Elinl90 skrev 2017-06-07 18:01:42 följande:
Födde min dotter för 5 månader sedan. Var också jätterädd men hade en jättebra förlossning. Det gjorde förstås jätteont men wow vad häftigt det var! Längtar tills jag får göra det igen. Innan förlossningen förberedde jag mig länge mentalt på att andas igenom smärtan. Jag tänkte ofta för mig själv att "oavsett hur ont det gör, ska jag slappna av i kroppen och andas igenom det" vilket är precis vad jag gjorde under hela förlossningen.
För mig tog förlossningen (från när aktiva fasen började) 6 timmar...iförsäg hade jag en jättelång latensfas under ett par dagar hemma med värkar som kom och gick. Det var riktigt psykiskt påfrestande att tro att förlossningen satte igång flera gånger om dagen (i slutet ville jag bara ha ut henne...) men att hela tiden bli besviken när värkarna avtog. Men ja som många säger.. men vet när den aktiva fasen börjar och det är dags att åka in.
Hur man upplever förlossningssmärtan tror jag är väldigt individuellt! Vissa tycker att öppningsfasen gör ondast medan andra tycker att krystningsfasen gör ondast. För mig var utan tvekan öppningsfasen värst (framförallt dom sista öppningsvärkarna.. oh my god). Vad jag förstått genom att tala med en del barnmorskor brukar det vara i slutet av öppningsfasen som kvinnor "ger upp" och vill gå hem/få smärtstillande. Jag bad om epidural vid slutet av öppningsfasen men min barnmorska peppade mig att försöka hålla ut, vilket jag gjorde, och är glad för idag för det tog inte alls lång tid innan krystningsvärkarna satte igång vilket för mig inte gjorde ont. Men sen vet jag att det finns kvinnor som beskriver den delen som allra värst... så slutsats: Förlossningar kan upplevas oerhört olika från person till person. Oavsett så tror jag att A och O är att slappna av. Jag har alltid älskat att bada, och födde min dotter i vatten och var i badkaret i princip hela tiden (bor i Tyskland, här är det OK) Lyssnade även på enya och hade det riktigt mysigt i ett mörkt rum. Om jag var du skulle jag fundera på vad du tror kan hjälpa dig att slappna av under förlossningen. Jag personligen tror att det är det bästa man kan göra. Slappna av och välkomna värkarna.. om man arbetar emot dom kan jag tänka mig att smärtan blir värre. Men, kan förstås inte tala för alla.
Jag önskar att jag hade varit mer förberedd på tiden efter förlossningen. Jag hade nämligen under graviditeten lagt all fokus på själva förlossningen så jag glömt bort att fundera kring vad som rent kroppsligt händer sen. Jag var inte alls beredd på att man efteråt blöder jättemycket. Jag kunde heller inte gå normalt efteråt. Hade fruktansvärt ont i rumpan och det sved som tusan när jag skulle kissa, även fast jag inte spruckit. Det tog ungefär 3 veckor innan jag kunde börja gå normalt. Hade en fruktansvärd tungd i underlivet flera veckor efter förlossningen. Men det som nog förvånade mig allra mest var smärtan i rumpan. Den smärtan la sig dock redan efter någon dag. Nu blev inlägget ganska långt men detta är den bästa upplevelsen i hela mitt liv. Älskar att prata om förlossningar och att tänka tillbaka på min egen. Blir alldeles lycklig. Hoppas det blir samma för dig, men ja, det kommer göra ont. Men det är så värt det :)
Tack för att du delar med dig :) Spec sa också att det mest troligen gör ondare om man kämpar mot värkarna istället för att "följa med", så ska försöka andas och hänga med! Önskar så att vi hade badkar hemma att använda innan vi åker in, men ska testa pilatesboll och/eller duschpall och varm dusch har jag tänkt :)