Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?
Jag var supernervös för själva förlossningen långt innan det var dags, men när det närmade sig så blev jag lugnare. Hade värkar hemma i 12 h innan vi åkte in, va på förlossningen i 12 h sen kom hon :)
Mitt tips är att prata igenom noga med din partner hur du tänker och vill ha det, så kan partnern hjälpa till i kommunikation med barnmorskorna och har lättare för att stötta dig. Kändes så tryggt att jag och min man pratat massor om mina tankar och nervositeter inför.
Min förlossning var väldigt normal, sista stunden innan krystvärkarna kom var värst, den smärtan! Men lustgas hjälpte fint. Krystvärkarna var så sköna i jämförelse :) och då är bebis så nära!
Jag grät en liten stund när det gjorde som ondast, hjälpte mig att "lätta på trycket" och sen kämpa vidare!
Jag fick nåt blodsockerfall/adrenalin/utmattning när hon varit ute i kanske 30 min. Skakade helt galet och hackade tänder. Då fick jag massa saft och sitta i duschen i ca 45 min för att värma/lugna ned mig. Det var jag inte beredd på.
Sen 3 dagars bluesen höll i sig i 3 veckor för mig, bara grät o grät. Blev inte bättre av att amningen inte funkade alls.
Så i efterhand var förlossningen den enkla delen, första veckorna hemma sen var riktigt tuffa.
Lycka till ts :)