Inlägg från: Mirja von Beau |Visa alla inlägg
  • Mirja von Beau

På gränsen att sjukskriva mig pga kollega

Ska du sjukskriva dig nu för att någon random anställd inte hälsar på dig? Vad tänker du berätta för läkaren då? 

• Mirja von Beau

Kanske en dum fråga, men vad tänker du göra efter sjukskrivningen då? Pressa honom att hälsa på dig, anmäla honom, uppsäga dig?

Varför är du så fokuserat på just honom?

• Mirja von Beau
    viseversa skrev 2017-06-07 11:56:21 följande:
    Det står ju HON så varför upprepar du HONOM? Och det är inte okej beteende det måste du väl hålla med om eller?
    Vet inte var ni lever någonstans, men knappast skulle jag sjukskriva mig för att hon eller han inte hälsa på mig.
  • Mirja von Beau
    Murvelns skrev 2017-06-07 12:01:04 följande:

Nu ses vi ju inte så ofta då utan det händer kanske några ggr i månaden att vi måste arbeta ihop.
    Skulle önska att jag visste varför det gör mig så ledsen när hon beter sig så här.
    Skulle också önska att jag var så stark att jag inte brydde mig.

Hur länge tänker du sjukskriva dig då?
  • Mirja von Beau
    viseversa skrev 2017-06-07 12:46:04 följande:
    Fast ts detta är inget du ska behöva stå ut med. Du ska kontakta din chef med detta problem. Det hon gör är såå fel.
    Är du på riktigt? Vad tror du hur mycket chefen bryr sig om att personalen hälsar på varandra eller ej. Däremot bryr denne sig definitivt om folk som sjukskriver sig för ingenting.
  • Mirja von Beau

Alltså ts, jag vet inte hur gammal du är eller hur många jobb du hade tidigare, men även du borde väl förstår att man inte blir omtyckt av alla.

Jag vet inte varför personalen ignorerar dig, det är väl enbart du som kan komma underfund med det.

Varför skulle skattebetalaren ställa upp varje månad? Det är väl upp till dig att reda ut problematiken. 

• Mirja von Beau
    Murvelns skrev 2017-06-09 09:37:39 följande:
    Jag har tänkt samma sak.

Det måste vara ännu jobbigare för henne som hela tiden måste visa sin avsky mot mig.

Kanske tycker hon det är lika jobbigt som jag fast på ett annat sätt.

Kanske ångrar hon att hon började bete sig så här och nu är för stolt för att ändra sig.
    Har du någonsin resonerat kring att du inte är det heart of the matter på jobbet? Har du någonsin resonerat kring att personen kanske har någon diagnos?
  • Mirja von Beau
    Murvelns skrev 2017-06-09 10:45:03 följande:
    Lugn och fin nu för dina skattepengar har inte betalat dagen igår för jag gick till jobbbet.

Att jag skev här var för att få goda råd och kanske nya tankebanor.

Det är väl det ett forum är till för?
    Brukar du bete dig lika spydigt på jobbet? Läs om läs rätt.
  • Mirja von Beau
    Palestrina skrev 2017-06-11 12:54:31 följande:
    Jag tycker att det är du som beter dig spydigt i den här tråden.
    Det var ju synd att du upplevt mig så här, men ändå tycker jag inte att det kan vara problemets lösning att stanna hemma och sjukskriva sig pga någon jobbig kollega. Och ja, även med tanke på skattebetalarna.
  • Mirja von Beau
    Palestrina skrev 2017-06-12 09:52:54 följande:
    Det är inte problemets lösning, men din ton har inte varit stöttande utan väldigt spydig. Inte bara mot ts utan även andra skribenter som har föreslagit fullt rimliga saker som att prata med chefen, som ytterst är den med arbetsmiljöansvar. Att människor fryser ut varandra på arbetsplatsen måste betraktas som ett arbetsmiljöproblem. Om du blir utsatt för det har du också rätt att söka hjälp från andra.
    Det är ju bara bra att du engagerar dig så mycket i någons tråd, men jag tror ts är vuxen nog att svara själv i sin tråd utan någon självutnämnd försvarsadvokat.

Tillbaka till ämnet. Även jag har hänvisat ts att reda ut problemet för så ska man inte ha det på jobbet.

Å andra sidan har väl var och en av oss i sitt yrkesliv träffat på någon eller något som man känner sig obekväm med. Det kallas det reala livet.
    Det kan handlar om otrevliga arbetskamrater, obekväma jobbuppgifter, övertimmar...hän till mobbning, men alla dessa problem löser sig väl knappast genom att undvika dem genom sjukskrivning.

Vet du hur många personer skulle vara sjukskrivna då var och varenda dag? Ibland är det bara att ta itu med sina problem istället för att välja den enkla vägen. Det är bara så människan kan växa. 
  • Mirja von Beau
    Palestrina skrev 2017-06-12 11:01:57 följande:
    Istället för att ta till dig kan du förstås välja att ta åt dig och försvara dig och försöka driva frågan längre, det är också en rimlig reaktion, men jag ser inte att du har kommit med ett enda konstruktivt förslag till ts. Jag är dock nöjd med att ha sagt min mening till dig, och att ts upplever att hen fått den hjälp hen behöver. Lycka till i framtiden! 
    Wow!!!
  • Mirja von Beau

Narciss much? Vad bra att du kunde säga din mening till mig, ännu bättre skulle det va att läsa andras meningar? Vad är det i ditt skrivande som jag skulle ta åt mig?

Du är tydligen ute efter att ta över tråden, vilket du tydligen lyckats med. Men för att kunna svara adekvat krävs det att läsa någon annans uppfattning. Inte svårare än så.

Inte någon chef bryr sig om arbetsmiljölagen, enbart för att någon arbetstagare känner sig ignorerad än så länge det inte påverkar jobbet.

Det finns många olika anledningar varför folk beter sig som de gör. Även på jobbet. Jag har 2 gånger hamnat i ts situation när jag var ung. Den första hade asperger och den andra kollegan precis missat sin son i suicid. Och varenda gång trodde jag att det var jag som gjort fel.

Läs och lära, lille palestrina som vet så mycket om andra.

Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega