• Anonym (buss)

Vad stör dig mest på bussen? (rangordna alternativen)

Scenario: du sitter på en hyfsat tom buss och en annan passagerare går ombord och sätter sig i närheten av dig, vad finner du jobbigast? Rangordna alternativen.

A. personen pratar högt i telefon hela resan
    B. personen lyssnar på musik/ser på film på mobilen utan hörlurar
    C. personen lyssnar på hög musik som hörs ut genom hörlurarna
    D. personen sätter upp sina fötter på sätet bredvid eller på stolsryggen framför
    E. personen luktar starkt av parfym
    F. personen luktar starkt av sprit
    G. personen luktar starkt av cigarettrök
    H. personen luktar starkt av svett
    I. personen sneglar åt ditt håll hela tiden
    J. personen börjar äta mat
    K. istället för att sätta sig "i närheten" så sätter sig personen i sätet framför/bakom dig, trots att bussen i stort sett är tom

• Svar på tråden Vad stör dig mest på bussen? (rangordna alternativen)
  • Anonym (Hanna)

Det absolut värst är när det luktar "smuts" om en person (alltså otvättad under lång tid), men av dessa väljer jag svertlukt. Sen kommer sprit, cigaretter och även att äta beroende på vad personen äter - men om det är typ en äggmacka eller något annat som luktar mycket.

Så lukt är det värsta av dina alternativ.

• Topcom

Lukt och personer som pratar högt med varandra eller i telefon är fruktansvärt störande. Det andra kan jag leva med.

• Anonym (n)
    Anonym (Nicco) skrev 2017-06-10 12:28:14 följande:
    Barn stör mig allra mest, framförallt skolklasser... Men barn som låter med föräldrar som inte gör nått åt det utan tycker att hela bussen ska höra sina egna barns disskusioner/bråk, fy fan...

På en spårvagn en gång råkade jag ut för en skolklass med relativt lugna och välartade barn. Gott så. Men sedan ställde sig en av lärarna längst fram i vagnen och skrek ut en massa information till barnen. Några av ungarna satt rätt långt bak så hon tog i ända från tårna för att de skulle höra. Själv satt jag en meter ifrån henne ... Jag tror att vissa som umgås mycket med barn blir så vana vid höga ljudnivåer att de glömmer bort vad som är normalt.
  • Anonym (buss)
    Anonym (n) skrev 2017-06-10 12:12:51 följande:
    Parfym är värst. Det går knappast att få till en så stark lukt av rök, svett eller sprit som man kan med överdoserad parfym. Sedan kommer de som tar ett bloss precis innan de stiger på och blåser ut röken inne i bussen. Därefter kommer störande ljud. Högt och långvarigt mobilprat är värstingen där, och läckande hörlurar är värre än hörbar musik. Så länge personen inte sätter sig precis intill mig och inte luktar obehagligt kan hen få sitta var hen vill. Mat stör mig inte heller.
    Du har haft tur som inte stött på några som doftat starkt av det andra. Min vidrigaste bussresa var när en man kom ombord på bussen, på 5 meters avstånd var lukten av svett så påtaglig, stark, sur. Jag var tvungen att byta plats, nästan så jag kvävdes och fick kräkreflex. Det är ju tack och lov inte det vanligaste, men det är inget man glömmer direkt.

Tack för alla svar, kul att se vad andra stör sig på. Själv har jag svårast för lukterna, därefter de som ger ljud ifrån sig (pratar i telefon/lyssnar på musik) och sätter sig orimligt nära mig.
  • Desiderium
    K. istället för att sätta sig "i närheten" så sätter sig personen i sätet framför/bakom dig, trots att bussen i stort sett är tom
    D. personen sätter upp sina fötter på sätet bredvid eller på stolsryggen framför
  • Anonym (..)
    Dessa: 

ELLER - BREVID mig trots att det finns lediga säten 

Och smaska!! USCH 

Ett till alternativ är: Högljudda barn precis bakom mig! 

Resten stör mig inte öht. Luktar sprit? Vem bryr sig? 

• Anonym (klo)
    Anonym (Fy) skrev 2017-06-10 08:41:52 följande:

All of the above lika mkt ungefär.

Men just nu, folk som inte ställer sig upp trots att jag uppenbart är ganska riktigt gravid. Vilket är typ alla, ingen har någonsin offrat sin plats.

Om du kommunicerar istället och ber om att få sitta så ska du nog se att det är väldigt få som inte "offrar" sin plats för dig.
  • Aniiee

Om fönstrena är skitiga, då kan jag störa mig på det......

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Anonym (Fy) skrev 2017-06-10 08:41:52 följande:

All of the above lika mkt ungefär.

Men just nu, folk som inte ställer sig upp trots att jag uppenbart är ganska riktigt gravid. Vilket är typ alla, ingen har någonsin offrat sin plats.

Tror du folk är tankeläsare, eller? Hur ska de veta att du behöver sitta om du inte öppnar mun och använder stämbanden?
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Fy)
    Aniiee skrev 2017-06-10 22:52:34 följande:

Tror du folk är tankeläsare, eller? Hur ska de veta att du behöver sitta om du inte öppnar mun och använder stämbanden?

För det första så BER JAG OM ATT SITTA. Men det syns att jag är gravid. Med en stor jävla mage ivägen.

Det är folkvett att erbjuda sin plats, precis som för äldre tex.

Eller när folk tränger sig förbi fort som fan för att sno den sista platsen. Det är inte okej.
  • Anonym (Nicco)
    Anonym (n) skrev 2017-06-10 12:53:55 följande:

På en spårvagn en gång råkade jag ut för en skolklass med relativt lugna och välartade barn. Gott så. Men sedan ställde sig en av lärarna längst fram i vagnen och skrek ut en massa information till barnen. Några av ungarna satt rätt långt bak så hon tog i ända från tårna för att de skulle höra. Själv satt jag en meter ifrån henne ... Jag tror att vissa som umgås mycket med barn blir så vana vid höga ljudnivåer att de glömmer bort vad som är normalt.

Hahaha alltså hur tänker folk!
  • Anonym (zyx)

Svar på tråden Vad stör dig mest på bussen? (rangordna alternativen)