• ajfu56

Hjälp - Äta normalt igen

Har under tre veckor ätit skonsam mat pga magkatarr och har nu börjat känna mig bättre men har väldigt svårt att börja äta "normalt" igen och behöver tips med hur jag ska trappa upp till vanlig mat. 

Äter havregrynsgröt + en halv banan till frukost och sedan kokt fisk/fiskbullar + ris till lunch och även middag. Sen har jag ätit mariekex när jag har känt av att ett sug i magen och på det här viset har jag nu ätit i tre veckor.

Hur bör jag göra för att kunna äta som vanligt igen? Vad borde jag börja med och hur länge osv?

Har testat lite kassler och några grönsaker men har känt att det har blivit för starkt för magen så har insett att jag lär behöva ta väldigt lite i taget, men vet som sagt inte vad, hur mycket och hur ofta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp - Äta normalt igen
  • Påven Johanna II
    ajfu56 skrev 2017-06-05 15:02:11 följande:

Har under tre veckor ätit skonsam mat pga magkatarr och har nu börjat känna mig bättre men har väldigt svårt att börja äta "normalt" igen och behöver tips med hur jag ska trappa upp till vanlig mat. 

Äter havregrynsgröt + en halv banan till frukost och sedan kokt fisk/fiskbullar + ris till lunch och även middag. Sen har jag ätit mariekex när jag har känt av att ett sug i magen och på det här viset har jag nu ätit i tre veckor.

Hur bör jag göra för att kunna äta som vanligt igen? Vad borde jag börja med och hur länge osv?

Har testat lite kassler och några grönsaker men har känt att det har blivit för starkt för magen så har insett att jag lär behöva ta väldigt lite i taget, men vet som sagt inte vad, hur mycket och hur ofta.

Tack på förhand!

Du får prova dig fram. Alla är inte hjälpta av samma dieter, men rökt kött tror jag många skulle kunna reagera negativt på så kassler kan du hoppa över.
  • ajfu56

Jo det förstår jag, men tänkte om någon har några tips på vad man bör börja med! 

• Frmid

Börja med väldigt snäll mat, inte fet eller hårt stekt, inte för stark eller kryddad/salt.

Pasta o ris är bra men i mindre portioner, fisk gärna vit, kyckling och senare kött men kanske fläskkött till en början så det inte är rött.

Isbergsaallad och gurka är snällt för magen, tomat kan va lite starkt.

Bröd ska helst va mjukt och ljust så det kan suga upp magsyran.

En yoghurt med bakteriekultur brukar jag försöka få i mig rätt snabbt när magen känns lite bättre.

Sen beror det mycket på vad du själv känner funkar att få i dig. Vissa maträtter kan jag inte alls få i mig när jag har magkatarr.

• ajfu56

Tack så mycket för svaret! Behövde dessa tips. har haft noll fantasi gällande vad jag kan äta, så tack! Ska börja testa mig fram idag och se vad som fungerar! 

• ajfu56

Så i förrgår åt jag lite pasta till maten (fisk och ris) och igår åt jag endast pasta med fisk till middag. Nu idag hade jag väldigt "kraftig" diarré och gissar då att det är pastan som har påverkat? Har inte ändrat något annat i min diet så lär ju vara det.

Ska man fortsätta äta pastan för att vänja magen eller vad bör jag göra? Fick inte ont i magen eller några andra problem, eventuellt lite mer gaser än vanligt men inget mer än så. Såklart är det inte roligt med diarrér men vill ju även kunna äta normalt. (Har testats för gluten och det var inga problem med det!)

• ajfu56

Åt pasta ännu en gång och det gick lite bättre, ingen diarré hittills, vilket var konstigt att jag fick förut då pasta ska vara förstoppande (är inte glutenintolerant). 

Däremot gjorde jag bananpannkakor igår och mådde rent ut sagt skit. Gissar att det är för att det var stekt samt kokosolja osv. Banan har jag till frukost varje dag och har inte märkt av problem så det borde inte vara det som är problemet.

Kan heller inte äta avokado, ägg och jordnötssmör, även fast det är nyttigt fett så verkar det vara för mycket för min mage just nu. Blir illamående och får uppstötningar/rapar direkt om jag äter det.

Jobbigt då jag väger alldeles för lite nu, från 53kg (var på väg att gå upp innan jag började må dåligt) till 46kg. Blir svårt att gå upp när magen inte tål något sorts fett i princip.

Svar på tråden Hjälp - Äta normalt igen