• Längtar17

Inget till ET

Hej!

Efter 6 inseminationer har jag nu startat ivf-processen. Vid ägguttag i torsdags tog dom ut 2 ägg. Ringde igår och ett var befruktat, det andra skadat. Imorse ringde dom och sa att det befruktade ägget inte delat sig som det skulle. Hon frågade om jag vill att dom fortsätter odla för att se hur det ser ut på tisdag.

Har ni erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Inget till ET
  • Längtar17

Inser att jag nog ställde en för smal fråga. Finns det någon med erfarenhet av att få ut få ägg och inte få nåt tillbaka/till frysen?

• Snuttis2

Håller tummarna för dig men hoppas att det är okej att jag ändå Är ärlig med sannolikhet till ett positivt resultat! Är själv ivf och gjort flera behandlingar så lite har jag lärt mig lite under åren.

Gällande odling finns ingen tydlig statistik men det hävdas att långtidsodling ca 5 dagar(till 100 cellig blastrocyt ) ger bättre resultat. Detta då det enbart är de starka som överlever så länge !

Har du tur klarar enbryot detta o det kan innebära god livskraft. Men då hon sa att det inte delat sig önskvärt redan från start är det kanske Tveksamt?

Alt är att sätta in det på dag 2 och hoppas att det är starkt och att din livmoder ger det rätt förutsättningar att växa vidare. Livmodern är ju egentligen en bättre miljö än ett lab!

Själv har jag faktiskt lyckats bättre på 2 dagars än 5 dagars så man vet ju aldrig : )

Sen undrar jag om läkarna pratat något generellt med dig om önskat behandlingsresultat avseende kroppens möjlighet att producera äggblåsor - ägg? Önskvärt antal ägg brukar vara ca 8-12 st! Det är inte rek att fullfölja behandlingsomgången om man har färre blåsor än 5-6!

Du kanske hade många blåsor men få ägg?

vill bara förvarna lite gällande detta då det statistiskt sett brukar betyda begränsade äggreserv ! Jag vet - jag är själv drabbad av det.

Om du gör landstings finansierad ivf så räknas försöken först när plock gjorts så om du startar en behandling o få en begränsad tillväxt på äggblåsorna så kan det ibland vara bättre att avBryta och börja om med nya läkemedel alternativt diskutera andra alternativ som donation! (Då kan kvarvarande försök ingå i donationen )

Men jag önskar dig stort lycka till och håller tummarna att det går bra! Det krävs bara ett lyckosamt ägg : )

• Snuttis2

Såg ditt tillägg!

Har gjort tre ivf omgångar , alla långt protokoll!

De första två på menopur då min äggreserv är lite i gränslandet !

Första omgången var på låg dos och jag hade kanske ca 14 äggblåsor som blev ca 10 ägg, 8 befruktade och en färsk insättning och två till frysen! Gravid men fick ett MA v 11-12!

Omgång två samma medicin men kroppen svarade inte trots typ dubbeldos.

Kanske 6-7 blåsor och 3 ägg tror jag( det diskuterades att avbryta) en färsk insättning o ingen till frysen.

Omgång tre helt annan medicin, god känsla i kroppen o bra resultat. Ca 16 äggblåsor som blev 12 ägg (tror jag?) befruktning på 7 av dem!

Ett färskt insatt och 3 till frysen!

Gravid v 33 : )

Ca 40% får ägg till frysen!

• Längtar17

Tack för svar!

Då jag gör ivf i Danmark tyckte hon att det var onödigt att åka för insättning idag då det inte delat sig men hon sa att det händer i sällsynta fall att det kommer igång och jag tror att det var det hon ville hålla öppet för.

Har ett amh på 2,9 så har inte dålig äggreserv enligt proverna. Alla prover har sett bra ut. Däremot var det stor spridning på äggblåsorna. I måndags vid vul var en 21mm, en 16.5mm, övriga 7 st var 13-7 mm. Blev förvånad att dom ville att jag skulle ta ägglossningssprutan dagen efter. Trodde vi skulle vänta för dom andra att mogna. Gissar att det bara var dom två största som plockades sen.

Då jag är ensamstående och därför redan kör via donation kan jag inte även försöka med donerade ägg.

• Snuttis2

Okej : )

Då verkar en långtidsodling klok, hoppas att celldelningen kommer igång !

Du har bra amh så det är ju positivt i sammanhanget likaså , jag tror mitt var typ 0,6 ?

Första omgången blir alltid lite en förstärks omgång för att se hur kroppen svarar , så att de till nästa kan skriva lite mer på detaljerna för att optimera!

Hoppas du får en positiv dag på tisdag med insättning då : )

• Snuttis2

Härligt med stavningskontroll : )

Försöks omgång menade jag så klart!

• Längtar17

Tack! Ska ringa min danska läkare i veckan och fråga vad hon tycker vi ska göra nu.

Folk omkring mig brukar fråga hur jag orkar försöka vidare och mitt ständiga svar är att jag inte vet vad alternativet är. Brukar ni också få den kommentaren?

• alade

Jag fick ut 16 ägg vid första äggplocket och gick ingenting tillbaka. Inget blev befruktat. Ändra gången fick jag 9 mogna ägg dom befruktades med icsi som metod och nu fick jag ett tillbaka och minst två till frysen. Så vårt problem är att spermierna inte kan ta sig in i mina ägg, av någon (okänd) anledning.

Låter konstigt att de inte ville vänta in fler äggblåsor tycker jag! Har du frågat varför?

• Längtar17

Nej, jag förstod det som att den stora äggblåsan då skulle bli för stor. Ska fråga i veckan.

Fick ju egentligen bara ett ägg och det befruktades men verkar inte ha haft bra kvalitet. Är lite orolig för att min äggkvaliet är dålig men kan man dra den slutsatsen på ett ägg?

• alade

Nej, du kan nog inte dra några slutsatser alls av ett ägg faktiskt.

Svar på tråden Inget till ET