3 åring som inte sitter stilla vid matbordet
Min ena treåring är sådan som inte sitter still vid matbordet. Annars kan han det utan problem men vid matbordet är det en annan femma.
De sitter vid lågt bord med barnstolar så de kan komma och gå som de vill. Vill de stå och äta så är det ok men de får inte springa ifrån. Då frågar jag om han är mätt och om jag ska ta bort tallriken. Berättar (för tusende gången...typ) att man inte får knäcke eller frukt om man inte sitter vid bordet.
Det brukar få tillbaka lillen till bordet.
Leksakerna ska parkeras (ja det är oftast bilar) innan vi sätter oss och de har sina platser där det kan parkeras, ibland hamnar de på bordet ändå... speciellt om jag inte orkar ta diskussionen.
Läste om maten..
Att man ska lägga upp tre saker på tallriken. Två av dem ska vara sådant barnet äter av tex majs och kyckling och den tredje saken kan vara något nytt tex råa morotsstavar. Att man tittar och pratar om den där tredje nya ätbara saken. Pratar om färg och form om det luktar någonting, konsistensen osv allt man kan komma på. Men ej tvinga barnet men peppa att smaka. En dag så kommer barnet smaka på den där tredje saken och kanske gillas det. Då tar man något nytt.
Tillslut släpper det och barnet äter mer och vågar prova mer utan att det ska bli så tvärnit. Men så lätt sagt...
Jag brukar gå till www.superhealthykids.com för inspiration och nya ideer till mina pojkar
Lycka till!