Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?
Jag har funderat mycket på det här ( det är ingen underdrift!!) och den som jag är mest arg på är mig själv! Det är nog egot som ni pratar om. Hur vågade dom göra så här mot MIG liksom! Det är väl tankar som alla bedragna känner? Man tror att ingen annan människa vet hur den här smärtan känns. Jag försöker släppa det och inte ta det så personligt, men det är så jäkla svårt.
Det konstiga är också att livet på många sätt blivit bättre! Jag gillar mig själv som människa bättre idag än jag gjorde tidigare. Jag står upp för mig själv på ett helt annat sätt. Jag kanske inte längre känner samma tillit till min fru men jag älskar henne för att hon från djupet av sitt hjärta bett om förlåtelse och bönat mig om förlåtelse och visar det varje dag genom att visa att hon är en annan bättre människa.
Det är lätt och bekvämt att dra på sig en offerkofta. Jag har burit den och hela tiden haft ett överläge. Jag ska ta av den nu och begrava den. Jag kommer aldrig att komma vidare som människa annars. Det gör inte min fru heller.
Kanske är det för att solen lyser ute nu men jag börjar faktiskt att känna att jag på ett eller annat sätt kommer att fixa det här!
Jag har i alla fall två friska barn! Jag har en fungerande kropp och ett jobb att gå till varje dag som jag dessutom trivs väldigt bra på.
Jag vet också inom mig att även om det nu blir så att jag kommer på att jag inte vill vara tillsammans med henne längre så kommer jag inte att ta det beslutet i affekt! Sen finns det faktiskt fler kvinnor på denna jord! Kanske finns det nån där ute som är menad just för mig?
Jag håller med Peter i det mesta, däremot inte att man måste förlåta själva handlingen (fast fet här är mycket en definitionsfråga).
Jag har förlåtit min man men kommer aldrig att förlåta det han gjorde - det var förfärligt. Men för att slippa bitterheten låter jag det inte längre påverka mig, jag känner uppriktigt att det inte alls var riktat MOT mig, handlar inte om bristande respekt mot MIG. Så, kanske betyder det att jag förlåtit också handlingen!
Men det dör med att det finns någon annan för mig där ute, det har jag släppt. Klart att det finns både snyggare, smartare och snällare snubbar än min man! Men dem har jag inte levt med sedan ungdomen, inte delat sorg och glädje med under många år, de är inte pappa till mina barn. De saknar kanske min mans brister, men det vore väldigt konstigt om de inte också saknar vissa styrkor.
Människor är liksom inte utbytbara på det sättet. Jag tänker att om jag väljer att lämna det här äktenskapet till sist så är det för att leva ensam. Vilket inte är så himla skrämmande. Men just nu lever jag hellre med honom än utan, och det är gott nog för mig.
Ett liv helt utan svarta stråk och smärta är helt enkelt inte möjligt, för någon, någonsin.