• Anonym (d)

Du som spelar stråkinstrument, hur lång tid innan du blev "bra"?

har en vän som börjat spela fiol och hon tror det kommer ta minst 5 år innan hon blir "bra" (alltså att det låter fint och man sällan gör misstag, att allting sitter på auto i huvudet och armar/händer/fingrar och allt rör sig som det ska). Jag är också lite sugen på att börja, men det låter ju som en väldigt lång tid man är "dålig".

Hur lång tid tog det för dig att blir "bra" på ditt stråkinstrument? (violin, viola, cello etc)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som spelar stråkinstrument, hur lång tid innan du blev "bra"?
  • Anonym (d)

Jo, haha, kan förstå att det beror mycket på hur mycket man tränar och läraren. 

Jag hade nog själv tänkt börja med en lärare i så fall, kanske 10 lektioner eller så, så att jag har någon som fysiskt kan rätta till hur jag håller saker osv, och sedan att jag övar själv varje dag (15 min till en timme, beroende på vad jag orkar/känner för) mha videor på t.ex. youtube, som verkar ha ett stort utbud.

Min vän hade svårt att hitta lärare och jag tror inte att jag kommer få det lättare, ganska dyrt också, men de första 10 lektionerna tror jag är nödvändiga för egen del.

• Anonym (d)

Tack för svaren!

Jag har inte varit intresserad av gitarr eftersom jag tycker det är svintrist (ledsen, men det är jag det), har spelat piano och ukulele som barn, och det var inte riktigt heller min grej. Just stråkinstrument låter så vackert i jämförelse med andra instrument jag hört, kan lätt lyssna på ett klipp med bara en fiol i, dessutom så är dom vackra att se på.
    Piano har väl lite samma effekt skulle jag säga, men just det där med att jag kan bära med mig en fiol är riktigt trevligt.

Jag spelar bra på gehör, så jag antar att jag har ett hyfsat öra, noterna för fiol verkar ju ganska identiska för pianot, så det är ju bara att lära sig vart noterna sitter på fiolen. Och ja tack, jag har märkt att man kan spela falskt när jag lyssnat på kompisen, haha!

Kan tillägga att jag aldrig blev speciellt bra med vare sig piano eller ukulele, men det berodde nog på att jag saknade intresse för båda instrumenten.

• Anonym (d)

fler röster!

Svar på tråden Du som spelar stråkinstrument, hur lång tid innan du blev "bra"?