• Anonym (d)

Du som spelar stråkinstrument, hur lång tid innan du blev "bra"?

har en vän som börjat spela fiol och hon tror det kommer ta minst 5 år innan hon blir "bra" (alltså att det låter fint och man sällan gör misstag, att allting sitter på auto i huvudet och armar/händer/fingrar och allt rör sig som det ska). Jag är också lite sugen på att börja, men det låter ju som en väldigt lång tid man är "dålig".

Hur lång tid tog det för dig att blir "bra" på ditt stråkinstrument? (violin, viola, cello etc)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som spelar stråkinstrument, hur lång tid innan du blev "bra"?
  • Violinisttre

Jag har spelat fiol i16 år och skulle säga att allt hänger på hur läraren jobbar och hur mycket tid din vän/du själv är beredd att lägga ner på övning. Jag har hört personer som spelat i 2 år som är jättebra. 

• Violinisttre

kan kasks också tilläga att jag har hört personer som spelat i mer än 2 år som inte kan någonting alls.. så som sagt, allt hänger på lärare och övning

• Anonym (d)

Jo, haha, kan förstå att det beror mycket på hur mycket man tränar och läraren. 

Jag hade nog själv tänkt börja med en lärare i så fall, kanske 10 lektioner eller så, så att jag har någon som fysiskt kan rätta till hur jag håller saker osv, och sedan att jag övar själv varje dag (15 min till en timme, beroende på vad jag orkar/känner för) mha videor på t.ex. youtube, som verkar ha ett stort utbud.

Min vän hade svårt att hitta lärare och jag tror inte att jag kommer få det lättare, ganska dyrt också, men de första 10 lektionerna tror jag är nödvändiga för egen del.

• Anonym (Teori)

Jag tror man säger att för att bli professionellt bra på ngt tar det i snitt 5 års heltidsstudier. Sedan kan man ju vara snabblärd också .

• Anonym (f.d. fiolelev)

Det beror på så många olika saker, förutom lärarens metod och din egen nedlagda tid spelar ju också talang/fallenhet in. Viktigast av allt är nog ändå vilken tid du lägger på övning.

Stråkinstrument är dock ganska otacksamma generellt, för övningen "betalar sig" inte lika snabbt som t ex ett instrument som inte är fullt lika beroende av din teknik för att låta som musik. Om du jämför med piano t ex - som är svårt på andra sätt givetvis, men så länge du spelar rätt kan du i alla fall inte spela falskt. Alla lär sig snabbt att spela en enkel melodi på piano, och det låter som musik om instrumentet är stämt, men på fiol kan du enkelt spela både falskt och jättefult och det är ett lidande att lyssna till innan det låter bra.

Jag spelade fiol i fyra-fem år som skolbarn innan jag la ner det projektet, så jag vet vad jag talar om. Jag har ett bra musiköra och hade nog hyfsat lätt för mig, för jag la inte ner jättemycket tid på övning och hade inte lärt mig med Suzuki-metoden men var nästan lika bra som den näst bästa Suzuki-eleven i min orkester... Då både min lärare och min orkesterledare började ställa högre krav på min utveckling slutade jag, för att jag inte älskade mitt instrument och inte hade lust att öva mer än jag gjorde.

Jag undrar lite varför du vill spela just fiol av alla instrument som finns? Jag förstår ju att det hänger ihop med att din kompis har börjat, men i alla fall jag börjar ju tänka tankar om vilket syftet är. Men det kanske är för att jag känner lite "been there, done that" om just fiol och skulle hellre idag, med facit på hand, välja ett instrument som känns mer "användbart" i förhållande till hur jag "gör" musik annars. Jag gillar att sjunga och då känns ett mer givet kompinstrument som piano eller gitarr kanske mer adekvat idag. Men det är klart, har du drabbats av häftig kärlek till violinen ska du såklart köra hårt och inte bry dig om ifall din kompis kanske tror att du bara apar efter eller vill överglänsa henne...

• Anonym (d)

Tack för svaren!

Jag har inte varit intresserad av gitarr eftersom jag tycker det är svintrist (ledsen, men det är jag det), har spelat piano och ukulele som barn, och det var inte riktigt heller min grej. Just stråkinstrument låter så vackert i jämförelse med andra instrument jag hört, kan lätt lyssna på ett klipp med bara en fiol i, dessutom så är dom vackra att se på.
    Piano har väl lite samma effekt skulle jag säga, men just det där med att jag kan bära med mig en fiol är riktigt trevligt.

Jag spelar bra på gehör, så jag antar att jag har ett hyfsat öra, noterna för fiol verkar ju ganska identiska för pianot, så det är ju bara att lära sig vart noterna sitter på fiolen. Och ja tack, jag har märkt att man kan spela falskt när jag lyssnat på kompisen, haha!

Kan tillägga att jag aldrig blev speciellt bra med vare sig piano eller ukulele, men det berodde nog på att jag saknade intresse för båda instrumenten.

• Anonym (d)

fler röster!

• lövet2

Stråkinstrument ligger nog inte för mig helt enkelt. Jag spelade i 7 år utan att bli särskilt bra. Gitarr funkar bättre och flöjt allra bäst. Efter 3 år lät det riktigt vackert med flöjten.

• Aniiee

Hmmm... vi kan säga så här: det gick väldigt fort att lära, men det gick ännu fortare att glömma =P

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (mjn)

Jag är lite i samma sits, vill alltså lära mig spela fiol. För att kunna spela med andra i framtiden, i nån orkester då. (Eller ensemble eller så). Men problemet är att det inte finns nåt sånt för vuxna nybörjare (eller inte proffs iaf), eller gör det? Känns ju inte som nån mening att lära sig om man inte kan utöva det med nån..

Tips?

Hoppas jag inte kapar din tråd med detta.

• Anonym (f.d. fiolelev)
    Anonym (mjn) skrev 2017-06-09 20:22:28 följande:

Jag är lite i samma sits, vill alltså lära mig spela fiol. För att kunna spela med andra i framtiden, i nån orkester då. (Eller ensemble eller så). Men problemet är att det inte finns nåt sånt för vuxna nybörjare (eller inte proffs iaf), eller gör det? Känns ju inte som nån mening att lära sig om man inte kan utöva det med nån..

Tips?

Jag skulle vända mig till närmaste kommunala musikskola eller kulturskola och fråga. Jag är beredd att sätta pengar på att lärarna som jobbar där känner till sådan verksamhet även om den inte drivs av just kommunen. Annars kan du höra dig omkring bland folk som är musikutövare själva, eller kursverksamheterna i din stad. Det lär organiseras som en kurs och kosta pengar att delta, för ingen organiserar eller leder nybörjarorkestrar för vuxna av sitt hjärtas godhet, skulle jag tro i alla fall. 

Mer permanenta amatörorkestrar kan också finnas, ungefär som körer, men gissningsvis måste du ändå kunna spela ganska bra för att få vara med.
  • Aniiee

Tips?

ABF eller Medborgarskolan, skulle jag leta hos.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • pluppmupp

Tog ca 6 månader för mig att bli "bra". Spela skapligt gick på ca 1-2 månader. Jag fick privatlektioner samtidigt som vi spelade fiol i skolan.

• Anonym (mjn)

Tack för tipsen, naturligtvis är jag beredd att betala för att vara med o spela. Skulle vara kul att känna någon musikutövare, men jag gör inte det nu tyvärr (frågade här på mitt lokala ställe men där sa dom att nej man måste ha spelat i många år för att komma ifråga). O kommunala musikskolan den var bara för barn. 

• Anonym (f.d. fiolelev)
    Anonym (mjn) skrev 2017-06-09 23:38:15 följande:

Tack för tipsen, naturligtvis är jag beredd att betala för att vara med o spela. Skulle vara kul att känna någon musikutövare, men jag gör inte det nu tyvärr (frågade här på mitt lokala ställe men där sa dom att nej man måste ha spelat i många år för att komma ifråga). O kommunala musikskolan den var bara för barn. 

Absolut, den kommunala musikskolan är bara för barn, men de som jobbar där har koll på musiklivet och undervisar säkert själva i olika sammanhang.
  • PiceaX

Tips?

Är du intresserad av folkmusik så kan du med i ett spelmanslag! Och nej, folkmusik är INTE knätofsar och Skansen, mer som fiolernas popmusik i de flesta fall.
  • Anonym (mjn)
    PiceaX skrev 2017-06-11 18:55:32 följande:
    Är du intresserad av folkmusik så kan du med i ett spelmanslag! Och nej, folkmusik är INTE knätofsar och Skansen, mer som fiolernas popmusik i de flesta fall.
    Har inget emot knätofsar :) Tvärtom. Men för att få vara med där måste man väl ha kommit en bit på väg, även där? Alltså halvproffsig  eller liknande. Skulle iaf vara bra om man kunde "nästla sig in" i musikerkretsar nånstans, frågan är bara var o hur....?
Svar på tråden Du som spelar stråkinstrument, hur lång tid innan du blev "bra"?