Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?
Har inte läst igenom tidigare svar du fått, men roligt och skönt med så mycket input så jag fyller på! Födde mitt första barn i september 2015 och i slutet på juli kommer nummer två. Är både nervös och förväntansfull!
- Mitt bästa tips jag alltid ger är att vara påläst och öppen för att allt kan hända.
- Boken Föda utan rädsla är fantastiskt bra och hjälpte mig supermycket.
- Försök fokusera på andningen och att ta en värk i taget
Gällande själva förlossningen har jag inte direkt nåt att berätta som jag "hade velat veta innan". Att ställa en sån här fråga i forumet och få massor med svar är guld värt för att få reda på såna saker, så du har gjort helt rätt tycker jag!
Däremot förlöstes sonen med sugklocka, vilket blev jättetraumatiskt för mig (men inte alls för vissa andra så det är ju olika), jag hade så himla ont efteråt och tyckte amningen var så himla jobbig även om den funkade bra. Det här gick ut över anknytningen och den baby blues jag var väldigt inställd på att få under några dagar gick liksom aldrig över. Eller jo, det gjorde den väl men efter så mycket längre tid än jag var inställd på. Började återhämta mig mentalt efter ungefär 8 veckor. Fick nog en släng av depression. Skäms inte om du känner dåliga känslor inför anknytningen till ditt barn. Det händer många och det är viktigt att våga ta hjälp hos bvc eller annat.
Stort lycka till med din förlossning och livet som mamma! :)