• Fröken W

Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?

Vad jag hade velat veta innan var att det kan göra jäkligt ont efter förlossningen under en rätt lång tid.

Jag fick en större bristning som syddes i operationssal och hade jätteont de två-tre första veckorna efter fö. Så ont så jag grinade ibland. Jag hade ont i två månader, men värst var det som sagt de första två-tre veckorna. Jag fick ordination om att ta Ipren och starkare alvedon tre ggr/dag. Det hjälpte inte tillräckligt.

Så kort sagt, om du har ont och känner att det är jobbigt. Säg till så att du kan få bättre smärtlindring.

Det var jättesvårt att veta tycker jag, som förstföderska så vet man ju inte vad som är "normal" smärta efter fl. Tänk inte så mkt på det utan känn efter vad som är ok smärta för dig.

• Fröken W
    Anonym (A) skrev 2017-06-07 17:37:43 följande:

Jag hade gärna velat veta att det stämmer det som sägs att man glömmer förlossningssmärtan efteråt. Inte direkt, men relativt snart. Det hade känts tryggt!

Fast det är nog, som med så mycket annat, väldigt individuellt och kan se helt olika ut beroende på vem du frågar.

Frågar du mig så säger jag; smärtan man haft försvinner typ på en gång. Men du kan ha ont av andra anledningar t.ex en bristning. Sen säger jag också att hur det kändes och att det gjorde jävligt ont glömmer jag inte. De första fyra månaderna efter förlossningen sa jag tvärsäkert "aldrig i livet att jag gör det där igen". Efter det hände det däremot något och nu 8 månader efter förlossningen så säger jag "det var så häftigt så jag måste göra det igen". Så trots att jag vet att det gjorde förbannat ont och var väldigt jobbigt så är jag nu istället tvärsäker på att jag vill göra det igen. Konstigt är vad det är :P
Svar på tråden Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?