Som jag fått höra har man rätt till hjälp om man inte har något barn gemensamt, även om man har barn med annan. Men det kanske bara gäller om det bara är en partner som har barn sen innan? :/ Du skriver att dina kromosomer inte vill. Vet du att du har en kromosomavvikelse? För isf borde ni ju ha rätt till pgd eller vad de heter? Annars finns det ju många fler orsaker till missfall än kromosomer.

Har oxå gått igenom flera missfall så ja vet vad du känner :( Är för tillfället på jakt efter ett nytt +, som inte verkar vilja komma :/ Men o andra sidan känns det ju nästan meningslöst att ens få det där +et på stickan, då de ändå aldrig blir mer än ett + o sen är det över..!

Hoppas kroppen fixar det själv snart iaf så du slipper tabletter. Kramar
  • Ronyah
    Upprepade missfall skrev 2017-06-13 11:00:15 följande:

Är du säker på att ni inte har rätt till hjälp ändå? Som jag fått höra har man rätt till hjälp om man inte har något barn gemensamt, även om man har barn med annan. Men det kanske bara gäller om det bara är en partner som har barn sen innan? :/ Du skriver att dina kromosomer inte vill. Vet du att du har en kromosomavvikelse? För isf borde ni ju ha rätt till pgd eller vad de heter? Annars finns det ju många fler orsaker till missfall än kromosomer.

Har oxå gått igenom flera missfall så ja vet vad du känner :( Är för tillfället på jakt efter ett nytt +, som inte verkar vilja komma :/ Men o andra sidan känns det ju nästan meningslöst att ens få det där +et på stickan, då de ändå aldrig blir mer än ett + o sen är det över..!

Hoppas kroppen fixar det själv snart iaf så du slipper tabletter. Kramar

Man kan få hjälp om en utav oss hade varit barnlös, men så länge båda har varsitt barn så anses vi inte ha "rätt" till ett gemensamt barn, eller hjälpen till ett gemensamt barn.

Jag har gått utredning och vet att jag har en kromosomavvikelse, min son som fyller 13 i år var ett "turbarn" efter det har jag haft 1-2 MF så gott som varje år.

Förstår precis hur du menar med +et, jag tror inte att jag pallar fler MF. Min Man vill att vi ska fortsätta försöka men det gör ju så ont i själen vid varje MF, jag tycker dom bara blir värre och värre.
  • Nykär15
    Ronyah skrev 2017-06-13 10:38:01 följande:

Man kollar vad det är för kliniker som finns i ens område och ringer dem för ett samtal där man går igenom all historik, planerar in provtagningar och pratar om vad för alternativ det finns. Du skriver något om kromosomer, har du något känt kromosomfel i ditt eller mannens fall som ni vet om som påverkar en graviditet? 

Vi blev stimulerade några cykler utan framsteg, så bokade in oss på IVF och köpte ett 3-försökspaket för ca 80.000 kr..men fick plus på stickan bara 4 dgr innan vi skulle starta upp IVF:en så fick avboka den i sista sekund, alla mediciner och allt var uthämtad och det var en cykel utan någon stimulering i väntan på IVF. Nu är vi gravida i v 15 i morgon och hoppas vi når hela vägen fram denna gången Hjärta

• Nykär15
    Ronyah skrev 2017-06-13 11:50:25 följande:
    Man kan få hjälp om en utav oss hade varit barnlös, men så länge båda har varsitt barn så anses vi inte ha "rätt" till ett gemensamt barn, eller hjälpen till ett gemensamt barn.

Jag har gått utredning och vet att jag har en kromosomavvikelse, min son som fyller 13 i år var ett "turbarn" efter det har jag haft 1-2 MF så gott som varje år.

Förstår precis hur du menar med +et, jag tror inte att jag pallar fler MF. Min Man vill att vi ska fortsätta försöka men det gör ju så ont i själen vid varje MF, jag tycker dom bara blir värre och värre.

Såg nu att du vet om ett fel i dina kromosomer. Men det finns hjälp att få, men tror du behöver vända dig utomlands, ex Riga där de gör kromosomtester på embryon innan de återförs, läs i trådar som IVF/ÄD Riga eller liknande i kategorin Svårt att få barn. Hade det som ett sista alternativ att vända oss utomlands om det inte hade funkat med IVF i Sverige....kostar nog ungefär samma som vid privat i Sverige, lite extra då för PGE som jag tror det heter att titta på kromosomerna hos embryot, tror det var 30.000 kr extra. Men då vet man å andra sidan att det är ett friskt embryo man återför, I stället för besvikelsen med missfall efter missfall pga något är fel på dem...

Tror inte ni kan få den hjälpen ni söker i Sverige ännu då de inte gör PGE här ännu på embryon, de återför de som de tycker ser bra ut bara och som delat sig bra, men alltså ingen garanti för att de är friska

• Upprepade missfall
    Ronyah skrev 2017-06-13 11:50:25 följande:

Åh fy för att gå igenom så många mf! Jag har "bara" fått 4 än så länge, under 4 år av försök :/

Men om du fått kromosomavvikelse bekräftat, nämnde dom inget för er om pgd då? Men eftersom ni har ett gemensamt så får ni kanske inte göra det i sverige ändå, och det är ju verkligen inga småpengar det handlar om ens vid vanlig ivf.. :/ Jag har som du märker inga närmare kunskaper kring ämnet. Men det kan ju vara värt att ringa nån klinik och fråga om hur man går till väga eller vart man vänder sig om man behöver göra pgd för att kunna få ett barn. De borde ju ha nån form av koll iaf och kunna vägleda er lite, även om det är så att ni behöver betala själva för det.
  • Upprepade missfall
    Nykär15 skrev 2017-06-13 12:40:35 följande:

Såg nu att du vet om ett fel i dina kromosomer. Men det finns hjälp att få, men tror du behöver vända dig utomlands, ex Riga där de gör kromosomtester på embryon innan de återförs, läs i trådar som IVF/ÄD Riga eller liknande i kategorin Svårt att få barn. Hade det som ett sista alternativ att vända oss utomlands om det inte hade funkat med IVF i Sverige....kostar nog ungefär samma som vid privat i Sverige, lite extra då för PGE som jag tror det heter att titta på kromosomerna hos embryot, tror det var 30.000 kr extra. Men då vet man å andra sidan att det är ett friskt embryo man återför, I stället för besvikelsen med missfall efter missfall pga något är fel på dem...

Tror inte ni kan få den hjälpen ni söker i Sverige ännu då de inte gör PGE här ännu på embryon, de återför de som de tycker ser bra ut bara och som delat sig bra, men alltså ingen garanti för att de är friska

Det erbjuds i sverige oxå vid speciella fall. Vet att åtminstonde 1 av karolinska sjukhusen i sthlm gör det. Frågan är dock om man har rätt att få det gjort om man redan har ett gemensamt barn. Eftersom att det är ett sjukhus och inte en ivf-klinik så är jag tveksam på om det går att köpa sig till försök där. Men det är ju värt att kolla upp det iaf.
  • Nykär15
    Upprepade missfall skrev 2017-06-13 13:31:48 följande:
    Det erbjuds i sverige oxå vid speciella fall. Vet att åtminstonde 1 av karolinska sjukhusen i sthlm gör det. Frågan är dock om man har rätt att få det gjort om man redan har ett gemensamt barn. Eftersom att det är ett sjukhus och inte en ivf-klinik så är jag tveksam på om det går att köpa sig till försök där. Men det är ju värt att kolla upp det iaf.
    Tror överlag det är svårt att få någon hjälp med barnfrågan när man redan har varsitt barn vad jag förstått. Helst via landstinget och med en så svår teknik som det ännu är och som erbjuds på så få ställen ännu. 
  • Upprepade missfall
    Nykär15 skrev 2017-06-13 13:41:16 följande:

Tror överlag det är svårt att få någon hjälp med barnfrågan när man redan har varsitt barn vad jag förstått. Helst via landstinget och med en så svår teknik som det ännu är och som erbjuds på så få ställen ännu. 

Jo så är det väl tyvärr :/ Men som du säger så finns ju Riga som verkar vara jättebra. Tyvärr blir det ju en pengafråga helt plötsligt, om man ska kunna få barn eller inte när man behöver sån hjälp. Har man inte pengarna så är det kört typ.. Känns ganska orättvist, att det ska behöva handla om pengar vem som ska få chansen att bli förälder eller inte om man inte har turen att lyckas på egen hand.
  • Nykär15
    Upprepade missfall skrev 2017-06-13 14:01:00 följande:
    Jo så är det väl tyvärr :/ Men som du säger så finns ju Riga som verkar vara jättebra. Tyvärr blir det ju en pengafråga helt plötsligt, om man ska kunna få barn eller inte när man behöver sån hjälp. Har man inte pengarna så är det kört typ.. Känns ganska orättvist, att det ska behöva handla om pengar vem som ska få chansen att bli förälder eller inte om man inte har turen att lyckas på egen hand.
    Nä den frågan tycker jag med är orättvis, men förstår att man ändå har prio på att kunna hjälpa så många som möjligt att få ETT barn via landstinget, hade inte köerna eller kostnaderna varit så höga så kanske man kunnat få mer hjälp även till syskon osv....Så nej, blir tyvärr så att de som har råd att betala kan göra det...
  • UndrandeSökare

Ronyah - Kan du tänka dig äggdonation och eller spermadonation? Isåfall kan man få hjälp hos AvaRiga i Lettland upp till man är 50år. I Riga är det tillåtet att göra dubbeldonation (till skillnad från i Sverige där man bara får göra ett alternativ).

Man kan också göra PGS där (Pree genetic screening) då tar man ut en cell från varje 5 dagars embryo och gör kromosomanalys och alla onormala kastas direkt så endast de normala sätts in (och fryses in)

De har en bra hemsida med info och priser på svenska.

Man kan lätt komma i kontakt med dem genom att gå in på deras hemsida under kontorstid och börja chatta med någon av deras koordinatorer.

Det tar bara en timme att flyga till Riga från Arlanda, man kan också åka dit med båt och kliniken har inga väntetider.

• Ronyah

Jag har kollat upp Riga, men som någon skrev så blir det ju verkligen en pengafråga. Självklart så hade jag inte ens tvekat OM jag hade haft den summan att punga ut med en gång. Men tyvärr så har man varit ung och dum och samlat på sig skulder så lån är uteslutet.

Vi får börja spara och se hur långt vi kommer :) 

Jag fyller ju "bara" 32 i år och då är det ju ett tag kvar till 50 ;)

Jag vet inte om det är någon idé med pergotime, trombyl och allt vad det heter eftersom det är en kromosomavvikelse det handlar om...?

Jag undrar dock när kroppen tar hand om detta, alla mina MF har skett max en vecka efter positivt test. Det känns lite surt att gå runt å känna sig gravid utan att något växer där inne :( 

• Tumvante

Vill ni betala så kan man även åka över sundet till Vitanova i Köpenhamn. Vet iaf andra danskor som fått hjälp där, men visst gratis är det inte. Är själv glad att danskarna tycker att man ska få hjälp med barn nr 2. Det är den båten jag sitter i - så jag slipper gå till privat nu, men vill jag ha en trea (förutsatt att vi får en tvåa) vänder jag mig till det privata om jag mister många ggr igen...

Men men... projekt nr 2 här som sagt!

Svar på tråden Sorgen