• Anonym (buss)

Vad stör dig mest på bussen? (rangordna alternativen)

Scenario: du sitter på en hyfsat tom buss och en annan passagerare går ombord och sätter sig i närheten av dig, vad finner du jobbigast? Rangordna alternativen.

A. personen pratar högt i telefon hela resan
    B. personen lyssnar på musik/ser på film på mobilen utan hörlurar
    C. personen lyssnar på hög musik som hörs ut genom hörlurarna
    D. personen sätter upp sina fötter på sätet bredvid eller på stolsryggen framför
    E. personen luktar starkt av parfym
    F. personen luktar starkt av sprit
    G. personen luktar starkt av cigarettrök
    H. personen luktar starkt av svett
    I. personen sneglar åt ditt håll hela tiden
    J. personen börjar äta mat
    K. istället för att sätta sig "i närheten" så sätter sig personen i sätet framför/bakom dig, trots att bussen i stort sett är tom

• Svar på tråden Vad stör dig mest på bussen? (rangordna alternativen)
  • Carambolan

Alla lukt-alternativ stör mig mest, ungefär lika mycket. "Äta" beror på vad. En macka tycker jag är helt okej att äta när man inte sitter direkt bredvid någon annan, men det finns en särskilt plats i helvetet för folk som tar med sig mcdonalds-mat på bussen. Eller grillad kyckling. Ljudalternativen stör mig bara om jag själv har glömt mina egna hörlurar och inte kan stänga ute ljudet. Folk som sätter sig fel eller har fötterna på sätet är jag minst irriterad av.

• Anonym (Nell)

Försöker att inte störa mig på folk eller bry mig så särskilt om vad det gör..
    Men av dessa alternativ så tycker jag i så fall att A är värst och störigast.
    Sedan kommer E-H på gemensam andraplats då olika starka dofter är jobbigt att ha omkring sig oavsett vad det är för lukt.

Kan också störa mig på när någon som sitter framför fäller bak sitt säte så att personen nästan ligger i mitt knä, ELLER att personen bakom typ hänger och drar i mitt säte så att det skumpar fram och tillbaka! Men åker jag på en relativt tom buss så kan jag ju välja att byta säte då..

På fulla bussar är det utöver ovanstående allternativ när personer ockuperar säten med väskor m.m som jag kan gå igång på.

Försöker som sagt att inte bry mig, men förstår mig inte på människor som inte tar hänsyn till sina medmänniskor.

• isofija

D. personen sätter upp sina fötter på sätet bredvid eller på stolsryggen framför
    K. istället för att sätta sig "i närheten" så sätter sig personen i sätet framför/bakom dig, trots att bussen i stort sett är tom

Men nr 1 på min lista skulle ha varit alla som har ryggsäck och vägrar ta av sig den och sen dunkar i folk osv.

• Anonym (klo)
    F.
    Eget alternativ - En person börjar måla naglarna
    J. - Om det är varm mat som luktar illa (Typ gorgonzolapizza). Speciellt en sommardag när bussen är varm och kvalmig. Eller om personen smaskar mycket, eller äter något slabbigt som typ övermogen nektarin.
    E.
    B.
    A. - Om personen pratar om väldigt privata saker, eller konfidentiellt jobbrelaterat. Sådant tar man bara inte publikt. (Som advokaten som pratade högt om sin klient på tunnelbanan)
    H.
    Eget alternativ - Personer som filar naglarna, noppar ögonbryn, gnager på naglar och spottar ut etc.
    G.
    D. - Om personen sitter bredvid mig, jag sitter vid fönstret och personen sätter upp fötterna på stolsryggen. Eller om jag sitter vid fönstret, personen snett framför (i en 4-grupp) och lägger upp fötterna på sätet bredvid mig.
    A. - Om personen pratar om något likgiltigt ointressant, kallprat liksom.
    J. - Om det är något kallt som inte luktar eller låter. Typ mackor, bananer osv.
    C.
    K. - Framför eller bakom har jag inga problem med alls. Bredvid däremot, varför liksom?
    I. - Skulle jag inte lägga märke till. Samma med D om inte situationerna ovan.

Typ så.

På tunnelbanan ligger personer som tränger sig in i tåget innan alla gått av väldigt lågt i kurs.
  • sextiotalist

B.personen lyssnar på musik/ser på film på mobilen utan hörlurar

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2017-06-09 10:18:58 följande:

B.personen lyssnar på musik/ser på film på mobilen utan hörlurar

Tillägger, jag störs sällan på bussar, sitter ofta i min egen värld
  • Glinda från Oz

Det ända som stör mig överhuvudtaget är om personen luktar sprit (dvs är kraftigt berusad), personen tar upp sina fötter på sätet bredvid och om personen sneglar åt mitt håll hela tiden. Resten av sakerna struntar jag fullkomligt i. Rangordningen blir:

Personen sneglar åt mitt håll hela tiden- jag brukar byta plats då

Personen tar upp sina fötter på sätet bredvid- det är mest ungdomar, jag brukar säga till oftast hjälper det

Personen luktar starkt av sprit- inte särskilt kul, men inte mycket att göra åt

Det absolut jobbigaste är att bli tafsad på och att äckliga killar ska försöka ragga upp än och inte accepterar ett nej.

• Bunny on speed

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (J)
    Carambolan skrev 2017-06-09 09:02:11 följande:

Alla lukt-alternativ stör mig mest, ungefär lika mycket. "Äta" beror på vad. En macka tycker jag är helt okej att äta när man inte sitter direkt bredvid någon annan, men det finns en särskilt plats i helvetet för folk som tar med sig mcdonalds-mat på bussen. Eller grillad kyckling. Ljudalternativen stör mig bara om jag själv har glömt mina egna hörlurar och inte kan stänga ute ljudet. Folk som sätter sig fel eller har fötterna på sätet är jag minst irriterad av.

Ägg är värst, apelsin är också äckligt tycker jag för de som äter det smaskar alltid så mycket!
Svar på tråden Vad stör dig mest på bussen? (rangordna alternativen)