Inlägg från: Anonym (Kärlek) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kärlek)

Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?

Anonym (Carl) skrev 2017-06-05 12:34:21 följande:

Vi bestämde oss för att fortsätta vårt liv tillsammans efter det kommit fram att min fru varit otrogen i nästan 9 månader med en nära vän.

Jag tog beslutet att försöka för våra barns skull. Otroheten ligger ett tag tillbaka i tiden och vi hade inga barn.

Det är nu över två år sedan det kom fram och jag skulle vilja höra hur det gått för er andra som mot alla odds orkade fortsätta tillsammans.

Hur är ert förhållande idag?

Litar du på din partner?

Hämnades du genom att ha en affär själv?

separerade ni tillfälligt eller bodde ni ihop hela tiden?

Om ni har barn. Hur mår dom nu?

Älskar du fortfarande din partner?

Hur ser ni på framtiden?

Vore väldigt tacksam om någon kunde skriva något som peppar upp? Ibland känns det bara så svart fortfarande och jag kan bli så arg ibland då jag känner mig bestulen på mitt liv och mina egna beslut.

Jag kommer aldrig att förlåta! Går det ens att vara tillsammans om man inte kan förlåta alla hemska lögner och beslut som hon tog?

Jag är lite i samma situation som dig. Min kille var otrogen med fem andra tjejer och det pga att jag var som jag var. Jag var en mycket svartsjuk och kontrollerande människa och han valde att vara otrogen istället för att lämna mig. För han kunde inte lämna mig, han älskade mig för mycket. Och är man en människa så kan man ibland, eller ofta göra misstag. Det har varit en otrolig kamp för mig och är fortfarande inne och kämpar för allt. Jag visade inte mycket kärlek heller och har gjort så mycket skit som jag känner att jag får tillbaka till mig nu. Det som hjälper mig är att leva och tänka i kärlek. Jag älskar honom fortfarande av hela mitt hjärta. Och det är klart att man kan älska någon fastän man har blivit sårad. Man behöver inte älska allt en person gör, men man kan fortfarande älska personen. Just för att personen bara finns till helt enkelt. Att känna och att leva i kärlek ger en så mycket mer än att leva i det förflutna och att tänka destruktivt. Det är egot som kommer in hela tiden och förstör. Din fru gjorde ett misstag, men du äger inte henne. Du älskar henne, men hon är inte din att äga. Att förlåta leder till kärlek. Dåtid finns inte, framtiden finns inte. Det finns bara här och nu. Och här och nu älskar du henne. Det går att förlåta. Det går att gå vidare. Och det går att älska. Vi lever i ett samhälle, eller värld, där egot har en stor makt. Vem är du? Lever du efter samhällets normer eller lever du efter ditt hjärta? Du är inte din hjärna eller din kropp. Du är du. Unik. Du är din själ. Vad säger din själ till dig? Min själ viskar till mig, ibland skriker den, att jag ska leva här och nu och i kärlek. Att jag ska glömma mitt ego och bara älska och förlåta. Jag förlät min kille direkt efter att han hade berättat för mig om otroheterna, och jag kan vara ärlig och säga till dig att jag har aldrig mått så bra som då. Det kändes så mäktigt att leva i kärleken. Det var en otrolig upplevelse och jag grät av lycka. Jag kände mig fri. Du ska inte förlåta för hennes skull, utan för din egen. Rensa dina tankar, tänk Kärlek, var Kärlek, agera med kärlek. Allt du gör ska vara av kärlek. Det har eller är inte lätt alltid och alla har sina upp och nedgångar. Men varje gång du tänker negativt, bara känn in din känsla, acceptera den och sen släpp den. Gå vidare för din skull, inte för hennes. När du lever i balans med din själ och ditt hjärta så blir det negativa lättare att hantera.
  • Anonym (Kärlek)

Hur går det för dig att visa kärlek för henne? Jag har jättesvårt för det. Min kille var otrogen för att jag var svartsjuk och kontrollerande och inte visade någon kärlek. Nu vill han att jag ska visa all min kärlek men det är jättesvårt efter otroheterna. Och han visar inte heller något för att han vill att jag ska visa något för en gångs skull. Samtidigt som jag vet att jag borde visa mer kärlek så tycker jag ju att han också ska göra det ännu mer nu eftersom han har varit otrogen!

• Anonym (Kärlek)
    Anonym (Din syster) skrev 2017-06-14 11:14:50 följande:

Fast det där är en omöjlig ekvation, eftersom förutsättningarna är fel. Det är självklart att han inte var otrogen för att du var svartsjuk och inte visade tillräcklig kärlek!

Man kan lika gärna vända på det: du var svartsjuk och visade inte kärlek för att han var otrogen. Sånt "vet" man nämligen utan att veta VAD det är man vet.

Så, börja om och gräv djupare. Det funkar aldrig om ni ska lägga hela ansvaret, även hans otrohet, på dig.

Vi har gått runt i cirklar ändå sedan det hände. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka honom. Han visade dagen då han berättade om otroheterna en riktig ånger och grät som ett litet barn i min famn. Sen försvann ångern och han lägger all skuld på mig. Men säger ändå att han tar ansvar för sina handlingar. Men gör han det om han tycker att det är mitt fel att han var otrogen? Han säger att han har lärt sig av sina misstag. Men kan man göra fem misstag utan att lära sig och sen helt plötsligt lära sig? Jag tycker faktiskt inte att han visar särskilt mycket ånger. Men försöker förstå honom samtidigt för jag har inte varit en enkel person att leva med. Jag är en person som anser mig själv drömma sanndrömmar. Det har hänt flera gånger och även personer inom familjen har drömt sanndrömmar. Och jag drömde natt efter natt att han var med massa olika tjejer och han nekade alltid, i flera år nekade han och ljög om ALLT. Till sist började jag faktiskt att känna lite tillit till honom eftersom han alltid var så säker på att han aldrig skulle kunna vara med någon annan, att allt handlar om tillit. Sen kom det fram från honom för några månader sedan att han faktiskt hade varit otrogen och allt vändes upp och ner för mig igen.. Och när jag berättar om mina drömmar säger han att det är bullshit, att man inte kan drömma något som händer långt innan det händer. Och nyligen hade jag en dröm att jag fick missfall och några veckor senare fick jag ett missfall. Det tyckte han inte var bullshit. Då så han bara, men det visste vi nästan redan att du skulle få.. Du har ju drömt det . Jag har känt så många gånger att något inte har stämt, redan efter bara några månader in i vårt förhållande. Jag till och med såg hans ansikte vid ett tillfälle vrida på sig så att han såg ut som en helt annan människa. Men jag vägrade att lyssna på min intuition. Han fick mig att inte lyssna på den, att känna mig galen. Som två personer. Så känns det fortfarande. Men vad gör man? Har känt denna personen i över 13 år och jag älskar honom innerligt. Jag ha3 försökt att lämna honom många gånger men klarar aldrig av det. Trots att jag vet att det är det bästa. Han lämnade mig en gång efter 1 år tillsammans men kom tillbaka till mig och så förlåt och att han inte kunde leva utan mig, att det inte finns någon som mig. Ändå gick han och låg med tre tjejer till i detta förhållandet och påstår nu att det är mitt fel och att jag ska visa honom kärlek. Jag lämnade honom en gång för någon månad sedan och då var vi separerade i 1 vecka ungefär. Den veckan gick han ut och festade två gånger och fick 4 nya tjejkompisar på Facebook. Han säger att han absolut inte har gjort något med dem och att han till och med kan skriva till dem så får jag se själv. Men han har blockerat mig på Facebook gör att jag alltid stalkade honom och jag har nu tagit bort min fb pga Det, att jag alltid kollar honom och det gör ont i mig varje gång han får en ny vänskap och det är alltid tjejer. Han blev ju vän med en tjej på morgonen en gång efter en festkväll. F4ågade honom direkt vem det var och han blev irriterad och så att det bara är en vän och att jag alltid kollar honom och att det inte är förbjudet att skaffa nya vänner. Senare fick jag reda på att de hade kyssts och att han ville mer men hon sa nej för hon tyckte det kändes konstigt. Han hade sagt att det var slut mellan oss men att vi bodde tillsammans. Vi hade inte sagt att det var slut, men han tog det som det eftersom det kändes som det. Så här han sagt och gjort många gånger. Just nu använder han inte din förlovningsring eftersom han inte tycker att det känns som att vi är ett par. Han säger att jag bara vill att han ska använda den för att alla andra ska se att han är upptagen. Och just Det, han har ändrat lösen på sin mobil också så att jag inte kan gå in och snoka. Han gjorde det för min skull så han. Och Ja, jag kunde gå in och snoka då och då men tycker i te att han löser något med att göra så. Han gör det snarare värre för mig. Fast jag kan erkänna att det känns skönare för mig att inte titta till honom konstant. Men det är min uppgift att avgöra Det, inte hans.
  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (Din syster) skrev 2017-06-14 11:53:03 följande:

Du lever i ett helvete. Dina drömmar etc handlar inte om att du är synsk, det handlar om att du alltid vetat att han är en dubbelnatur, att han håller upp en mask framför sig och använder stor kraft för att övertyga dig om att den är sann.

Det är INTE du som är galen, men du är på god väg att driva dig själv till vansinne. Er relation är galenskap.

Jag brukar inte säga det här, men nu gör jag det: lämna. Fly. Fly för livet.

Men jag känner ändå att allt är mitt fel. Första gången så han att jag drev honom till det. Och att det alltid finns ett skäl till att folk är otrogna. Men det känns faktiskt som att jag har drivit honom till det. Att jag har drivit honom till vansinne. De första månaderna visade han enorm kärlek till mig. Tog alltid på mig, visade mig ömhet och så kärleksförklsringar till mig. Sen skaffade han badoo. Och han säger att han skaffade det för en annan anledning, att han skulle skaffa röka när han jobbade någon annanstans. Trots att vi bestämde oss båda två för att ta bort den när vi blev tillsammans för vi inte tyckte att det var lämpligt att ha det i ett förhållande. Men han hade kvar den i flera månader. Och han hade sex med en prostituerad när han var utomlands. Han sa först att han var på väg att ha det men aldrig gjorde något för han hade ett djupt snack med tjejen om att hon tvingades till det. Sen kom det fram att han aldrig gjorde det men gick tillbaka senare och valde en annan. Och innan han erkände det gjorde han förklaringar till mig att det är synd om dem och att de tvingas till det. Ändå gick k han ändå tillbaka och valde en annan. Varför gör han så???
  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (Kärlek) skrev 2017-06-14 12:17:44 följande:

Men jag känner ändå att allt är mitt fel. Första gången så han att jag drev honom till det. Och att det alltid finns ett skäl till att folk är otrogna. Men det känns faktiskt som att jag har drivit honom till det. Att jag har drivit honom till vansinne. De första månaderna visade han enorm kärlek till mig. Tog alltid på mig, visade mig ömhet och så kärleksförklsringar till mig. Sen skaffade han badoo. Och han säger att han skaffade det för en annan anledning, att han skulle skaffa röka när han jobbade någon annanstans. Trots att vi bestämde oss båda två för att ta bort den när vi blev tillsammans för vi inte tyckte att det var lämpligt att ha det i ett förhållande. Men han hade kvar den i flera månader. Och han hade sex med en prostituerad när han var utomlands. Han sa först att han var på väg att ha det men aldrig gjorde något för han hade ett djupt snack med tjejen om att hon tvingades till det. Sen kom det fram att han aldrig gjorde det men gick tillbaka senare och valde en annan. Och innan han erkände det gjorde han förklaringar till mig att det är synd om dem och att de tvingas till det. Ändå gick k han ändå tillbaka och valde en annan. Varför gör han så???

Och han sa också som förklaring till badoo, "varför ska jag ta bort den bara för att jag är i ett förhållande? Jag väljer själv vad jag gör med mitt liv".
  • Anonym (Kärlek)
    PeterGB3G skrev 2017-06-15 08:32:49 följande:

För att han kan. Allt han gör med dig, och andra gör han för att det går. Inget hindrar honom, han följer sina lustar, drifter och impulser. Du behöver sätta gränser. Han kommer fortsätta sitt beteende tills han blir hindrad.

Och hur sätter man gränser? Hur hindrar man?
  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (qqq) skrev 2017-06-15 14:15:07 följande:

Genom att sluta vara överromantisk och lägga sig platt som en pankaka och låta honom köra över dig som han vill för kärlekens skull. En relation bygger på ömsesidig respekt och förtroende, ge och ta, inte på att den ena lägger sig platt för den andra

Och framför allt genom att sluta snacka om "ägarskap", det har liksom ingenting med förhållanden att göra. Att ställa krav och stå upp för sig själv innebär inte att man anser att man äger någon, och tvärtom bara för att ingen äger din partner så betyder inte det att han får göra som han vill mot dig

Men han gav och gav och gav och jag gav inget tillbaka.
  • Anonym (Kärlek)
    MR Human skrev 2017-06-15 14:24:25 följande:

Exakt vad gav han och vad ger han nu?

Ärligt talat så gav han allt. Hela sig själv. Men jag tog inte emot det. Var alltid sur, misstänksam och kontrollerande. Fastän han inte visade något som kunde väcka min misstänksamhet eller min bitterhet. Han gav så mycket under så lång tid att han helt enkelt inte orkade ge mer, för han fick aldrig något tillbaka. Jag sög musten ur honom.
Svar på tråden Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?