• Anonym (Styvis)

Vad är det bästa respektive det värsta med att vara bonusförälder?

Jag börjar - Bästa är att jag gillar dom.

Sämsta är att man hela tiden står med bakbundna händer och får knipa sin käft med risk för att inte klassas som en elak kossa.

Fyll gärna på med era åsikter...

• Svar på tråden Vad är det bästa respektive det värsta med att vara bonusförälder?
  • Mytilio

Det bästa - när vi får egentid att utveckla vår egen relation och hitta på roliga saker, när hon på eget initiativ kommer in på min sovmorgon och pussar mig hejdå innan hon ska till förskolan

Det sämsta - när hon manipulerar och spelar på sin veka fars dåliga samvete (för allt gällande henne och då har hon det ändå väldigt bra) så att hon vinner diverse strider, och jag blir den elaka styvmodern som påpekar vikten av att inte ge med sig samt av att vara konsekvent.

• Anonym (Smällar man får ta..)
    Mytilio skrev 2017-08-31 11:26:33 följande:

Det bästa - när vi får egentid att utveckla vår egen relation och hitta på roliga saker, när hon på eget initiativ kommer in på min sovmorgon och pussar mig hejdå innan hon ska till förskolan

Det sämsta - när hon manipulerar och spelar på sin veka fars dåliga samvete (för allt gällande henne och då har hon det ändå väldigt bra) så att hon vinner diverse strider, och jag blir den elaka styvmodern som påpekar vikten av att inte ge med sig samt av att vara konsekvent.

Det du nämner i sista stycket, förekommer också i kärnfamiljer ibland. Att man kan vira pappa runt sitt lillfinger. Och där mamma som ser igenom det, och kanske också påpekar det, framstår som den "dumma" Glad
  • Anonym (Fd)

Bästa- när dom åker till sin mamma igen..

Sämsta- när dom kommer..

Har fått nog av elakheter så i veckan flyttar jag (på mitt egna initiativ, sambon ville absolut inte det, men hur kul är det att bo under samma tak som dessa barn som gör allt för jag inte ska trivas, när jag själv har tagit emot dom med öppna armar å gjort saker för dom!?)

• Anonym (bra)

Kan egentligen bara komma på bra saker för mina bonusar är jättemysiga och rara barn/undomar. Har även egna barn. 
    Skulle helst önska all barnen bodde på heltid hos oss och inte varannan vecka. 

• Anonym (Smällar man får ta..)

Mina bonusbarn har berikat mitt liv i 8 år. Det finns inget sämst, utan det är en förmån att få ha dem i mitt liv. Vi älskar varandra.

Visst har det tjafsats ibland genom åren, precis som med mina egna barn, men aldrig något allvarligt. Kärleken finns där.

• Mytilio
    Anonym (Smällar man får ta..) skrev 2017-08-31 11:44:43 följande:
    Det du nämner i sista stycket, förekommer också i kärnfamiljer ibland. Att man kan vira pappa runt sitt lillfinger. Och där mamma som ser igenom det, och kanske också påpekar det, framstår som den "dumma" Glad
    Haha! Män alltså...detta svaga kön ;) Tack för din respons!
  • Anonym (Styvis)

Bästa med att ha bonusbarn i sig är svårt att svara på men det bästa med min bonusdotter är iallafall hennes härliga energi som hon sprider kring sig. Hon är smart, rolig och en människa som jag har kommit att bli väldigt förtjust i.

Det sämsta är min sambo faktiskt. Han skämmer bort henne och klarar inte av att sätta gränser mot sitt barn överhuvudtaget. Ibland blir jag helt slut av att det är sån jävla cirkus och turbulens de veckor som hon är här.

• Anonym (G)
    Anonym (bra) skrev 2017-08-31 13:04:44 följande:
    Kan egentligen bara komma på bra saker för mina bonusar är jättemysiga och rara barn/undomar. Har även egna barn. 
    Skulle helst önska all barnen bodde på heltid hos oss och inte varannan vecka. 
    Samma här
  • Anonym (Kattis)

Det bästa, att man kan lämna när man inte orkar längre.
    Det värsta, tiden innan man får ändan ur vagnen.

• Ess
    smulpaj01 skrev 2017-09-01 12:44:35 följande:

Finns bara bra saker när mamman är lika underbar som dottern!

Det måste ju underlätta väsentligt om man slipper förknippa deras närvaro med tjafs och bråk.
  • janeways

Bästa: att upptäcka att man kan tycka om ett barn och uppskatta dess sällskap. Se utveckling och känna sig viktig och behövd.

Sämsta: att behöva umgås när man inte vill (fast det behöver man ju oftast inte), känna att man inte riktigt får bestämma kring praktiska saker som påverkar ens vardag samt hantera den andra bio-föräldern.

• Anonym (Anna)

Bästa: en gosig 13-årig kille som alltid försvarar mig och överöser mig med kramar

Sämsta: en ohyfsad 18-årig tjej som ljuger, stjäl, visar noll respekt och knappt hälsar en del av tiden (för att ibland prata som om allt är som vanligt)

Svar på tråden Vad är det bästa respektive det värsta med att vara bonusförälder?