Inlägg från: PeterGB3G |Visa alla inlägg
  • PeterGB3G

Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?

Anonym (Carl) skrev 2017-06-13 09:02:27 följande:
    . När man tittar tillbaka i backspegeln så tänkte hon ofta först på sig själv. Tog beslut över mitt huvud. Bestämde saker som endast gagnade sig själv och tog mig alltid för given.

Det där är saker som jag idag blir galen på att jag ställde upp på! Hur kunde jag ta allt det där?
    Vad hände? Hur vände du den där utvecklingen? Där ligger svaret. NU accepterar du inte detta beteende, alltså BETER hon sig inte längre så. På nåt sätt har du satt en ny standard i relationen och det verkar fungera bra. Du har gjort någonting rätt. Sagt ifrån vad du accepterar och kräver. Se till att hålla denna standard. Ge inte efter och fall tillbaka i ditt undvikande beteende.
    Anonym (Carl) skrev 2017-06-13 09:02:27 följande:
    Hur blir man kvitt sin ilska från det förflutna?

Genom att leva i nuet och inte i det förflutna. Det är jättesvårt. Se det inte bara som ett arbete med att bearbeta otroheten utan ett arbete för DIG att bli en bättre människa. Det är du som ska få vidare och utvecklas i första hand. Om hon sköter sig och du vill så får hon vara med, men det arbetet du gör för att må bättre handlar om och utgår från dig och inte henne.

Jätteviktigt att lämna det "arga fasen".

www.goasksuzie.com/affair-recovery-101/
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • PeterGB3G

Den svikna partnern vill ofta ha svar på tre frågor:

1. Varför gjorde du detta?
    2. Ångrar du dig?
    3. När tänker du be om ursäkt?

Tyvärr blir ofta svaren från den otrogne:

1. Vet inte
    2. Nej
    3. Aldrig

Svaren som den otrogne vill ha är:

1. Vet inte vad som flög i mig, jag var förvirrad och berusad. Dessutom blev jag lite lurad in på det hela.

2. Ja, jag ångrar mig djupt av hela mitt hjärta. Jag fattar inte hur jag kunde vara så dum och riskera allt fint vi har tillsammans. Det var helt meningslöst och gav mig ingenting. Jag sökte spänning eller nåt, men det var egentligen inom mig själv det fattades nåt som jag jagade.

3. Nu med en gång. Jag ber ödmjukast och djupast om din förlåtelse, jag vill att vi ska fortsätta tillsammans och jag kommer göra allt för att du ska lita på mig och för att det ska bli bra mellan oss.

Anonym (Carl) skrev 2017-06-13 15:21:25 följande:
    Det är bara så svårt att förlåta och gå vidare även om jag vet att det är precis det som jag måste göra. Inte för att dom förtjänar det utan för att jag vill få frid.

Exakt, gör det för din egen del.

Efter den arga fasen kommer förlåtelsen. Det är svårt, men går att klara. Sen kommer det svåraste. Att bygga upp förtroendet för partnern igen. Det finns metoder för det, och en del påstår sig ha klarat det. Själv är jag osäker på om det nånsin går att reparera till 100%.

Man kan se en avslöjad otrohetsaffär som som ett knivhugg. Först blöder det och gör ont när det läker. Sen blir det ett ärr. Som finns kvar för alltid, men som inte längre gör ont. I bästa fall.
  • PeterGB3G
    Anonym (qqq) skrev 2017-06-13 17:54:04 följande:
    Njae, efter den arga fasen (reaktionsfasen) kommer bearbetning (det är här alla frågor kommer) efter det kommer (nyorienteringsfasen), det är här man möjligen får förståelse för det som skett men inte nödvändigtvis förlåtelse.

sv.wikipedia.org/wiki/Psykisk_kris

Faktum är att nästan ingen förlåter själva handlingen, man får kanske bättre förståelse för det och hittar kanske vägar runt det, men förlåter sveket är det nog väldigt få som gör.
    Finns flera sätta att se det. Psykisk kris är inte specifikt för otrohet.

images.goasksuzie.com//2016/08/question_three_main_image.jpg
  • PeterGB3G
    Anonym (qqq) skrev 2017-06-13 18:09:38 följande:
    Japp, vissa tar det med en klackspark, det beror kanske på vilket inställning man har till det från början, men jag misstänker att iaf Carl hamnade i kris.
    Chocken som kommer av att avslöja sin partner med otrohet sätter garanterat dom flesta i en djup kris. Som följer wikipedias kliniska beskrivning. Men det är ingen guide till hur man tar sig UR situationen, till skillnad från programmet hos gosuzie.

Jag uttryckte mig förenklat, efter chocken kommer en arg fas som behöver vändas till förlåtelse om man ska må bättre. Hoppas vi kan vara överens om det.
  • PeterGB3G
    Anonym (qqq) skrev 2017-06-13 18:41:39 följande:
    Finns kanske olika definitioner på förlåtelse, jag tycker absolut inte förlåtelse är en nödvändighet, att man behöver bearbeta det som hänt och slutligen komma över det håller jag med om är en nödvändighet, men att förlåta tycker jag inte är en nödvändighet. vad menar du att man ska förlåta handlingen eller mänskan?
    Genom att förlåta låter du inte det som har hänt eller den andra personen ha makt över dig själv. Så länge du bär på ilska och hat skadar du bara dig själv.

Jag vet flera fall där par har skiljt sig och den svikna partnern fortfarande är arg, flera år senare. Att skilja sig löser inget om du inte kan förlåta allt. Partnern, handlingen, människan och även dig själv.
  • PeterGB3G

Tack för att du delar med dig så öppet av din historia. Det är mycket jag känner igen i det du skriver.

Anonym (Carl) skrev 2017-06-14 11:22:25 följande:
    Jag kunde inte få nog av henne och jag ville inte släppa henne av rädsla för att förlora henne.

Helt rätt. Vet dom som provat att vara isär i denna fas. Det som händer då är att hon känner sig ensam och söker tröst hos älskaren. Var med henne och se till att hon klipper banden till älskaren.
    vi hade sex minst 2 - 3 gånger om dagen i flera veckor. Otroligt intensivt och det bästa sex vi någonsin haft med varandra. Detta alltså under min värsta kris i livet.
    Helt rätt igen. Antar du fick en testo-boast av shocken också. Genom att ha mycket och intensivt sex vinner du flera saker. Det blir en slags nytändning i relationen, du skapar ett starkt fysiskt band er emellan och du flyttar tillbaka spänningen hon hade med älskaren till dig där den hör hemma.
      Jag skrev tyvärr ett mail till hennes forne sexpartner i affekt där jag hånade honom för hans sätt, hans spinkiga lilla lem och att han inte skulle tro att han var något speciellt för det var han inte, samt att jag hatade fanskapen och mer eller mindre skulle köra över fanskapet om jag såg honom igen.
    Visst, sånt där kan man kanske ångra eller göra på mer eller mindre snygga sätt. Men gissa vad jag säger? Helt rätt igen. Det här kan låta gammaldags, macho eller vad ni vill. Men i detta läget gäller det att strida för sin fru. Vinna henne tillbaka. Med alla medel. En sliskig typ har stoppat kuken i din fru, klart du ber honom dra åt helvete! Man får se upp juridiskt med rena hot, men bra att vara tydlig med vad som gäller. Det här skickar en signal till din fru också, min man klarar det här. Han låter sig inte köras över. Men det måste göras med självkontroll, inte desperation.
     Jag var en annan människa då och jag vill inte tillbaka till den jag var då. Inte för allt i världen.
    Grattis. Du är född på nytt.

Sen kommer det svåra och det som tar lång tid. Var det Churchill som sa, "vi har vunnit kriget, nu gäller att vinna freden".

Ja, detta var ett långt inlägg med kontroversiella åsikter. Det är saker som jag själv gjort och som fungerar. Finns också stöd i fakta för detta. Kommer inte googla källorna åt er som har invändningar. Finns också undantag, det kan vara på andra sätt för andra människor. Det visar inte att jag och TS har fel eller är misogyna idioter.
  • PeterGB3G
    Anonym (Kärlek) skrev 2017-06-14 12:17:44 följande:
    . Varför gör han så???
    För att han kan. Allt han gör med dig, och andra gör han för att det går. Inget hindrar honom, han följer sina lustar, drifter och impulser. Du behöver sätta gränser. Han kommer fortsätta sitt beteende tills han blir hindrad.
  • PeterGB3G
    Anonym (Kärlek) skrev 2017-06-15 13:42:47 följande:
    Och hur sätter man gränser? Hur hindrar man?
    Det är svårt för alla, men att du bara frågar får mig och tro att du kanske ska fundera på hur det funkar i ditt liv på andra områden.

Gör du alltid som folk säger? Ställer upp, hjälper till? Jobbar extra, stannar kvar sent på jobbet? Lånar pengar till kompisar? Går alltid med ut när kompisarna vill?

Fundera på när du sa nej till någon senast.
Svar på tråden Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?